برای والدین، یافتن فعالیت های جدید و مناسب برای کودکان پیش دبستانی، ممکن است دشوار باشد.در واقع، کودکان برای سرگرم شدن و آموزش به فعالیت‌های پیچیده ای نیاز ندارند.


در این مطلب، هشت فعالیت آموزشی مناسب برای کودکان پیش دبستانی آورده شده است که والدین و مربیان کودک می بایست به طور روزانه کودکان را به انجام دادن آنها تشویق کنند. انجام این گونه فعالیت ها به دلیل سادگی، سرگرم کننده گی و مزایای آموزشی فراوانی که برای کودکان دارند، بسیار اهمیت دارند.

1. کتاب خواندن:
کودکان عاشق کتاب هستند. آنها علاقه مند به داستان های پر ماجرایی هستند که سبب تقویت تخیل آنها می شود. داستان خواندن روزانه برای کودکان روش فوق العاده ای برای تشویق آنها به گوش دادن و همچنین رشد و پرورش مهارت خواندن در آنها نیز می باشد. از هنگامی که کودکتان کوچک است، حتی خیلی زودتر از اینکه بتواند معنایی را به کلمات و یا تصاویر ببخشد، شروع به کتاب خواندن برای او کنید.
کودکان با دانستن اهمیت کتاب بزرگ شده و کتاب خواندن بخشی هیجان انگیز از زندگی روزمره آنها خواهد شد. اگر در طول روز فقط برای انجام یک فعالیت وقت دارید، حتماً قبل از خواب یک داستان برای کودکتان بخوانید.  این فعالیت یکی از مفید ترین و آموزنده ترین تجربیات والدین و کودک برای وقت گذراندن و به اشتراک گذاشتن تجربیات و احساساتشان با یکدیگر می باشد.
مزایای کتاب خواندن برای کودکان بی شمار است. کتاب خواندن دامنه واژگان، مهارت های حل مساله، تفکر انتقادی، مهارت‌های گفتاری و شنیداری و موارد دیگری را در کودکان تقویت می‌کند.

2. درست کردن پازل:
درست کردن پازل برای رشد مغزی کودکان بسیار  مفید می باشد. پازل ها مهارت های حرکتی ظریف، ادراک بینایی(که برای خواندن اهمیت دارد)، مهارت های اولیه ریاضی، توانایی حل مساله و موارد دیگری را در کودکان پرورش می دهند
یکی دیگر از مزایای مهم پازل برای کودکان، این است که باعث افزایش تمرکز و همچنین پشتکار در کودکان می شود. برای کامل کردن پازل، کودک نیاز به تمرکز و تلاش زیادی دارد. این ویژگی ها به کودک اجازه می دهد تا از انجام و اتمام فعالیت خود احساس موفقیت و رضایت داشته باشد که برای اعتماد به نفس کلی کودک بسیار خوب و مفید می باشند. سعی کنید در زمان های مناسب به کودک اجازه دهید تا مرتب پازل درست کند. مهم ترین عاملی که می بایست در نظر بگیرید این است که پازل های مناسب سن و توانایی های کودک را در اختیارش قرار دهید. هر چه کودک شما کوچکتر باشد، قطعات پازل می بایست کمتر و بزرگتر بوده و تعداد قطعات پازل نیز باید به اندازه ای باشند که تکمیل آن برای کودک چالش برانگیز باشد .

3. بازی با اسباب بازی ها و مکعب های ساختنی:
ساختن یکی از بهترین فعالیت هایی است که کودک می تواند انجام دهد؛ زیرا این فعالیت سطح بالایی از مهارت تفکر و حل مساله را نیاز دارد. انواع مکعب ها، لگوها، آجرها و یا بلوک ها باید برای هدفی خاص و ساختن شکلی به یکدیگر متصل شوند. بنابراین این فعالیت نیاز به برنامه ریزی دقیق و توجه زیادی دارد. با رشد و پیشرفت کودکان در مراحل این گونه بازی ها، خلاقیت آنها نیز پیچیده تر و تخصصی تر
خواهد شد. تماشای کودکی که تلاش می کند تا روشی برای جلوگیری از فرو ریختن پلی که می سازد پیدا کند و یا چگونه دو قسمت لگو را به هم وصل کند، لذت بخش خواهد بود. به علاوه، ساختن سبب رشد و تکامل مهارت های حرکتی ظریف و مهارت های حرکتی درشت کودک نیز خواهد شد.

مرکز جامع توانبخشی ایران با دو شعبه فعال و با کمک بهترین درمانگران و با بیش از دو دهه تجربه در زمینه خدمات توانبخشی شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی تخصصی کودکان در رفع مشکلات مانند اختلالات در مهارت های حرکتی، گفتاری، برنامه ریزی حرکتی، مهارت های ظریف دست، اختلالات شناختی و مشکلات مرتبط با توجه، تمرکز و حافظه،  آماده ارائه خدمات به عزیزان شما می باشد.
جهت مشاوره و تعیین وقت با ما همراه شوید:

02188242410

نوبت   اینترنتی



4. نقاشی کردن:
در زندگی یک کودک پیش دبستانی نباید یک روز بگذرد که یک تکه کاغذ و یک مداد شمعی، مداد و یا قلم مو در دسترس او نباشد. هنگامی که کودک هنوز قادر به نوشتن نیست، نقاشی کردن اولین شکل بیان خلاقیت کودک و همچنین نگاه او به جهان اطرافش می باشد. نقاشی کردن فعالیتی است که کودک در ابتدا نیازی به متقاعد شدن به انجام آن ندارد. می توانید به کودکان نوپا یک مداد رنگی بدهید و آنها فوراً شروع به نشان دادن اثری از خود می کنند.
توجه داشته باشید که نقاشی آزاد به معنای در اختیار داشتن کاغذ خالی و ذهن کودک شماست نه هیچ وسیله دیگری. کتاب های رنگ‌آمیزی و بسته های هنری فانتزی نیز می توانند سرگرم کننده باشند، اما نباید جایگزین نقاشی کردن آزاد و واقعی کودک شوند. نقاشی کردن سبب رشد و تکامل مهارت های حرکتی ظریف در کودکان می شود که این مهارت ها پیش نیاز یادگیری نوشتن نیز می باشند.
همچنین نقاشی کردن سبب شروع مکالمات معمولی و ساختن واژگان می شود؛ زیرا کودکان دوست دارند درباره خلاقیت های خود صحبت کنند؛ و تخیل، تفکر و تمرکز را نیز در کودکان پرورش می دهد.
از مقالات زیر دیدن فرمایید:

چگونه به رشد مهارت های ظریف دست کودک کمک کنیم ؟

مزایای فوق العاده نقاشی کردن برای کودکان


5. بریدن و چسباندن:
بریدن و چسباندن از جمله فعالیت‌های هستند که مهارت‌های حرکتی ظریف را در کودکان پرورش می‌دهند؛ زیرا انجام آنها به کنترل دقیق زیادی نیاز دارد. حتی بسیاری از کودکان در دوران مدرسه نیز هنوز برای کنترل صحیح قیچی و بریدن یک خط چالش داشته و توانایی کنترل صحیح کاغذ، قیچی و همچنین چسباندن کاغذها به یکدیگر را ندارند.
به کودکان مقدار زیادی کاغذهای باطله و قیچی ایمن و با تیغه های کُند داده و اجازه دهید آزادانه کاغذها را برش دهند. ( به هر شکلی که دوست دارند برش می دهند، نیازی به خط کشیدن روی کاغذها نیست.)
در ابتدا شروع به تمرین فعالیت های اولیه با قیچی مانند بریدن کاغذ رنگی، کاغذ مجله و یا روزنامه کنید تا کنترل قیچی در کودک رشد و تکامل یابد. سپس برش را در امتداد خطوط مستقیم و یا موج دار و یا برش اشکال و تصاویر را با کودک تمرین کنید.
همچنین چسباندن به مهارت های کنترل انگشتان، مهارت pincer grasp و همچنین مهارت های برنامه ریزی حرکتی نیاز دارد .با انجام این فعالیت ها کودکان یاد می‌گیرند که قبل از شروع فعالیت، به نحوه قرار دادن وسایل در صفحه کاغذ خود فکر و برای آن برنامه ریزی کنند.
مهارت های برنامه‌ریزی حرکتی برای کودکان در کلاس‌های ابتدایی حیاتی بوده و کمبود این گونه مهارت‌ها دلیل اصلی نیاز بسیاری از کودکان برای شرکت در جلسات کاردرمانی می باشد.


از مطلب زیر دیدن فرمایید:
همه چیز درباره کودکان دست و پا چلفتی و راهکارهای کاردرمانی آن

6. بازی های آزاد:
مهم ترین فعالیتی که کودکان می بایست روزانه انجام دهند، بازی های آزادانه آنهاست. کودکان برای بازی های آزاد در داخل و خارج از خانه نیازی به برنامه ریزی خاصی ندارند. کودکان زیر ۶ سال از طریق بازی مسایل زیادی را یاد می گیرند. چنانچه زمان بازی آنها محدود باشد، یادگیری آنها نیز محدود خواهد شد. مراقب زمان استفاده کودکتان از صفحات نمایش باشید. سعی کنید روزانه به صورت کنترل شده و محدود به کودکتان اجازه استفاده از صفحه نمایش را بدهید.
تلاش کنید بازی کردن واقعی را با بازی های آنلاین برای کودک جایگزین نکرده و در این زمینه بسیار سختگیر نیز باشید. بازی کردن برای موفقیت کودکان در ۱۲ تا ۱۵ سال آینده در مدرسه ضروری می باشد.
زمانی که صرف دیدن صفحه نمایش و بازی های آنلاین می شود، کودکان را برای موفقیت های تحصیلی آماده نخواهد کرد. صفحه نمایش نمی تواند عضلات، قدرت و وضعیت بدنی، تمرکز، مهارت های تفکر، ادراک دیداری و شنیداری، ادراک فضایی، مهارت های برنامه ریزی حرکتی، مهارت های شنیداری و غیره را در کودکان رشد و تکامل دهد.


از مطلب زیر دیدن فرمایید:
7 قدرت شگفت انگیز بازی برای کودکان


7. شعر خواندن:
ممکن است شعر خواندن برای کودکان تنها یک فعالیت سرگرم کننده به نظر برسد، اما آیا می دانید خواندن شعر برای کودکان تا چه میزان در رشد و پرورش بسیاری از مهارت های آنها موثر می باشد؟
کودکان از طریق شعر واژگان، دستور زبان و سایر مهارت های گفتاری، مهارت های شنیداری، مهارت های حرکتی و مهمتر از همه، ادراک شنیداری را نیز یاد می گیرند. ادراک شنیداری یکی از مهمترین زمینه های رشد و تکامل کودکان می باشد.
برای یادگیری خواندن، کودک باید آگاهی شنیداری، تمایز و مهارت های حافظه بسیار خوبی داشته باشد. چنانچه این مهارت ها در کودکان ضعیف باشند، کودکان در هنگام خواندن با جنبه های مختلف معنای کلمات چالش خواهند داشت. ادراک شنیداری شامل آشنایی با قافیه ها، هجاها، درک کلمات، شنیدن صداهای خاص درون کلمات، ترکیب صداها و غیره می باشد. کودک خود را به شنیدن شعر و آهنگ های کودکانه و پیش دبستانی عادت داده و به او اجازه دهید شعرهای جدید را یاد گرفته و آنها را تکرار و حفظ کند.

8. بازی با خمیر بازی:
یکی از بهترین ویژگی های خمیر بازی این است که تجربه بازی با آن مثبت می باشد. خمیر بازی نه تنها برای کودکان خاصیت درمانی دارد، بلکه سبب ایجاد احساس موفقیت در آنها نیز
خواهد شد؛ زیرا همه کودکان می توانند اشکالمنحصر به فرد و خاصی را با آن درست کنند. هیچ روش درست و یا غلطی برای بازی کردن و قالب زدن آن وجود ندارد و کودکان همیشه برای خلاقیت خود احساس غرور می کنند.
فواید بازی با خمیر بازی برای کودکان بسیار زیاد است. بازی با آن برای قدرت انگشتان دستان کودکان بسیار مفید بوده و می توان آن را با کاترها و قالب های شیرینی پزی، چاقوهای پلاستیکی و سایر ابزارها برش داد و فرصت های زیادی را برای پرورش، رشد و کنترل مهارت های حرکتی ظریف کودکان فراهم کرد.

از مطلب زیر دیدن فرمایید:
6 فعاليت براي تقويت مهارت هاي حركتي ظريف در كودكان
‏همچنین خمیر بازی خلاقیت، مهارت‌های تفکر، حل مساله و مهارت‌های اجتماعی را در کودک پرورش می‌دهد، زیرا کودکان هنگام بازی با آن در مورد آثاری که خلق می کنند نیز صحبت خواهند کرد.
اجازه دهید کودک کوچک شما با خمیر بازی کرده و نظرات خود را در مورد خلاقیت های خود نیز بیان کند.

از مطلب زیر دیدن فرمایید:
7 تمرین برای تقویت مهارت های دست با استفاده از خمیر بازی


ترجمه توسط تیم پژوهشی کلینیک گفتاردرمانی غرب تهران