بسیاری از کودکان هستند که ممکن است بنظر برسد رشد طبیعی دارند و حتی ممکن است درک خوبی هم داشته باشند ولی صحبت نمی کنند.

 

در حالی که والدین این کودکان نگران این موضوع هستند اما دیگران به آن ها می گویند که: "نگران نباشید خیلی از بچه ها تا سه سالگی صحبت نمی کنند ولی بعد خود به خود خوب می شوند" یا این که می گویند: "پسرها دیرتر صحبت می کنند" یا برخی از والدین می گویند که پزشک به آن ها گفته است منتظر بمانید خود به خود بهبود می یابد. این می تواند یک وضعیت بسیار گیج کننده برای والدینی باشد که می خواهند بهترین کار را برای رشد فرزند خود انجام دهند.

برای کودکانی که دیر صحبت می کنند این که منتظر بمانند و نتیجه را ببینند ، از تصورات غلط در مورد رشد گفتار است. این که گفته می شود"همه کودکان با سرعت خود رشد می کنند" یکی دیگر از عبارت های رایج است که والدین هنگام جستجوی توضیحی برای تأخیر رشد کودک با آن روبرو می شوند. در حالی که کودکان تا حدی با سرعت خود رشد می کنند. ما می دانیم که فرایندهای رشدی خاصی وجود دارد که باید در سن خاصی به آن ها رسید ، در غیر این صورت باعث نگرانی می شود.

اگر نگران هستید که فرزند شما ممکن است دارای تاخیر گفتار باشد ، مداخله و درمان زود هنگام مهم است. در این مقاله نکاتی را به اشتراک می گذاریم که می توانید برای رشد ارتباطات کلامی فرزند خود انجام دهید.

چه زمانی می گوییم کودکی تاخیر گفتار دارد یا دیر گفتار است؟

اگر هنوز کودک دو ساله شما صحبت نمی کند ، اگر هنوز ارتباط کلامی فرزند شما به طور کامل رشد نکرده است ، اما می دانید که او متوجه می شود و درک می کند که شما چه می گویید. ممکن است به عنوان کودک دیر گفتار یا کودک دارای تاخیر گفتار ، شناخته شود. تاخیر گفتار زمانی گفته می شود که کودک بیشتر از آنچه می تواند بگوید ، می فهمد. طبق اعلام موسسه ملی ناشنوایی و سایر اختلالات ارتباطی (NIDCD) ، حدود 15 درصد از کودکان بین 18 تا 30 ماهگی ، دارای تاخیر گفتار هستند.

یک کودک نو پا (بین 18 تا 30 ماه) که درک خوبی دارد و به طور معمول مهارت های بازی ، مهارت های حرکتی ، مهارت های تفکر و مهارت های اجتماعی کودک به خوبی رشد می کند ، اما برای رشد گفتار و بیان خود محدودیت دارد. این گروه از کودکان شرایط خوبی را برای رشد دارند ، اما خیلی کم صحبت می کنند یا صحبت نمی کنند.

یک کودک دو و نیم ساله باید چند کلمه داشته باشد؟

برخی از کودکان دو و نیم ساله ممکن است فقط چند کلمه بگویند ، در حالی که برخی دیگر ممکن است بتوانند کلمات و عبارات را تکرار کنند. با این حال ، بیشتر کارشناسان موافق هستند که کودکان باید تا زمان رسیدن به دو سال ، حدود 50 کلمه داشته باشند. یک کودک دو و نیم ساله در حال رشد که حدود 50 کلمه دارد و دو کلمه را کنار هم قرار می دهد و عبارات ساده تولید می کند ، رشد گفتار طبیعی است.

چگونه تشخیص دهیم که فرزندمان ، ما را درک می کند؟

توانایی درک گفتار به عنوان مثال پیروی از دستورالعمل ها ، پاسخ دادن به سؤالات و درک داستان ها است. اگر فرزند شما مهارت های درکی خوبی داشته باشد ، می تواند نیازها و خواسته های خود را برطرف کند ، حتی اگر هنوز صحبت نکرده است.

روش هایی که به شما کمک می کند که متوجه شوید فرزندتان ، شما را درک می کند حتی اگر هنوز صحبت نمی کند:

  • فرزند شما ، نگاه شما را دنبال می کند

وقتی به چیزی نگاه می کنید و درمورد آن صحبت می کنید او هم به دنبال شما به آن نگاه می کند ، این توجه مشترک نامیده می شود و یک نقطه عطف مهم در رشد ارتباطات است.

  • فرزند شما اشاره می کند

اشاره یکی از اولین راه های برقراری ارتباط کودکان است. اگر فرزند شما به چیزهایی که می خواهد یا نیاز دارد اشاره می کند ، این نشانه خوبی است که نشان می دهد آن ها درک می کنند که شما چه می گویید.

  • فرزند شما به اسم خود واکنش نشان می دهد

اگر اسم فرزندتان را صدا می کنید و او به شما نگاه می کند ، این بدان معنی است که او درک می کند که شما با آن ها صحبت می کنید.

  • فرزند شما از صداها تقلید می کند

اگر فرزند شما هنگام شنیدن صداهای اطرافش ، آن ها را تقلید می کند و باز می گرداند ، این نشان می دهد که آن ها در تلاش هستند تا با شما ارتباط برقرار کنند.

  • فرزند شما از ژستچر و حرکات استفاده می کند

ژستچر شکل دیگری از ارتباطات است. اگر فرزند شما به هنگام سلام و خداحافظی دستش را تکان می دهد یا سر خود را به عنوان پاسخ نه یا آره تکان می دهد ، این بدان معنی است که آن ها می فهمند که این حرکات به چه معنی است.

چگونه تشخیص دهیم که فرزندمان ، تاخیر گفتار و مشکل بیانی دارد؟

 توانایی استفاده از گفتار شامل توانایی گفتن کلمات ، قرار دادن کلمات کنار هم و تشکیل جملات و سؤال پرسیدن است. اگر فرزند شما مهارت های گفتاری خوبی دارد ، باید بتواند نیازهای خود را برطرف کند و به صورت کلامی بیان کند.

در اینجا یک لیست از برخی از روش ها که به شما کمک می کند متوجه شوید فرزند دو و نیم ساله شما تاخیر در گفتار دارد یا نه:

  • فرزند شما واژگان محدودی دارد

اگر او فقط چند کلمه می گوید ، احتمالاً تاخیر گفتار دارد.

  • فرزند شما از کلماتی که درک شده ، استفاده می کند

اگر فرزند شما از کلماتی که فقط آن ها را می فهمد استفاده می کند ، این نشانه خوبی است که او در تلاش برای برقراری ارتباط هست ، اما مهارت های گفتاری او هنوز رشد نیافته است.

  • فرزند شما در محیط خود از کلمات یا صداها تقلید نمی کند

اگر فرزند شما از کلمات یا صداهایی که می شنوند تقلید نمی کند ، ممکن است نشان دهنده تأخیر باشد.

  • فرزند شما با استفاده از حرکات و ژستچر آنچه را می خواهد نشان می دهد

اگر فرزند شما برای برقراری ارتباط و رفع نیازهای خود ، به جای کلمات از حرکات استفاده می کند ، ممکن است به این دلیل باشد که او هنوز کلمه ای را که می خواهد به کار ببرد ، نمی داند.

  • فرزند شما دو کلمه را در کنار هم قرار نمی دهد

 اگر فرزند شما هنوز عبارات دو کلمه ای مانند کیف مامان ، شیر بیشتر را نمی گوید ، احتمالاً دارای تاخیر هستند.

  • فرزند شما در پرسیدن سوالات مشکل دارد

اگر فرزند شما فقط می تواند به سؤالات بله یا خیر پاسخ دهد و سوالاتی مثل این چیه؟ نمی پرسد ، این نشانه دیگری است که او تاخیر گفتار دارد. 

علل تأخیر گفتار در کودکان دو و نیم ساله

برخی از کودکان آهسته تر از سایرین رشد می کنند و ممکن است سرانجام به این رشد طبیعی برسند. برخی دیگر ممکن است دارای موضوعات پزشکی یا رشدی باشند که بر توانایی ارتباطی آن ها تأثیر می گذارد. در حالی که چندین دلیل احتمالی تأخیر در گفتار وجود دارد ، اغلب علت آن ناشناخته است و ممکن است ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی باشد. می تواند به دلیل سابقه خانوادگی در تأخیر رشد گفتار باشد یا جنسیت (در پسرها احتمال تاخیر گفتار بیشتر است) ، وزن پایین در هنگام تولد و یا تولد زود هنگام (کمتر از 37 هفته حاملگی متولد شده باشد) باشد.

مداخله زود هنگام و درمان می تواند به کودکان دارای تأخیر گفتار ، کمک کند که مهارت های ارتباطی خود را بهبود بخشد.

دلایل احتمالی که محققان برای تاخیر گفتار مشخص کرده اند عبارتند از:

اختلال شنوایی / کم شنوایی

کم شنوایی یکی از شایع ترین دلایل تأخیر در گفتار و زبان در کودکان خردسال است. طبق اعلام موسسه ملی ناشنوایی و سایر اختلالات ارتباطی ، حدود 3 نفر از هر 1000 کودک در ایالات متحده با کم شنوایی متولد می شوند. کم شنوایی می تواند یادگیری صدای گفتار را برای نوزادان و کودکان دشوار کند ، که به نوبه خود می تواند پیشرفت مهارت های گفتاری را به تأخیر بیندازد. در بعضی موارد ، کاهش شنوایی نیز می تواند منجر به مشکلات رفتاری شود ، زیرا اگر کودکان نتوانند به طور مؤثر ارتباط برقرار کنند ، سر خورده و لجباز می شوند.

اگر در مورد اختلالات شنوایی و تاخیر گفتار سابقه خانوادگی دارید و به تأخیر گفتار و کم شنوایی کودک خود مشکوک هستید ، باید شنوایی فرزندتان را بررسی کنید.

اختلالات نورولوژیکی و عصبی

برخی از کودکان ممکن است دارای اختلالات عصبی باشند مانند اختلال طیف اوتیسم ، فلج مغزی یا سندرم داون ، که می تواند باعث تاخیر در گفتار شود. به این صورت که ، آن ها ممکن است در درک آنچه دیگران می گویند مشکل داشته باشند. وقتی صحبت دیگران را درک نکنند ، اطلاعات را دریافت نمی کنند و در نتیجه رشد گفتار دچار مشکل شده و منجر به تاخیر در رشد گفتار می شود.

 

ناتوانی ذهنی

کودکان دارای ناتوانی ذهنی ممکن است در درک زبان یا پردازش اطلاعات مشکل داشته باشند و منجر به تأخیر در رشد گفتار شوند.

کمبود محرک و فقر محیطی

کودکانی که در معرض انواع صداها ، کلمات و مکالمات قرار ندارند و محیط غنی (محیطی که شرایط برقراری ارتباط و بازی را ایجاد می کند) برای آن ها فراهم نشود ، ممکن است در رشد مهارت های گفتاری مشکل داشته باشند.

اختلالات صدای گفتار

برخی از کودکان ممکن است در تولید صداهای گفتاری مانند ( ر ) یا ( ک ) و... مشکل داشته باشند که نقص در تولید صداها می تواند منجر به تأخیر در گفتار شود.

تشخیص تاخیر گفتار

یک گفتاردرمانگر می تواند رشد فرزند شما را ارزیابی کند و شما را راهنمایی کند. به یاد داشته باشید که اگر فرزند شما تاخیر گفتار داشته باشد ، درمان اولیه و زود هنگام بسیار مهم است. ظهور دیرهنگام گفتار در کودکان همیشه دلیلی برای نگرانی نیست ، اما مهم است که با یک متخصص مشورت کنید و اطمینان حاصل کنید.

چگونه گفتاردرمانگران کودکان را برای تأخیر گفتار ارزیابی می کنند؟

آسیب شناسان گفتار و زبان (گفتاردرمانگر) کودکان را از چند روش مختلف ارزیابی می کنند. یک راه از طریق مشاهده بالینی است ، گفتاردرمانگر تماشا می کند که کودک چگونه با دیگران تعامل دارد و به ارتباطات کلامی و غیر کلامی آن ها توجه می کند. همچنین از پدر و مادر یا مراقب کودک درمورد نحوه برقراری ارتباط و تعامل کودک با دیگران سوال می کند. راه دیگر از طریق آزمون های رسمی است که با استفاده از آن جنبه های مختلف تاثیرگذار در رشد گفتار را ارزیابی می کند.

ارزیابی گفتار به صورت بازی انجام می شود و کودک نباید احساس کند که آن ها آزمایش می شوند. آسیب شناس گفتار و زبان از کودک می خواهد که کارهای مختلفی از جمله پاسخ دادن به سؤالات ، انجام دستورات و... را انجام دهد. بعضی اوقات ، هیچ درمانی برای کودک لازم نیست و کودک در نهایت به همسالان خود می رسد.

هدف از ارزیابی ، گرفتن یک تصویر واضح از نقاط قوت و ضعف کودک برای تهیه یک برنامه درمانی فردی است.

در تیم مرکز جامع توانبخشی ایران گفتاردرمان های با تجربه در زمینه تشخیص و درمان تاخیر گفتار وجود دارند که می توانند به شما و فرزندتان کمک کنند. راه ها ارتباطی:

02188242410

نوبت   اینترنتی

گفتاردرمانی می تواند به کودکان کمک کند تا با آموزش نحوه تولید صداها ، استفاده از کلمات و ساختن جملات ، مهارت های ارتباطی خود را بهبود بخشند.

نکاتی برای والدین کودکانی که تاخیر گفتار دارند

چندین کار وجود دارد که می توانید برای رشد گفتار و صحبت کردن کودک خود انجام دهید:

مدل ارتباطی

اغلب با فرزند خود صحبت کنید و از کلمات و عبارات استفاده کنید. وقتی آن ها می بینند که شما در حال برقراری ارتباط هستید ، احتمالاً تمایلشان به برقراری ارتباط بیشتر می شود. به زبان بدن و بیان صورت آن ها توجه کنید و به آن ها پاسخ دهید. کارهایی را که انجام می دهید برای کودکتان توصیف کنید. به عنوان مثال ، الان کیک می پزیم. من کیک را در فر قرار می دهم.

فرزند خود را تشویق کنید تا با شما ارتباط برقرار کند

فرزند خود را ترغیب کنید تا با شما ارتباط برقرار کند ، حتی اگر آن ها هنوز صحبت نمی کنند. شما می توانید از کارت های تصویری و بازی ها برای کمک به کودک خود در بیان نیازهای خود استفاده کنید. استفاده از حرکات و ژستچرها می تواند راهی عالی برای برقراری ارتباط باشد قبل از این که فرزند شما صحبت کند. اگر کودک شما از حرکات استفاده می کند و اشاره می کند ، سعی کنید آنچه را که می خواهد درک کنید ، به صداهای آن ها پاسخ دهید و آن ها را ترغیب کنید تا صداهای بیشتری ایجاد کنند.

برای فرزند خود کتاب بخوانید

هر روز برای فرزند خود کتاب بخوانید. خواندن به آنها کمک می کند تا کلمات جدید را یاد بگیرند. همانطور که می خوانید و در مورد آنچه در داستان اتفاق می افتد حرف می زنید ، به تصاویر اشاره کنید. خواندن یک روش عالی برای کمک به کودک شما است که درک کند که چه اتفاقی در دنیای اطراف آن ها می افتد. حتماً به تصاویر اشاره کنید و در مورد آنچه در داستان اتفاق می افتد بحث کنید. اشاره باعث می شود فرزند شما درگیر و علاقه مند به خواندن باشد.

برای فرزند خود آواز بخوانید

آهنگ های بسیار خوبی برای آواز خواندن با کودکان وجود دارد که بیشتر آن ها یادگیری را آسان می کند. این آهنگ ها برای آموزش کلمات و صداهای جدید بسیار عالی هستند ، و خواندن آن ها نیز سرگرم کننده است. حتی آواز خواندن و شعر خواندن برای کودکان نوپا نیز بسیار کمک کننده است.

فرزند خود را به رعایت نوبت تشویق کنید

هنگام بازی با فرزند خود ، نوبتی صحبت کنید یا صداها را ایجاد کنید. چرخش در مکالمه به آن ها کمک می کند تا درک کنند که ارتباطات یک فرآیند دو طرفه است.

ارتباط چشمی برقرار کنید

حتماً هنگام صحبت با فرزندتان به او نگاه کنید. حفظ تماس چشمی خوب به آن ها کمک می کند تا با شما ارتباط برقرار کنند و بیشتر در مکالمه درگیر شوند.

صبور باشید

سعی کنید هنگام برقراری ارتباط با فرزند خود صبور باشید. به آن ها فرصت دهید تا پاسخ دهند ، و اگر آن ها همه چیزهایی را که شما می گویید درک نمی کنند ، از آن ها ناامید نشوید.

با فرزند خود بازی کنید

بازی ها یک روش عالی برای کمک به فرزند شما در یادگیری کلمات جدید و تمرین مهارت های ارتباطی آن ها هستند. بازی همچنین می تواند به بهبود هماهنگی ، مهارت و قدرت دست و چشم کمک کند. بازی هایی را که شامل اشاره کردن و رعایت نوبت است مانند برج سازی ، را انتخاب کنید. شما می توانید با خلاقیت خودتان بازی طراحی کنید و کودکتان را به چالش بکشید.

نقاشی و رسم تصاویر

نقاشی روشی عالی برای بیان کودکان است. فرزند خود را ترغیب کنید تا عکس بکشد و در مورد آنچه انجام داده است بحث کنید.

اگر فرزند شما هنوز صحبت نمی کند و در مورد رشد گفتار فرزند خود نگرانی دارید ، بهترین کار این است که در صورت مشاهده علائم ، با یک گفتاردرمانگر مشورت کنید.

 

ترجمه توسط تیم پژوهشی مرکز جامع توانبخشی ایران