تماشای تغییرات کودک کوچکتان از مرحله چهار دست و پا رفتن به مرحله بالا کشیدن خودش و تلاش برای ایستادن، هیجان انگیز است.
مرحله ایستادن یک نقطه عطف مهم است که نشان می دهد کودک شما تحرک بیشتری پیدا کرده و به خوبی در مسیر یادگیری نحوه راه رفتن است.


بسیاری از افرادی که برای اولین بار پدر و مادر شده اند، هیجان زده اند که که چه زمانی می توانند انتظار داشته باشند که کودکشان اولین حرکت آرام و لرزان برای بالا کشیدن بدنش و ایستادن را انجام خواهد داد.
مانند بسیاری از نقاط عطف رشدی و تکاملی، هر کودکی منحصر به فرد است و در زمان مناسب خودش به نقطه عطف ایستادن خواهد رسید.
اما در ادامه یک مرور کلی از جدول زمانی معمول برای ایستادن آورده شده است.

جدول زمانی:

بنابراین، چه زمانی کودکان می ایستند؟
در حالی که اکثر والدین به ایستادن به عنوان یک اتفاق تک و مجزا فکر می کنند، ولی مراحل بسیاری تحت عنوان و زیرمجموعه "ایستادن" قرار می گیرند. به عنوان مثال، بر طبق نظر تست غربالگری تکاملی دنور II، ایستادن می تواند به پنج زیرمجموعه تقسیم شود که کودک بین ۸ تا ۱۵ ماهگی به آن ها می رسد:
• نشستن (۸ تا ۱۰ ماهگی)
• کشیدن و بلند کردن بدن برای ایستادن (۸ تا ۱۰ ماهگی)
• ایستادن به مدت ۲ ثانیه ( ۹ تا ۱۲ ماهگی)
• ایستادن به تنهایی( ۱۰ تا ۱۴ ماهگی)
• خم شدن و حفظ کردن تعادل( ۱۱ تا ۱۵ ماهگی)

همانطور که همیشه گفته ایم، هنگامی که صحبت از نقاط عطف رشدی و تکاملی کودک برای هر سنی می شود، منظور یک محدوده کلی برای دست یابی به آن نقطه عطف است تا یک قانون محکم.

به خاطر داشته باشید که اگر کودک نزدیک به پایان محدوده سنی توصیه شده یا حتی یک ماه بعد از پایان زمان جدول زمانی به نقطه عطف رشدی و تکاملی برسد، مشکلی وجود ندارد. ولی اگر نگرانی دارید، ایده خوبی است که با پزشک متخصص اطفال صحبت و مشورت کنید.

چگونه به کودک کمک کنیم تا بتواند بایستد؟

چنانچه نگران عقب ماندن کودکتان از نقاط عطف رشدی و تکاملی اش هستید، فعالیت هایی وجود دارند که والدین و مراقبان می توانند برای کمک به کودکان در جهت رسیدن به مرحله ایستادن انجام دهند.

• این مرحله را به بازی تبدیل کنید:
ایستادن یک مرحله حیاتی انتقالی بین نشستن و راه رفتن است. بدیهی است هنگامی که کودک یاد می‌گیرد بایستد، بسیار زیاد هم می افتد و زمین می خورد.
بنابراین، اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، اکنون مطمئن شوید که منطقه بازی کودک را به مکانی امن و بی خطر تبدیل کرده باشید.
برخی از اسباب‌بازی‌های مورد علاقه کودکتان را روی سطوح بلندتر – اما ایمن – مانند لبه کاناپه قرار دهید که دسترسی به آن‌ها باز هم آسان باشد. این کار توجه و علاقه کودک را جلب کرده و در عین حال او را تشویق می کند تا تمرین و تلاش کرده و خودش را از کناره های کاناپه بالا بکشد.
همیشه اطمینان حاصل کنید که هر سطحی که کودک شما برای بالا کشیدن خودش استفاده می کند، ایمن و پایدار باشد و خطر افتادن کودک را تهدید نکند.
همچنین دوباره زمان مناسب سازی فضای خانه برای کودک است؛ زیرا دسترسی جدید کودک شما به مکان های دارای ارتفاع خطرات بالقوه جدیدی را ایجاد خواهد کرد.

• خرید اسباب بازی های مناسب رشد و تکامل کودک را در نظر داشته باشید:
اسباب‌بازی‌هایی مانند واکر موزیکال یا موارد دیگری مانند چرخ دستی‌های خرید کودک، گزینه‌های بسیار مناسبی برای کمک به کودک شما در گذار از مرحله ایستادن به مرحله راه رفتن هستند. با این حال، این گونه اسباب بازیها بهتر است برای کودکان بزرگ‌تری که در ایستادن بدون کمک مهارت دارند و می‌توانند بدون اینکه ابتدا خود را روی اثاثیه یا شما بالا بکشند بایستند، استفاده شوند.

• از روروئک استفاده نکنید:
همان طور که آکادمی پزشکی اطفال آمریکا (AAP) پیشنهاد می کند از روروئک های مخصوص کودکان استفاده نکنید؛ زیرا می توانند خطرات ایمنی جدی و زیادی را برای کودک شما ایجاد کنند. از بارزترین خطرات افتادن از پله ها می باشد.
درست مانند زمانی که کودک یاد می‌گیرد بایستد یا خود را بالا بکشد، روروئک می‌تواند کودکان را قادر سازد تا به وسایل خطرناکی مانند پریزهای برق، اجاق داغ یا حتی محلول‌های تمیزکننده سمی خانگی دسترسی پیدا کنند.
بسیاری از متخصصان رشد کودک نیز در مورد استفاده از روروئکها هشدار می دهند؛ زیرا آنها عضلات نامناسبی را در کودک تقویت می کنند.
در واقع، به گفته متخصصان دانشگاه هاروارد، روروئک ها می‌توانند مراحل مهم رشدی مانند ایستادن و راه رفتن را به تاخیر بیندازند.


در صورتیکه در ایستادن کودکتان تاخیر ایجاد شده است میتوانید با متخصصین ما تماس بگیرید ،ما کودک شما شما را تا رسیدن به شرایط مطلوب همراهی خواهیم کرد با ما تماس بگیرید

02188242410

 

چه زمانی می بایست با پزشک یا کاردرمان کودک مشورت کنید:

شما کودک خود را بهتر از هر کسی می شناسید. اگر کودک شما در رسیدن به نقاط عطف رشدی و تکاملی قبلی اش آهسته بوده و تاخیر داشته - اما به آنها دست یافته است - می توانید صبر کنید و موضوع را دیرتر نزد پزشک متخصص اطفال کودکتان بیان کنید.
بر طبق نظر آکادمی پزشکی اطفال آمریکا (AAP)، اگر کودک شما ۹ ماهه و یا بزرگتر است و هنوز نمی تواند خود را با استفاده از مبلمان یا دیوار بالا بکشد و بایستد، وقت آن است که این موضوع را با پزشک متخصص اطفال کودک در میان بگذارید.

این حالت می تواند نشانه ای از این باشد که کودک شما دارای تاخیر رشدی جسمی است - مساله ای که می بایست در سریع ترین زمان به آن رسیدگی کنید. ممکن است پزشک متخصص اطفال رشد و تکامل کودکتان را کاملا بررسی و ارزیابی کند.

همچنین شما می توانید رشد و تکامل کودکتان را با استفاده از منابع معتبر در خانه نیز ارزیابی کنید.

اگر پزشک کودک شما تشخیص دهد که یک تاخیر رشدی جسمی وجود دارد، ممکن است مداخلات زودهنگام مانند کاردرمانی و فیزیوتراپی را توصیه کند.

 

در صورتیکه کودک شما دچار تاخیر حرکتی و یا مشکلات سیستم عصبی است میتوانید از طریق سامانه پیش بینی راه رفتن کودکان ،درصد احتمال تقریبی راه رفتن کودک دلبندتان را بررسی کنید

چنانچه کودک شما زود شروع به ایستادن کرد:

اگر کودک شما خیلی زودتر از زمان جدول رشدی تکاملی (۸ ماهگی) شروع به ایستادن کرد، فوق العاده است!
کوچولوی شما به یک نقطه عطف دست یافته و آماده است تا به رشد و تکامل خود ادامه دهد.
به این دستاورد اولیه نباید به صورت منفی نگاه کرد.
متخصصان یک مرکز فیزیوتراپی کودکان در واشنگتن دی سی خاطر نشان می کنند که برخلاف باور برخی از افراد، زود ایستادن سبب نمی شود پاهای کودک شما کمانی شکل بشود.

سخن آخر:

یادگرفتن ایستادن یک نقطه عطف بزرگ برای شما و کودکتان است. در حالی که کودک چشم انداز جدیدی به آزادی و اکتشاف محیط اطراف پیدا می کند، اکنون شما نیز باید مطمئن باشید که محیط اطراف او ایمن و عاری از خطر است.
به علاوه، مطمئن شوید که دنیای جذابی را برای کودک ایجاد کنید که کنجکاوی کودک شما را تشویق کرده و به او کمک کند تا این مهارت حرکتی مهم را تمرین کرده و بر آن مسلط شود.

 

ترجمه توسط تیم پژوهشی موسسه ایران

 

کاردرمانی برای راه رفتن کودک + تمرین و تصویر