تولد اولین کودک می تواند برای والدین یک تجربه هیجان انگیز و در عین حال چالش برانگیز نیز باشد. تعویض پوشک های تمام نشدنی کودک، شب بیداری ها، شیر دادن به او در ساعت ۳ صبح، و ترس از انجام کارهای اشتباه می تواند

برای والدین خسته کننده بوده و تاثیرات منفی زیادی را نیز به همراه داشته باشد.
بنابراین تعجب آور نیست که هنگامی که کوچولوی شما برای اولین بار به شما لبخند می زند، تمامی این تلاش ها و زحمات با احساس شادی که با دیدن آن چهره کوچک درخشان بدست می آورید، از ذهن شما پاک شده و ناگهان همه آن شب های بی خوابی ارزشمند به نظر می رسند.

از چه زمانی نوزادان شروع به لبخند زدن می کنند؟

در واقع، نوزادان تازه متولد شده می توانند از همان بدو تولد لبخند بزنند، اما پزشکان این لبخند را "رفلکسی" می نامند که می تواند ناشی از عوامل داخلی باشد. حتی ممکن است شما متوجه لبخند زدن نوزاد خود در هنگام خواب نیز بشوید.
پزشکان متخصص اطفال می‌گویند: این لبخندهای دوست‌داشتنی اولیه نوزاد ممکن است به دلایل مختلفی باشد که سبب خوشحالی کودک خواهند شد؛ مانند دفع مدفوع، دفع گاز شکم و یا به طور کلی احساس راحتی در آغوش شما.

چه زمانی می بایست از نوزاد انتظار لبخند اجتماعی را داشته باشید؟

یک لبخند اجتماعی واقعی، که در آن نوزادتان به چهره و حالات شما نگاه کرده و به آن واکنش نشان دهد، می تواند از ۲ تا ۳ ماهگی نوزاد شروع شود.

با تفاوت های بین لبخند اجتماعی و رفلکسی آشنا شوید تا بتوانید لبخندهای کودکتان را تفکیک کنید:
* آیا به نظر می رسد کودک کاملاً به شما توجه کرده است؟
* آیا چشمان کودک نیز همراه با دهانش لبخند می زنند؟

به این ترتیب می توانید بگویید که کودک کوچک شما به محیط اطراف خود ( مانند چهره والدین و یا مراقبانش) واکنش نشان می دهد و حس آگاهی اجتماعی را در خود ایجاد می کند.

برخی اوقات هم تاخیر در ایجاد احساسات و عواطف میتواند یک علامت هشدار دهنده به معنی تاخیر در مهارتهای ارتباطی در نوزاد شما باشد. هر گونه شک و شبهه را در این زمینه میتوانید با کارشناسان با تجربه ما در میان بگذارید متخصصین ما با بررسی های دقیق در تمام زمینه های مهارتی نوزاد شما ، راهکار های سازنده ای را به شما ارائه می دهند.

 02188242410

نوبت  اینترنتی

چگونه لبخندزدن را در کودک تشویق و تقویت کنیم؟

ممکن است از خود بپرسید که چگونه کودک کوچک خود را به لبخند زدن تشویق کنید.
می توانید فعالیت های زیر را با کودک خود انجام دهید:
* با او صحبت کنید
* به او نگاه کنید
* به او لبخند بزنید
* برای او شعر بخوانید
* بازی هایی مانند دالی را با او انجام دهید

تمامی فعالیت های عنوان شده برای رشد و تکامل کودک و بهبود مهارت های اجتماعی او مفید و مناسب می باشند.


از مقاله هفت روش مفید برای تقویت رشد مغزی کودکان دیدن فرمایید

اهمیت لبخند زدن به عنوان یک نقطه عطف رشدی و تکاملی در کودکان:

لبخند زدن اجتماعی کودک نه تنها شادی بخش است، بلکه بخش مهمی از رشد و تکامل مغز کودک نیز می باشد. کودک در حال یادگیری نشانه های اجتماعی و چگونگی جلب توجه اطرافیانش می باشد.

به علاوه کودک تماس چشمی بیشتری برقرار کرده و به چهره ها نیز علاقه نشان می دهند.



از مقاله آیا عدم تماس چشمی به تنهایی نشانه ای از اوتیسم است؟ دیدن فرمایید


متخصصان اطفال عقیده دارند که چنانچه کودک شما تا ۲ ماهگی لبخندهای دوست‌داشتنی‌اش را به شما نشان نمی‌دهد، نگران نباشید. روند رشد و تکامل هر کودکی خاص خودش بوده و از اصول یک کتاب درسی پیروی نکرده و در برخی از کودکان تا سن ۴ ماهگی طول می کشد تا شروع به لبخند زدن اجتماعی کنند. 
لبخند اجتماعی بخشی از رشد اجتماعی کودک است، اما تنها معیار ارزیابی نیست. ولی اگر نگران این هستید که کودکتان لبخند نمی زند، با پزشک متخصص اطفال کودکتان و یا یک متخصص رشته کاردرمانی در مورد رشد و تکامل کلی او صحبت و مشورت کنید.


پس از لبخند زدن، منتظر چه مراحل تکاملی در کودک باشیم؟

لبخند زدن نقطه آغاز است. از نظر رشد و تکامل گفتار و زبان در کودکان، نقاط تکاملی شگفت انگیزی وجود دارند که می بایست منتظر آنها باشید. 

معمولا کودکان در ۶ تا ۸ هفتگی شروع به صداسازی و قان و قون کرده و در ۱۶ هفتگی می خندند.


توضیحات تکمیلی را در مقاله از چه زمانی نوزادان شروع به خندیدن میکنند؟ بخوانید


سپس این صداسازی های شیرین در حدود ۶ تا ۹ ماهگی کودک بیشتر خواهند شد و کودکان تمایل دارند صداهایی مانند بابا را تکرار کنند.  در 6 تا 11 ماهگی کودکان شروع به استفاده از واژه  «نه!» خواهند کرد و این واژه به واژگان مورد علاقه و اصلی کودکان نوپا تبدیل خواهد شد.

کلیه مراحل رشد گفتار کودکان از تولد تا یک سالگی را در این لینک بخوانید

سخن آخر:

برخی از کودکان دقیقاً در شش هفتگی شروع به لبخند زدن کرده و برخی دیگر ممکن است چندین ماه دیرتر شروع به لبخند زدن کنند. چنانچه کودک شما دیرتر از همسالانش به این مرحله رشدی و تکاملی دست یافت، نگران نباشید.


متخصصان اطفال عقیده دارند که کتاب‌ها فقط دستورالعمل‌هایی را در زمینه رشد و تکامل کودکان ارائه می‌دهند. در حالی که رشد و تکامل کودکان معمولاً از سمت حرکات درشت به سمت حرکات ظریف پیش
می رود، ولی برخی از کودکان بیشتر فعالیت‌های حرکتی ظریف یا شناختی را ترجیح می‌دهند و یا برعکس. بنابراین ممکن است تفاوت‌های فردی در بین کودکان وجود داشته باشد.
همواره به خاطر داشته باشید که رشد و تکامل کودکان با یکدیگر متفاوت است.
اما چنانچه ماه ها می گذرد و بیش از یک نشانه می بینید که نشان می دهد کودک شیرین شما با شما ارتباط برقرار نمی کند - مانند نداشتن تماس چشمی - با پزشک متخصص اطفال کودک خود و یا یک متخصص کاردرمانی صحبت و مشورت کنید.

از مطلب زیر دیدن فرمایید:

همه چیز درباره اوتیسم 

ترجمه توسط تیم پژوهشی مرکز جامع کاردرمانی اوتیسم ایران