تورتیکولی و فلج مغزی هر دو از مشکلاتی هستند که با سفتی عضلات مشخص شده و باعث کج شدن سر کودکان می شوند. گاهی اوقات،ممکن است این دو مشکل با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. 

بنابراین، آگاهی از تفاوت های بین آنها و دریافت تشخیص صحیح توسط متخصصان بسیار اهمیت دارد.
در مطلب زیر به توضیح تفاوت های بین تورتیکولی و فلج مغزی، خواهیم پرداخت.


علل ایجاد تورتیکولی در مقایسه با فلج مغزی:

تورتیکولی به کج شدن یا چرخش سر به یک طرف اشاره دارد که ناشی از سفت شدن یک عضله بزرگ در گردن به نام استرنوکلویدوماستوئید sternocleidomastoid (SCM) می باشد.
گاهی اوقات، ممکن است فلج مغزی با تورتیکولی اشتباه گرفته شود؛ زیرا کودکان سی پی نیز ممکن است به دلیل تون عضلانی غیر طبیعی در عضلات تشکیل دهنده گردن خود، کج شدن سر را نیز تجربه کنند.
هر دو مشکل فلج مغزی و تورتیکولی می توانند قبل و یا بعد از تولد کودک ایجاد شوند.  هنگامی که نوزادی با تورتیکولی متولد شود، تورتیکولی عضلانی مادرزادی نامیده می شود.

دلایل زیادی برای ایجاد تورتیکولی عضلانی مادرزادی وجود دارد، اما بیشتر در نتیجه آسیب به عضله استرنوکلایدودماستوئید sternocleidomastoid (SCM)
به دلیل بروز مشکلات در هنگام زایمان و یا موقعیت غیر طبیعی نوزاد در رحم می باشد. این آسیب باعث ایجاد خراش در SCM شده و سبب می شود که این عضله سفت شده و به راحتی نتواند در یک طرف گردن کشیده شود.
در مقابل، فلج مغزی در نتیجه آسیب به مناطقی از مغز در حال رشد و تکامل کودک که مسئول حرکت هستند، ایجاد می شود. در کودکان فلج مغزی، تفاوت در تون عضلانی یک اثر ثانویه آسیب مغزی می باشد.

اگر در زمینه  علت انحراف گردن کودک خود شبهه ای دارید با متخصصین ما در ارتباط باشید .امیدواریم که تجربه 25 ساله ما در این زمینه بهترین گزینه ها را در رفع این مشکل به ارمغان بیاورد.

02188242410

نوبت   اینترنتی

 


علل شایع آسیب های مغزی مرتبط با فلج مغزی، عبارتند از:

* سکته
* کمبود اکسیژن در مغز
* لخته شدن خون
* تولد زودهنگام
* عفونت های مغزی
* رشد غیر طبیعی مغز
* عوارض و مشکلات زایمان

تفاوت اصلی در علت بین تورتیکولی و فلج مغزی در این است که تورتیکولی در درجه اول به دلیل فشار بر بدن ایجاد می شود، در حالی که فلج مغزی در اثر آسیب به مغز ایجاد می شود.


علايم تورتیکولی و فلج مغزی:

ممکن است تورتیکولی و فلج مغزی با یکدیگر اشتباه گرفته شوند، زیرا ممکن است علائم مشترکی داشته باشند: سفتی در گردن که باعث کج شدن یا پیچ خوردن سر کودک می شود. در نتیجه، ممکن است کودکان برای چرخاندن سر خود از حالت پیچ خورده یا کج دچار مشکل شده و تقریباً همیشه سر خود را در همان موقعیت نگه دارند. از آنجایی که چرخاندن سر برای این کودکان دشوار و  چالش برانگیز است، آنها اغلب به دلیل دراز کشیدن در همان موقعیت، یک نقطه صاف در سمت آسیب دیده سر خود ایجاد می کنند.  به طور کلی، علائم تورتیکولی در ۴ هفته اول زندگی نوزاد آشکار می شود.  با این وجود، تشخیص کجی سر ممکن است در نوزادان بسیار کوچک دشوار باشد.
در حالی که تورتیکولی به سفتی در گردن محدود می شود، ولی فلج مغزی علائم مشخص تری دارد.  به عنوان مثال، فلج مغزی می تواند باعث سفتی عضلات در نواحی مختلف بدن (نه فقط گردن) شود و یا حتی ممکن است فلج مغزی اصلا گردن کودک را تحت تاثیر قرار ندهد.

علائم شایع فلج مغزی عبارتند از:
* الگوهای راه رفتن غیر عادی
* مشکلات گفتاری
* تغذیه نامناسب و ضعیف
* نداشتن تعادل و هماهنگی
* لرزش
* تون عضلانی غیر طبیعی( بالا یا پایین)
* رفلکس های واکنشی بیش از حد

فلج مغزی یک اختلال حرکتی مبتنی بر سیستم عصبی است؛ در صورتی که تورتیکولی یک اختلال عضلانی است که تنها گردن را تحت تأثیر قرار می دهد.


روش های درمانی تورتیکولی و فلج مغزی:

در نظر داشته باشید که اگرچه فلج مغزی و تورتیکولی مشکلات بسیار متفاوتی هستند، ولی مداخلات درمانی و مدیریتی آنها مشابه می باشد. تورتیکولی قابل درمان است؛ ولی با این وجود، درمان به موقع برای جلوگیری از ایجاد ناهنجاری های دائمی در شکل سر کودکان ضروری می باشد.

بر اساس مطالعات انجام شده، ۹۰  تا ۹۵ درصد از نوزادان مبتلا به تورتیکولی با روش های درمانی مناسب، تا سن یک سالگی بهبود می یابند؛ و چنانچه درمان قبل از ۶ ماهگی نوزادان شروع شود، تقریباً همه نوزادان ( ۹۷ درصد) بهبود می یابند. در مقابل، آسیب مغزی که باعث ایجادفلج مغزی می شود قابل درمان نیست.  ولی فلج مغزی یک بیماری پیشرونده نیست و با گذشت زمان بدتر نمی شود؛

بنابراین با به کار بردن  بهترین مداخلات درمانی و مدیریتی مناسب، علائم فلج مغزی به مرور زمان بدتر نخواهند شد.

خوشبختانه مغز انسان قابلیت سازگاری بسیار زیادی دارد و مغز کودکان دارای انعطاف پذیری عصبی بیشتری نسبت به مغز بزرگسالان می باشد؛ زیرا کودکان مسائل بیشتری برای یادگیری نسبت به بزرگسالان دارند. سلول های مغزی کودکان (به ویژه سلول های نوزادان و کودکان نوپا) به طور مداوم مسیرهای جدیدی برای برقراری ارتباط ایجاد می کنند. در حالی که مغز بزرگسالان هنوز قادر به تشکیل مسیرهای عصبی جدید می باشد، ولی مغز آنها قبلاً بسیاری از مسیرهای ارتباطی را که کمتر مورد استفاده قرار گرفته اند را به نفع تقویت مسیرهایی که رایج‌تر بوده و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند را  «حذف» کرده است.هرچه درمان زودتر و با شدت بیشتری دنبال شود، شانس بالاتری برای بهبود اختلالات حرکتی ناشی از فلج مغزی وجود دارد.

 روش های درمانی برای تورتیکولی و فلج مغزی می توانند شامل موارد زیر باشند:

* فیزیوتراپی و کاردرمانی (برای کشش و تقویت عضلات آسیب دیده و بهبود ساختار حرکتی گردن)

* استفاده از ارتزها (جهت ایجاد حمایت های ساختاری مورد نیاز)* انجام تمرینات مناسب در خانه (برای افزایش دفعات کشش و بهبود دامنه حرکتی)

* تزریق بوتاکس (برای رفع موقت سفتی عضلات و به حداکثر رساندن تحرک برای انجام تمرینات)

* جراحی (برای رفع گرفتگی شدید عضلات و در صورتی که هیچ یک از درمان های ذکر شده در بالا موثر نباشند)

روش های درمانی بسته به شدت فلج مغزی و یا تورتیکولی کودک متفاوت خواهند بود.


آشنایی با تفاوت بین فلج مغزی و تورتیکولی:

علل ایجاد و علائم تورتیکولی و فلج مغزی با هم متفاوت هستند، اما روش های درمانی مشابهی دارند. تورتیکولی یک مشکل عضلانی است، در حالی که فلج مغزی یک اختلال و ناتوانی نورولوژیکی می باشد.
مداخلات درمانی و مدیریتی زودهنگام برای به حداقل رساندن اثرات هر دو مشکل تورتیکولی و فلج مغزی، بر میزان تعادل و درد کودکان ضروری می باشد.امیدواریم این مطلب شما را با تفاوت های بین تورتیکولی و فلج مغزی آشنا کرده باشد.

ترجمه توسط تیم پژوهشی بهترین مرکز فیزیوتراپی تورتیکولی ایران