رفلکس گالانت

یکی از مباحث بسیار مهم در کودکان وجود رفلکس‌هایی است که به بقا و همچنین رشد کودکان کمک خواهند کرد. تا زمانی که برای کودک مشلکی پیش نیامده باشد، بسیاری از خانواده‌ها به این رفلکس‌های توجهی نشان نمی‌دهند.

یکی از مهم‌ترین رفلکس‌های دوران نوزادی رفلکس گالانت است. این رفلکس در رشد مهارت‌های درشت مانند خزیدن و چهار دست و پا راه رفتن نقشی اساسی دارد. از طرفی دیگر چون از ابتدای تولد وجود داشته و تست آن ساده است معمولا از این رفلکس برای رد کردن احتمال آسیب مغزی استفاده خواهند کرد. چرا که عدم وجود این رفلکس در زمان تولد ممکن است ناشی از اختلالات عصبی باشد. در ادامه به بررسی رفلکس galant خواهیم پرداخت و تلاش می‌کنیم که اطلاعات کافی در مورد این رفلکس در اختیار شما قرار دهیم. 

رفلکس گالانت چیست؟

رفلکس گالانت چیست؟

رفلکس گالانت (galant) یکی از رفلکس‌های دوران نوزادی است. رفلکس گالانت به این شکل است: زمانی که کودک در هوا به حالت دمر نگه داشته شده است یک طرف از ستون فقرات کودک را لمس می‌کنیم. در این حالت کودک به سمت تحریک شده خم می‌شود. برای مثال اگر سمت راست را تحریک کنیم، کودک خود را به سمت راست می‌کشد. وجود رفلکس galant  در ابتدای تولد ضروری است اما به مرور زمان و با بزرگ‌تر شدن کودک علایم آن از بین خواهد رفت. همچنین عدم وجود این رفلکس ممکن است ناشی از یک اختلال عصبی باشد که انتقال پیام‌های عصبی را مختل کرده است. 

زمان شروع و پایان رفلکس گالانت

برخی از رفلکس‌های نوزادی مانند رفلکس مورو موقت بوده و پس از مدتی از بین خواهند رفت، اما برخی دیگر مانند رفلکس پاراشوت برای همیشه باقی می‌مانند. رفلکس گالانت جزو رفلکس‌های موقتی است که باید از بین برود. این رفلکس در حدود ۲۸ هفتگی بارداری و در شکم مادر شروع خواهد شد. همچنین در حدود ۶ ماهگی باید از بین رفته و ناپدید شود. البته در برخی از موارد ممکن است کودکان یک یا دو ماه دیرتر کماکان این رفلکس را نشان دهند. در صورتی که کودک علامت دیگری مبنی بر وجود اختلال از خود نشان نمی‌دهد، نباید نگران بود و این تاخیر عموما طبیعی است. به این نکته هم توجه داشته باشید که کودکانی که به صورت نارس به دنیا می‌آیند، تا زمان بیشتری این رفلکس را نشان می‌دهند. برای نمونه کودکی که ۸ ماهه به دنیا آمده است یک ماه زودتر متولد شده است. بنابراین به صورت طبیعی تا ۷ ماهگی رفلکس گالانت را دارد. 

زمان شروع رفلکس گالانت: ۲۸ هفتگی بارداری

زمان پایان رفلکس گالانت: ۶ ماهگی

کاردرمانگران کلینیک جامع توانبخشی ایران از دانش و تجربه مناسبی در زمینه از بین بردن رفلکس‌های نوزادی مخصوصا رفلکس گالانت برخوردار هستند و تلاش می‌کنند که این کودکان را در کمترین زمان ممکن به سطح رشد عادی برسانند. جهت دریافت مشاوره رایگان در مورد رفلکس‌های نوزادی می‌توانید با شماره زیر در تماس باشید. همچنین جهت دریافت آنلاین نوبت می‌توانید دکمه نوبت اینترنتی را لمس فرمایید:

02188242410

نوبت   اینترنتی

 

آیا رفلکس گالانت آسیب‌زا است؟

رفلکس گالانت هم مثل همه رفلکس‌های موقتی در صورتی که در زمان مناسب بروز پیدا کرده و در زمان مناسب از بین برود، طبیعی بوده و هیچ مشکلی را به وجود نخواهد آورد. اما زمانی که در بازه زمانی تولد تا ۶ ماهگی وجود نداشته باشد، ممکن است نشان دهنده مشکل یا اختلال باشد . همچنین وجود این رفلکس پس از ۶ ماهگی طبیعی نیست. وجود آن پس از ۶ ماهگی ممکن است نشان دهنده اختلال در سیستم عصبی باشد. همچنین می‌تواند مانع از رشد کودک شده و در صورتی که به صورت مداوم تحریک شود ممکن است اختلالاتی مانند اسکولیوز را به دنبال داشته باشد. 

مزایای رفلکس گالانت

مزایای رفلکس گالانت

رفلکس galant به عنوان یکی از رفلکس‌های اولیه از زمان تولد تا زمانی که از بین می‌رود به رشد کودک کمک خواهد کرد. اولین کاربرد آن در زمان زایمان است که انقباضات ناحیه کمر باعث حرکت در لگن می‌شود. بنابراین به کودک کمک می‌کند تا در کانال زایمان حرکت کند. این روند، زایمان را ساده‌تر خواهد کرد و امکان بروز مشکل در زمان زایمان را به حداقل می‌رساند. از طرفی دیگر به توسعه دامنه حرکتی باسن کمک خواهد کرد. این حرکت پایه و اساس مراحل بعدی رشد مانند خزیدن و چهار دست و پا راه رفتن را تشکیل می‌دهد. 

عوارض باقی ماندن رفلکس گالانت

همانطور که هر رفلکس موقتی دارای مزیت‌هایی است، باقی ماندن بیش از حد آن‌ها می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. رفلکس گالانت هم در این دسته بندی قرار می‌گیرد و در صورتی که در زمان مناسب از بین نرود یا به اصطلاح یکپارچه نشود، مشکلات حرکتی و ذهنی مختلفی را به وجود خواهد آورد. در مرحله اول باقی ماندن این رفلکس باعث اسکولیوز خواهد شد و دفورمیتی ستون فقرات را به دنبال خواهد داشت و ممکن است باعث چرخش لگن هم بشود. از طرفی دیگر باعث درد و عدم هماهنگی در عضلات پایین تنه خواهد شد و مهارت‌های سطح بالاتر مانند نشستن و ایستادن را مختل می‌کند. مشکلات گوارشی مزمن و شب ادراری یکی دیگر از عوارض باقی ماندن رفلکس گالانت است. در نهایت شواهد ارتباطات بین باقی ماندن رفلکس galant و کاهش توجه و تمرکز و همچنین بیش فعالی را تائید می‌کند.

راه‌های کنترل رفلکس گالانت

راه‌های کنترل رفلکس گالانت

در صورتی که رفلکس گالانت پس از ۶ ماهگی از بین نرفته باشد و شواهد هم نشان دهد که خودبخود از بین نمی‌رود لازم است که به کاردرمانی مراجعه شود. کاردرمانگران شرایط کودک را ارزیابی کرده و تمرینات مناسب کودک را طراحی و اجرا خواهند کرد. این تمرینات از چند تکنیک ویژه سرچشمه می‌گیرند. در مرحله اول تمریناتی مانند نشستن یا چهار دست و پا نگه داشته کودک باعث وزن اندازی روی ستون فقرات و اندام‌ها شده و امکان بروز رفلکس را کاهش می‌دهند. همچنین تمرینات ارادی مانند برداشتن توپی که در سمت راست قرار دارد با دست چپ، کنترل تنه فرد را افزایش خواهد داد و می‌تواند مانند یک مانع از بروز رفلکس گالانت جلوگیری کند. علاوه بر آن تمرینی مانند غلت زدن به یکپارچگی حسی کودک کمک کرده رفلکس را تا حدی مهار خواهد کرد. 

سخن پایانی 

رفلکس گالانت یکی از مهم‌ترین رفلکس‌های دوران نوزادی است که از همان ابتدای تولد خود را نشان داده و در سن ۶ ماهگی باید از بین برود. این رفلکس به رشد خزیدن و چهار دست و پا راه رفتن کودک کمک خواهد کرد. از طرفی دیگر باقی ماندن آن پس از ۶ ماهگی می‌تواند تبعات جبران ناپذیری مانند اسکولیوز، بدفرمی ستون فقرات و پاها و همچنین اختلال در توجه و تمرکز و بیش فعالی را به دنبال داشته باشد. در این نوشته تلاش شده که مهم‌ترین نکات مربوط به رفلکس گالانت در اختیار شما قرار داده شود. با این وجود اگر کماکان در مورد این رفلکس سوالی دارید، می‌توانید آن را با ما در میان بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آن پاسخ دهیم.

 

1000 کاراکتر باقیمانده