وضعیت بدنی (Posture) در کودکان فلج مغزی:
اگر کودک و یا یکی از عزیزان شما فلج مغزی دارد، آشنایی با این موضوع که فلج مغزی چگونه ممکن است وضعیت بدنی او را تحت تاثیر قرار دهد ضروری می باشد.


کنترل وضعیت بدنی، به توانایی کنترل موقعیت بدن در فضا برای به دست آوردن ثبات و جهت گیری اشاره دارد. داشتن این مهارت برای هر حرکتی که انجام می دهیم ضروری می باشد. در نتیجه، هنگامی که کودکان کنترل بدنی ضعیفی دارند، ممکن است سایر عملکردهای حرکتی آنها نیز تحت تأثیر قرار گیرد.


فلج مغزی چگونه بر حالت بدنی تأثیر می گذارد؟

دلایل اصلی بروز اختلال و مشکل در وضعیت بدنی در کودکان سی پی، تون عضلانی غیرطبیعی و عدم تعادل عضلانی می باشد. کودکان فلج مغزی ممکن است تون عضلانی بالا یا پایین و یا ترکیبی از هر دوی این حالات را تجربه کنند. داشتن تون عضلانی بالا و یا پایین ممکن است کنترل حرکات و حفظ وضعیت بدنی را برای کودکان  سی پی دشوار کند.
به عنوان مثال، داشتن تون عضلانی پایین در قسمت تنه ممکن است حفظ تعادل در هنگام نشستن را برای کودکان فلج مغزی چالش برانگیز کند. در نتیجه، کودکانی که ثبات تنه ضعیفی دارند  ممکن است شروع به خم شدن به یک طرف کنند. به طور مشابه، تون عضلانی بالا نیز ممکن است بدن کودکان فلج مغزی را به سمت حالت های غیر طبیعی بکشاند.  هر چه کودک سی پی بیشتر در یک وضعیت خاص باقی بماند، خطر ابتلا به انقباضات عضلانی در او بیشتر خواهد شد.
بدن کودک به وضعیت بدنی نامناسب و مشکل دار، عادت کرده و این عادت ممکن است به ایجاد و افزایش وضعیت بدنی نامناسب در طولانی مدت نیز نقش داشته باشد. در نظر داشته باشید که اختلالات و ناهنجاری‌های وضعیت بدنی معمولاً در هنگام تولد کودک وجود نداشته و معمولاً با افزایش سن کودک نمایان می‌شوند.  اغلب، تغییر شکل در قسمت تنه در حدود ۷ سالگی کودک قابل توجه می شود. 
به همین ترتیب، کودکانی که دارای اختلالات حرکتی شدیدتر هستند، بیشتر احتمال دارد که ناهنجاری هایی را در وضعیت بدنی خود تجربه کنند. فلج مغزی یک ناتوانی و اختلال تکاملی حرکتی است و وضعیت بدنی نامناسب به میزان قابل توجهی بر رشد و تکامل کودکان فلج مغزی تأثیر می گذارد.  بنابراین، مداخلات درمانی و مدیریتی زودهنگام برای پیشگیری و بهبود مشکلات و ناهنجاری های وضعیت بدنی ضروری می باشد.

با یک اختراع جدید و شگفت انگیز به نام گیت پلیت برای کمک به تعادل کودکان سی پی آشنا شوید

احتمال راه افتادن کودک سی پی خود را پیش بینی کنید 

با کاربرد اسپایدرکیج در کودکان فلج مغزی آشنا شوید


علائم اولیه مشکلات و ناهنجاری در وضعیت بدنی کودکان فلج مغزی:

از آنجایی که کودکان فلج مغزی در معرض افزایش خطر ابتلا به وضعیت بدنی غیرطبیعی هستند، شناسایی زودهنگام این مشکل و شروع به مداخلات درمانی و مدیریتی زودهنگام برای رفع آن ضروری می باشد.
علائم اولیه مشکلات و ناهنجاری در وضعیت بدنی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
* تون عضلانی پایین یا بالا در قسمت تنه
* مشکل در صاف نگه داشتن سر
* خم شدن بدن
* کج شدن لگن
* شانه های گرد
* خم شدن زانوها در حالت ایستاده

 

چنانچه کودک شما هر یک از علائم عنوان شده را نشان می دهد، با پزشک متخصص کودک و یا یک متخصص کاردرمانی مشورت کنید. تیم کاردرمانی مرکز جامع توانبخشی ایران بالغ بر 20 سال است که در زمینه اصلاح حالت بدنی کودکان قلج مغزی فعالیت میکند در صورت تمایل می توانید از روش های زیر با ما همراه شوید:

02188242410

نوبت  اینترنتی

 

خطرات مرتبط با حالت بدنی نامناسب در کودکان فلج مغزی:

وضعیت بدنی نامناسب که به دلیل فلج مغزی به وجود آید، ممکن است منجر به ایجاد طیف وسیعی از سایر اختلالات حرکتی نیز بشود.

کودکانی که به دلیل فلج مغزی، وضعیت بدنی نامناسبی دارند، معمولا بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات زیر نیز خواهند بود:
* درد
* اسکولیوز
* مشکلات تنفسی
* مشکلات قلبی
* تعادل ضعیف
* اختلالات و محدودیت های زیاد حرکتی
* رشد نامناسب و نابرابر
* نیمه دررفتگی لگن

نداشتن تعادل اسکلتی عضلانی، فشار زیادی را بر استخوان ها و مفاصل کودکان فلج مغزی وارد می کند. در نتیجه، ممکن است وضعیت بدنی نامناسب در نهایت عملکرد این کودکان را به خطر بیندازد.

نحوه مدیریت و درمان وضعیت بدنی نامناسب در کودکان فلج مغزی:

به طور کلی درمان مشکلات و ناهنجاری های وضعیت بدنی در کودکان فلج مغزی، بر بهبود توانایی و مهارت های عملکردی کودک و جلوگیری از افزایش عدم تعادل متمرکز می باشد.
چنانچه مشکلات و ناهنجاری های وضعیت بدنی در کودکان فلج مغزی مدیریت و درمان نشود، ممکن است وضعیت بدنی آنها در هر سنی به خطر افتاده و دچار مشکل شود.
فلج مغزی یک اختلال مادام العمر است و با وجود اینکه آسیب مغزی که باعث ایجاد آن شده است پیشرفت نمی کند، ولی علائمی مانند تون عضلانی غیر طبیعی ممکن است همواره مشکلاتی دیگر در افراد فلج مغزی ایجاد کنند.

برخی از مداخلات درمانی برای مدیریت و بهبود وضعیت بدنی نامناسب در کودکان فلج مغزی عبارتند از:

* مدیریت اسپاسم: از آنجایی که تون عضلانی غیرطبیعی دلیل اصلی وضعیت بدنی نامناسب است، هدف قرار دادن درمان اسپاستیسیته عضلات کودکان را شل کرده و عدم تعادل عضلانی را نیز در آنها کاهش خواهد داد. معمولا مدیریت و درمان اسپاستیسیته شامل مصرف داروهایی است که به طور موقت تون عضلانی کودکان فلج مغزی را کاهش می دهند (مانند بوتاکس، باکلوفن و غیره) و به دنبال آن نیز تمرینات بدنی فشرده انجام شود.
* کاردرمانی: کاردرمانی شامل تمرین‌هایی است که عضلات کمتر استفاده کودکان فلج مغزی را مورد هدف قرار می‌دهند: شامل کشش ملایم عضلات سفت و افزایش دامنه عملکردی حرکات کودک. این گونه تمرینات ممکن است فشار اسکلتی عضلانی کودک را کاهش داده و کنترل وضعیت بدنی او را نیز بهبود بخشد.
* ارتز: استفاده از ارتزهایی مانند بریس تنه اغلب ستون فقرات کودک را در وضعیت عمودی تثبیت کرده و نیاز به جراحی را به تاخیر می اندازد.
* اصلاحات ویلچر:  قالب های صندلی در صندلی های ویلچر، ثبات تنه را برای کودک فراهم کرده و از خم شدن او به یک طرف جلوگیری می کنند.
* استفاده از Compression suits: استفاده از این گونه لباس های فشاری ممکن است جایگزین بهتر و موثرتری به جای بریس ها باشند. علاوه بر این، این گونه لباس ها، فشار ثابتی را به بدن کودک وارد می کنند که از گردش خون بهتر حمایت کرده و اعصاب حسی او نیز را تحریک می کنند.

* هیپوتراپی hippotherapy: درگیر کردن مداوم هسته مرکزی بدن برای بهبود وضعیت بدنی و ثبات کودک ضروری می باشد. هیپوتراپی یک روش هیجان انگیز درمانی است که شامل اسب سواری می باشد. این فعالیت یک تجربه چند حسی بوده که برای بهبود تعادل در نشستن، تعادل در ایستادن و کنترل وضعیت بدنی به کار می رود.
* تحریک الکتریکی عملکردی (FES): تحریک الکتریکی عملکردی شامل قرار دادن الکترودهایی بر روی پوست به منظور تحریک فعالیت عصبی می باشد. مطالعات متعددی بر روی کودکان فلج مغزی نشان می‌دهند که به کار بردن (FES) همراه با توانبخشی، وضعیت بدنی کودکان فلج مغزی را به میزان بیشتری نسبت به توانبخشی به تنهایی بهبود می‌بخشد.
* عمل جراحی: معمولا مشکلات و ناهنجاری های شدید وضعیت بدنی نیاز به جراحی دارند. به عنوان مثال، کودکان مبتلا به اسکولیوز ممکن است به عمل جراحی فیوژن ستون فقرات نیاز داشته باشند، که شامل استفاده از میله‌های فلزی، پیچ‌ها و قلاب‌ها برای اتصال ستون فقرات به یکدیگر و بهبود تراز ستون فقرات می باشد.

بسته به شدت مشکلات و ناهنجاری های وضعیت بدنی کودک، مداخلات درمانی متفاوت خواهند بود. در نهایت، در نظر داشته باشید که هرچه مشکلات و ناهنجاری های وضعیت بدنی زودتر درمان شوند، گزینه‌های درمانی غیرتهاجمی مؤثرتر خواهند بود.


فلج مغزی و وضعیت بدنی: نکات کلیدی

فلج مغزی یک ناتوانی حرکتی است که می تواند به طور قابل توجهی بر وضعیت بدنی کودک تأثیر بگذارد. خوشبختانه، روش های مفید و موثر بسیاری برای جلوگیری از وضعیت بدنی نامناسب و بهبود عملکردهای حرکتی کودک سی پی شما و در نهایت بهبود کیفیت زندگی او وجود دارد.
امیدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشد تا آگاه شوید که فلج مغزی چگونه بر وضعیت بدنی کودکان تأثیر می گذارد و همچنین چگونه می توانید کنترل و ثبات وضعیت بدنی کودکان فلج مغزی را بهبود بخشید.