فلج مغزی یا سی پی (CP)، شایع ترین ناتوانی و اختلال حرکتی دوران کودکی می باشد؛ و کودکان سی پی و خانواده های آنها، نیاز به حمایت های درمانی متفاوتی دارند.



در ادامه ۱۱ نکته مهم در مورد فلج مغزی را عنوان خواهیم کرد.

* فلج مغزی یا سی پی (CP)، گروهی از اختلالات است که بر توانایی کودک برای حرکت، حفظ تعادل و وضعیت بدنی( posture) تأثیر می گذارد.

* فلج مغزی، شایع ترین ناتوانی حرکتی دوران کودکی می باشد. بر اساس آمار شبکه نظارت بر اوتیسم و ​​ناتوانی های رشدی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، از هر ۳۴۵ کودک، یک کودک دارای فلج مغزی شناسایی شده است.

* فلج مغزی در بین پسران بیشتر از دختران و در بین کودکان سیاه پوست بیشتر از کودکان سفید پوست شایع می باشد.

* اکثر کودکان سی پی (در حدود ۷۵ تا ۸۵ درصد) دارای فلج مغزی اسپاستیک هستند؛ این بدان معنی است که عضلات آنها سفت و دارای اسپاسم بوده و در نتیجه حرکات آنها ممکن است غیر طبیعی باشد.

* بیش از نیمی از کودکان فلج مغزی (در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد) می توانند به طور مستقل راه بروند.

با یک اختراع جدید و شگفت انگیز به نام گیت پلیت برای کمک به تعادل کودکان سی پی آشنا شوید

احتمال راه افتادن کودک سی پی خود را پیش بینی کنید 

با کاربرد اسپایدرکیج در کودکان فلج مغزی آشنا شوید


* بسیاری از کودکان فلج مغزی، دارای یک یا چند بیماری و یا اختلال اضافی علاوه بر فلج مغزی هستند که به عنوان مشکلات همراه با فلج مغزی شناخته می شوند. به عنوان مثال، از هر ۱۰ کودک فلج مغزی، ۴ کودک صرع داشته و از هر ۱۰ کودک فلج مغزی، ۱ کودک در طیف اوتیسم است.

* فلج مغزی یا سی پی مربوط به آسیب مغزی می باشد که قبل، یا در حین و یا در هنگام تولد کودک اتفاق افتاده است و به آن فلج مغزی مادرزادی می گویند. عوامل زیر می توانند خطر ایجاد فلج مغزی مادرزادی را افزایش دهند:
- وزن کم نوزاد در هنگام تولد
- تولد زودهنگام
- بارداری های دوقلو یا چند قلویی
- حاملگی با لقاح آزمایشگهای و یا سایر فناوری های کمک باروری مانند (IVF)
- عفونت های دوران بارداری
- ابتلا به کرنیکتروس (نوعی آسیب مغزی که ممکن است در صورت عدم درمان زردی شدید نوزاد ایجاد شود.)

با تیم تخصصی مرکز جامع توانبخشی ایزان به عنوان اولین موسسه توانبخشی تخصصی کودکان سی پی در کشور همراه شوید

02188242410

نوبت  اینترنتی



* درصد کمی از موارد فلج مغزی، ناشی از آسیب مغزی است که بیش از ۲۸ روز پس از تولد کودک اتفاق می افتد. به این حالت فلج مغزی اکتسابی می گویند. عوامل زیر می توانند خطر ایجاد فلج مغزی اکتسابی را افزایش دهند:
- داشتن عفونت مغزی، مانند مننژیت
- وارد شدن آسیب های جدی به سر(عوامل ایجاد فلج مغزی پس از تولد)


* علت قطعی ایجاد فلج مغزی در اکثر کودکان ناشناخته است.

* معمولا فلج مغزی در سال اول یا دوم پس از تولد کودک تشخیص داده می شود. چنانچه علائم فلج مغزی کودک خفیف باشد، تشخیص فلج مغزی تا زمانی که کودک چند سال بزرگ تر نشود، دشوار خواهد بود.

* با مداخلات درمانی و مدیریتی زودهنگام و موثر توسط متخصصان کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی با تجربه، کودکان فلج مغزی می توانند روند بهبودی خوبی داشته و به شکل فعال در جامعه حضور داشته باشند.

 

ترجمه توسط تیم پژوهشی کلینیک تخصصی فلج مغزی