برنامه های آموزشی مختص كودكان كم توان ذهنی تا  آن حد گسترش یافته اند

كه بتوانند آموزش مهارتهای سازشی لازم برای كاهش وابستگی فرد كم توان ذهنی را در برگرفته و موجب افزایش فرتهایی برای شركت فعال كودك كم توان ذهنی در مدرسه و جامعه شوند. كودكان بهنجار نیاز به یادگیری این مهارتها به طور رسمی ندارند زیرا آنها می توانند این مهارتها را از طریق تجربه‌های روزمره به دست آورند. در حالیكه اگر مهارتهای سازشی را به كودكان كم توان ذهنی از طریق برنامه‌های آموزشی رسمی آموزش ندهیم، در آن صورت آنها قادر به یادگیری این مهارتها نخواهند بود. از این رو، لزوم برنامه ریزی آموزشی جهت آموزش مهارتهای سازشی، از اجرای مهم یك برنامه‌ی جامع و كارآمد برای كودكان كم توان ذهنی است.

ادامه مطلب: اصول برنامه های آموزشی کودکان کم توان ذهنی

سندرم ویلیام که همچنین با نام سندرم ویلیام- بورن شناخته می شود،بیماری ژنتیکی نادری است که با تاخیر رشدی قبل وبعداز تولد ،کوتاهی قد،سطوح مختلفی از اسیب های ذهنی، وناهنجاری های متمایز صورتی که

ادامه مطلب: سندرم ویلیامز، علایم و درمان آن

  

1- روش آموزش اعضای بدن به کودکان کم توان ذهنی در کاردرمانی

 

هدف: گسترش و تثبیت درك، تقلید و بیان خودبخودی واژگان مربوط به اعضای بدن، مثل: چشم، گوش، بینی (دماغ)، دست، پا، دهان، زبان، مو، سر، دندان، شكم، انگشت، ناخن، لپ، گردن، چانه، پیشانی و ...

روش آموزش: شامل چهار مرحله به شرح زیر است:

مرحله اول: نام هرعضو بدن را می گوییم مثلا می پرسیم:(چشمت كو؟) كودك عضو مورد نظر را روی بدن خود نشان دهد و می گوید: اینه.

(این تمرین، بایستی روبروی آینه باشد تا كودك خودآگاهی كاملتر باشد، كامل خود را ببیند و آنقسمت را نیز می توانید به صورتهای مختلف تحریك كنید تا كودك بهتر آن عضو را حس كند. مثلا برای دست با شیء نرم و زبر- خیس كردن- نیشگون گرفتن و ... دست آن را لمس كند و حس كند به دستش وسایل مختلف بدهید و بگیرد و پرت كند.)

مرحله دوم: كودك باید عضو مورد پرستش را بر روی فرد مقاقل و دیگران نشان دهد و سپس بتواند روی عروسك و بعد روی تصویر یا پازل آدمك نشان دهد.

ادامه مطلب: روش آموزش میوه، رنگ، حیوان، و اشیا به کودکان کم توان ذهنی در کاردرمانی

 

شكاف لب نوعی ناهنجاری مادرزادی است.

بروز این ناهنجاری مشكلات فراوانی از نظر تكامل و عملكرد و همچنین مشكلات فراوانی از نظر روحی و روانی و مالی برای والدین به وجود می آید.

ادامه مطلب: شكاف لب و كام ( لب شکری ) و راهکارهای جبرانی

آپراکسی چیست | علت | علایم | انواع | تشخیص افتراقی | تشخیص | درمان | پیش آگهی

آپراکسی چیست ؟

آپراکسی یک بیماری با منشأ عصبی است که باعث می‌شود که کودک نتواند فعالیت های روزمره خود را به صورت معمول انجام دهد.
به عنوان مثال کودک مبتلا به آپراکسی ممکن است نتواند بند کفش های خود را ببندد و برخی از کودکان با آپراکسی گفتار در صحبت کردن و بیان منظور خود مشکل داشته باشند.

ادامه مطلب: اختلال آپراکسی در کودکان و راهکارهای درمان آن

 مهارتهای ذهنی که کودک صفر تا 6 ماهه باید داشته باشد:

 

1-كودك به صداها توجه می كند.

2-كودك چشمهای خود را در جهت افقی حركت می دهد.

3- كودك به مدت 3 ثانیه به دستهایش نگاه می كند.

4- زمانی كه اسباب بازی با انگشتان كودك تماس پیدا می كند، آنرا چنگ می زند.

ادامه مطلب: مراحل مهارتهای شناختی و ذهنی کودکان از تولد تا 5 سالگی

 چه عواملی در بهبود هر چه سریعتر اختلالات گفتاری کودکان موثرند ؟

پیش آگهی یعنی تخمین اینكه چقدر مهارتهای گفتاری كودكتان در بهترین شرایط با درمان بهبود پیدا خواهد كرد.

پیش بینی یك برآیند دقیق برای هر SLP (گفتار درمانگر) غیر ممكن است. برخی دلایلی وجود دارد كه چرا پیش بینی برآیند و نتیجه درمان یك كودك سخت و مشكل می باشد.

 

ادامه مطلب: زمان درمان اختلال گفتار کودک من به چه عواملی ارتباط دارد؟

 

مقاله زیر در مورد روشهای خاصی است كه می توان به وسیله آن به یك كودك C.P كه تؤاما مشكلات شنوایی هم دارد كمك كرد. سبب شناسی های مختلف، مداخلات درمانی متفاوتی را هم می طلبند.

ادامه مطلب: اختلال شنوایی در کودکان فلج مغزی | مرکز جامع توانبخشی ایران

نوک زبانی حرف زدن کودک یکی از مشکلات گفتاری متداول است که می تواند در کودکان و بزرگسالان رخ دهد.

 

 

 

نوک زبانی بودن بسیاری از بزرگسالان یک مشکل باقی مانده از دوران کودکی است که همچنان ادامه داشته است. برآوردها نشان می دهد که 23 ٪ از افرادی که به گفتاردرمانی مراجعه می کنند با اختلال نوک زبانی بودن در سطوح مختلف مبارزه می کنند. خوشبختانه ، بیشتر کودکانی که نوک زبانی حرف می زنند را می توان با موفقیت با گفتاردرمانی درمان کرد. گفتار درمانی برای نوک زبانی حرف زدن کودک ، با هدف کمک به فرد برای یادگیری نحوه تولید صحیح گفتار کار می کند. این معمولاً شامل تمریناتی است که به فرد کمک می کند تا هنگام تولید صداهای خاص از حرکات زبان و موقعیت دهان خود آگاه شود.

اگر یک بزرگسال هستید که به دنبال رفع نوک زبانی حرف زدن خود یا فرزندتان هستید ، با درمان صحیح می توانید بر روی نوک زبانی حرف زدن خود و کودک خود غلبه کرده و به وضوح گفتار دست پیدا کنید.

نوک زبانی حرف زدن کودک چیست؟

نوک زبانی حرف زدن کودک یک مشکل گفتاری است که ناشی از قرار دادن نادرست زبان و دندان ها هنگام تولید صداهای گفتاری خاص است. نوک زبانی حرف زدن یک اختلال گفتار عملکردی (اندام های تولیدی از نظر فیزیکی مشکلی ندارند و فقط از نظر عمل کردن دچار اختلال هستند) است. یک اختلال گفتار عملکردی موضوعی است که در صورت درمان فرد نحوه صحیح تولید صدای خاص یا گروهی از صداها را هنگام صحبت کردن ، بیاموزد.

برای تولید /س/ و /ز/ نوک زبان شما باید سقف دهان شما ، دقیقاً در پشت دندان های جلوی را لمس کند. با این حال ، هنگامی که فرد زبانش را از بین دندان های جلو بیرون می کشد و به پایین دندان ها برخورد می کند و صدای ساخته شده شبیه به  Th در زبان انگلیسی و به اصطلاح عامیانه نوک زبانی است.

چه عواملی باعث نوک زبانی حرف زدن کودک می شود؟

دلایل زیادی وجود دارد که مردم نوک زبانی هستند و اکثر آن ها در سنین بسیار کودکی رخ می دهند. با این حال ، نوک زبانی حرف زدن دقیقا منشأ شناخته شده ای ندارد. شایع ترین دلیل نوک زبانی بودن در بزرگسالی این است که آن ها هنوز در عادت حرکتی در کودکی قرار دارند و تغییر این الگوهای گفتاری برای برخی از افراد دشوار است ، به خصوص در مورد رها کردن عادت های که طولانی مدت از آن ها استفاده شده است. برخی از افرادی که با سرعت بالا صحبت می کنند نیز ممکن است در بیشتر از مواقع صداهای /س/ و /ز/ را نوک زبانی تولید کنند.

علل احتمالی شامل:

  • مشکلات دندانی مانند open bite یا over bite

  • مشکلات آناتومیکی مانند زبان بزرگ شده یا لوزه یا سوء استفاده از فک
  • کوتاهی بند زیر زبانی که حرکت زبان را محدود می کند

اگر علت نوک زبانی بودن کودک آناتومیکی باشد ، مشاوره با دندانپزشک یا ارتودنتیست می تواند کمک کننده باشد. و اگر مشکل ناشی از قرار دادن نادرست زبان در جایگاه نادرست باشد ، تمریناتی که گفتاردرمانگر ارائه می دهد می تواند کمک کننده باشد.

چگونه نوک زبانی حرف زدن کودک را ارزیابی می کنند؟

هدف از ارزیابی این است که مشخص شود چه صداهایی برای گفتن مشکل دارند و آیا الگویی برای این خطاها وجود دارد. گفتاردرمانگر سعی خواهد کرد نوع نوک زبانی بودن کودک را تعیین کند و نکاتی را برای بهبود نوک زبانی بودن کودک مؤثر است ، ارائه دهد.

گفتاردرمانگر گفتار کودک شما را ارزیابی می کند ، که علت ایجاد نوک زبانی حرف زدن کودک و عوامل و برنامه کمک کننده به او را تعیین کند.

ارزیابی کودک شما به طور معمول این گونه است:

  • تاریخچه گیری و به دست آوردن تاریخچه مفصل در مورد رشد گفتار کودک.
  • بررسی عضلات گفتار ، از جمله لب ، فک ، زبان ، دندان و ساختارها و حرکات سخت / نرم کام.
  • خواندن یا تکرار لیستی از کلمات و جملاتی صداهای /س/ و /ز/ در آن ها و در موقعیت های مختلف کلمات تکرار می شود.
  • صحبت درمورد چگونگی تأثیر نوک زبانی حرف زدن کودک بر ارتباطات کلی و عزت نفس او.
  • استفاده از تست های طراحی شده و رسمی.
  • به دست آوردن نمونه گفتار طولانی تر برای تجزیه و تحلیل.

 در طول تجزیه و تحلیل ، گفتاردرمانگر تمام جنبه های ارتباطات ، از جمله کیفیت صوتی ، طول جملات ، مهارت های گفتاری و ساختارهای گرامری را ارزیابی می کند.

انواع نوک زبانی حرف زدن

سه نوع نوک زبانی حرف زدن وجود دارد:

نوک زبانی حرف زدن دندانی یا بین دندانی: هنگامی که زبان در طول تولید /س/ و /ز/ از بین دندان های جلو بیرون می رود ، به عنوان یک نوک زبانی حرف زدن بین دندانی شناخته می شود. نوک زبانی حرف زدن بین دندانی زمانی است که زبان برای تولید صداهای /س/ و /ز/ دندان های جلو را لمس می کند.

نوک زبانی حرف زدن طرفی: در نوک زبانی حرف زدن طرفی ، هوا در هنگام تولید از طرفین زبان فرار می کند. یکی از علائم مشخصه نوک زبانی طرفی ، این احساس است که فرد بیش از حد در دهان خود بزاق دارد.

نوک زبانی حرف زدن کامی: زبان با کام ارتباط برقرار می کند و صداها را تحریف می کند.

آیا نوک زبانی حرف زدن کودک "طبیعی" است؟

برای کودکان تا حدود 4.5 سال طبیعی است که نوک زبانی بین دندانی حرف بزنند. ممکن است کودک تا سن 4 و 5 سالگی نوک زبانی حرف زدن دندانی را برای /س/ و /ز/ داشته باشد و در این سن به طور خود به خودی برطرف شود ولی اگه ادامه یابد و برطرف نشود نیاز است که با یک آسیب شناس گفتار و زبان مشورت کنید.

اما نوک زبانی حرف زدن طرفی و کامی در هیچ سنی از رشد گفتار متداول نیست و هر فردی که دارای این دو نوع نوک زبانی حرف زدن باشد ، باید ارزیابی شود. اگر فرزند شما یکی از این نوع نوک زبانی حرف زدن ها را دارد ، یک گفتاردرمانی باید در اسرع وقت آن را ارزیابی کند.

نحوه اصلاح نوک زبانی حرف زدن کودک با گفتاردرمانی

گفتاردرمانی بهترین راه برای اصلاح انواع نوک زبانی حرف زدن کودکان و بزرگسالان است.

یک گفتاردرمانگر می تواند تمرینات خاصی را برای کمک به اصلاح نوک زبانی حرف زدن کودک شما در جلسات درمانی در نظر بگیرد و آن را پیش ببرد. آسیب شناسان گفتار و زبان (گفتاردرمانگران) همچنین تکنیک های تمرینی را به شما ارائه می دهند تا آن ها را در خانه انجام دهید و از کودک خود حمایت کنید. افرادی که سعی می کنند به تنهایی و بدون کمک گرفتن از گفتاردرمانگر نوک زبانی حرف زدن کودک خود را برطرف کنند ، بندرت موفقیت آمیز هستند. گفتاردرمانی می تواند به کودکان و بزرگسالانی برای نوک زبانی حرف زدن شان کمک کند. هدف از درمان ، تمرین برای تقویت عضلات و ایجاد جایگاه صحیح زبان هنگام صحبت کردن است.

گفتاردرمانی برای نوک زبانی حرف زدن کودک به طور معمول شامل موارد زیر است:

  • مشاهده و تقلید ازگفتاردرمانگر برای قرار دادن زبان در جایگاه مناسب.
  • گوش دادن به دستورالعمل های ارائه شده برای قرار دادن زبان.
  • کنترل عضلات گفتاری برای تولید صدای طبیعی.
  • تمرین صداهای هدف در ابتدا در سطح کلمات و به مرور در سطح عبارات ، جملات و مکالمه.
  • تمرین می تواند شامل کنترل نفس ، شکل دادن به لب یا زبان یا حرکت آن ها به روشی خاص باشد.

به طور معمول تمریناتی که در طول درمان برای کودک شما طراحی می شود بارها و بارها در زمینه های مختلف تکرار می شود. هدف این است که به کودک شما کمک شود تا از گفتار خود آگاه شود و هنگام صحبت با دیگران ، صداهای هدف را در کلمات  به درستی ادا کند.

روش درمانی ممکن است شامل حرکت زبان به موقعیت های مختلف در دهان باشد. ممکن است به کودک شما گفته شود که زبان خود را به سمت پایین یا بالا یا طرفین حرکت دهد ، و گفتاردرمانگر ممکن است درخواست کند که با زبان خود برخی از تمرینات را انجام دهد. درمان برای کودکان خردسال ، سرگرم کننده و جذاب خواهد بود و اغلب درمان همراه با بازی هایی برای تقویت صداها در کودک است. گفتاردرمانگر پیشرفت کودک شما را گاهی در حین درمان ارزیابی می کند و هنگامی که در طول جلسات درمانی به صداها تسلط یافتند ، شروع به تمرین در سطوح بالاتر می شود.

اگر فکر می کنید کودک شما نوک زبانی صحبت می کند و  در ارتباطاتش دچار مشکل است ، می توانید برای دریافت مشورت و راهنمایی از گفتاردرمانگران مرکز جامع توانبخشی ایران که در این زمینه تجربیات زیادی دارند ، کمک بگیرید. در صورت تمایل می توانید از راه های زیر با ما در ارتباط باشید:

02188242410

نوبت   اینترنتی

در بعضی موارد ، اگر کودک شما دارای مشکلات دندانپزشکی یا تغییرات آناتومیکی باشد ، ممکن است درمان تکمیلی از حرفه دیگری مانند دندانپزشک یا ارتودنتیست توصیه شود. همکاری بین چندین رشته ممکن است برای کمک به درمان علت اصلی نوک زبانی حرف زدن کودک شما انجام شود.

مدت زمان درمان در بین کودکان مختلف ، متفاوت است. درمان نوک زبانی حرف زدن کودک با کمک آسیب شناسان گفتار و زبان (گفتاردرمانگر) معمولاً کوتاه مدت و موفق است. پیش آگهی بهبودی ودرمان گاهی با شدت نوک زبانی حرف زدن و میزان تمرینی که در خانه انجام می شود ، می تواند پیش بینی شود. هرچه بیشتر تمرین کنید ، پیشرفت کودک شما سریع تر خواهد بود.

گفتاردرمانی معمولاً شامل یک سری جلسات فردی یا گروهی است. جلسات گفتاردرمانی به طور معمول یک بار در هفته برگزار می شود و به طور معمول 30-45 دقیقه طول می کشد. حضور در جلسات به طور مرتب برای بهبود لازم است. گفتاردرمانگر شما یک برنامه درمانی تدوین می کند که بر تولید صداهای خاص تمرکز دارد. گفتاردرمانگر نکات مفیدی را به شما می دهد و به شما نشان می دهد که چگونه می توانید صداهای هدفمند را در خانه با کودک خود تمرین کنید.

اگر می خواهید نتیجه گفتار درمانی را ببینید ، صبور و کوشا باشید و تمرینات را مرتب انجام دهید. بهبود می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد ، بنابراین اگر بلافاصله نتایج را نمی بینید ، دلسرد نشوید. با گذشت زمان و تلاش می توانید نوک زبانی حرف زدن کودک خود را اصلاح کنید.

تکنیک های گفتاردرمانی برای نوک زبانی حرف زدن کودک در خانه

قبل از شروع تمرینات توصیه شده در این مقاله حتما با یک آسیب شناس گفتار و زبان (گفتاردرمانگر) مشورت کنید.

وقتی تمرینات به طور مداوم ، هر روز ، به مدت 3 تا 5 دقیقه انجام شود ، نتیجه بهتری دریافت می کنید. با کودکانی که تمایل به انجام تمرینات ندارند ، دادن پاداش در مقابل انجام تمرینات ممکن است کمک کننده باشد.

1) از آینه استفاده کنید

استفاده از یک آینه می تواند راهی عالی برای اصلاح نوک زبانی حرف زدن کودک باشد ، شما می توانید با آینه تمرینات ارائه شده توسط گفتاردرمانگر را انجام دهید و کودک در آینه از شما تقلید کند. هدف این است که اگه زبان از بین دندان ها بیرون زده می شود هدف ، با تمرین در جلوی آینه و تقلید از شما ، زبان را در پشت دندان ها بزند. به آینه نگاه کنید و لبخند بزنید. دهان خود را باز نگه دارید در حالی که دندان های شما بسته است زبان را در پشت دندان های جلو بگذارید. هنگامی که شما شروع به گفتن /سسسس/ می کنید ، هوا باید به آرامی بر روی زبان و خارج از دهان خود جریان یابد وقتی زبان در موقعیت مناسب قرار دارد.

برای تمرین ، حداقل 10 بار در روز به مدت یک هفته 10 بار در روز /س/ صدا ایجاد کنید تا بتوانید در حالی که زبان خود را در پشت دندان های خود نگه دارید ، صدا /س/ را بسازید.

2) از تکنیک انفجار /ت/ استفاده کنید

یک تمرین ساده دیگر ، تکنیک "انفجار /ت/ است به این صورت که چهار بار /ت/ را تکرار کنید و به دنبال آن یک /سسسس/ طولانی تولید کنید. اطمینان حاصل کنید که زبان شما هنگام ایجاد صدا / س/ در پشت دندان های شما باقی می ماند. باید مانند /تسسسس/ به نظر برسد. برای کمک به تصحیح نوک زبانی حرف زدن دندانی روی بردن زبان در پشت دندان های جلویی تمرکز کنید.

3) کلمات را تمرین کنید

پس از تسلط بر موقعیت مناسب زبان و تولید صحیح تک صدا ، می توانید کلماتی را که شامل صداهای /س/ و /ز/ در جایگاه اول ، وسط و آخر کلمات است ، تمرین کنید.

4) در سطح جملات تمرین کنید

بعد از اینکه به تولید صداها در سطح کلمه تسلط پیدا کردید ، می توانید کلمات دارای صدای هدف را در سطح جمله ترکیب کنید. اگر با یک کودک کار می کنید ، می توانید لیستی از کلمات را انتخاب کرده و بازی مانند ساخت جملات خنده دار ، را انجام دهید. این جملات باعث ایجاد خلاقیت می شود و به آن ها در تمرین صداهای هدف در یک جمله کمک می کند.

5) از تکنیک سوال و جواب برای تولید صداها در گفتارهای خودانگیخته استفاده کنید

در این تکنیک می توانید با کودک یک فیلم کوتاه را تماشا کنید یا یک داستان از کتاب بخوانید و پس از تماشای فیلم یا شنیدن داستان، از فرزندتان سؤال بپرسید. این شیوه چندین مهارت را درگیر می کند و باعث تقویت حافظه و درک مطلب است و در عین حال به منظور تولید صحیح صداهای هدف در مکالمات و گفتار خودانگیخته استفاده می شود. کاهش و درمان نوک زبانی حرف زدن کودک می تواند زمان ببرد و نیاز به صبر و تمرین زیاد دارد.

اگر گمان می کنید که فرزند شما نوک زبانی حرف می زند ، یا اگر بزرگسال هستید و مدت هاست با تولید صداهای / س/ و /ز/ خود دست و پنجه نرم می کنید ، صحبت و مشورت با یک آسیب شناس گفتار و زبان (گفتاردرمانگر) بسیار مهم است. یک گفتاردرمانگر که در درمان نوک زبانی حرف زدن تجربه دارد ، ارزیابی را انجام می دهد و ممکن است درمان را توصیه کند. گفتاردرمانگر می تواند درمان را بصورت آنلاین برای کودکان و بزرگسالان ارائه دهد.

 

ترجمه توسط تیم پژوهشی مرکز جامع توانبخشی ایران

 



 

کودکان سندرم داون اغلب افرادی با ارتباط قوی هستند و از همان کودکی دوست دارند که از لحاظ اجتماعی تعامل داشته باشند

ادامه مطلب: اصول گفتاردرمانی در سندرم داون | مرکز جامع توانبخشی ایران

 

 

کاردرمانی ذهنی و جسمی در کودکان مبتلا به سندرم داون

 

برخی از والدین بیماران سندرم داون در مورد شروع درمانهای فیزیکی و توانبخشی کودکانشان دچار شک و تردید هستند.

ادامه مطلب: کاردرمانی در کودکان مبتلا به سندرم داون |مرکز جامع توانبخشی ایران

 اختلال پردازش شنیداری (APD) زمانی است که افراد در درک صداهای گفتاری از جمله کلمات گفتاری مشکل دارند.

ادامه مطلب: اختلال پردازش شنیداری/APD و راه های درمان (Auditory Processing Disorder)

 

همی پلژی یک بیماری نسبتا نادر است که از هر 1000 کودک، دو نفر را مبتلا می‌کند. در بزرگسالان هم از هر 1000 نفر به احتمال زیاد یک نفر دچار سکته مغزی همی پلژی خواهد شد.

ادامه مطلب: همی پلژی راست و چپ و راه های درمان آن

 

-    حرکات درشت/ تحرک

بلند کردن سر (3 تا 4 ماهگی)، بلند کردن تنه در حال دمر (4 تا 6 ماهگی)، نشستن با تکیه بر دستها

ادامه مطلب: مراحل رشدی حرکتی کودکان 0 تا 26 ماهه

 

در سال 2001 لباس فضایی برای بیماران فلج مغزی در ایالات متحده طراحی و ثبت گردید.این اولین suit در ایالات متحده بود که جهت توانبخشی اختلالات حسی و نورولوژیکی مورد استفاده قرار گرفت.

لباس فضایی یا تراسویت در فلج مغزی چیست ؟

Therasuitیا لباس فضایی یک ارتز proprioceptive داینامیکی نرم می باشد.این وسیله هم اکنون در 150 کلینیک و بیمارستان مختلف در ایالات متحده و دیگر کشورها مورد استفاده قرار می گیرد.این وسیله کمک بسیاری به بیمارانی که از مشکلات یکپارچگی حسی و اٌتیسم رنج می برند،نموده است.

بدن بیمار از طریق سیستم باندهای کائوچوئی الاستیک در راستای نزدیک به راستای نرمال( تا حد امکان ) قرار می گیرد.بازگشت راستای بدن و عملکرد صحیح عضلات پوسچرال به بیماران اجازه ی یادگیری یا یادگیری مجدد الگوهای حرکتی صحیح را می دهد.بدنکودک فلج مغزی با یک فشار یکنواخت و ویژه ای تحت لود قرار می گیرد که سبب بازگرداندن حس عمقی مفاصل ، لیگامانها و عضلات می شود. Therasuit ثبات خارجی را برای تنه فراهم نموده و بنابراین به اجرای حرکات هماهنگ و یکنواخت در هر دوی اندام های فوقانی و تحتانی کمک می نماید.

در صورت تمايل ميتوانيد با تيم توانبخشي کلينيک ويژه فلج مغزي موسسه ايران همراه شويد و از تجارب متخصصين ما در زمينه هاي جسمي ذهني و گفتار اين کودکان بهره ببريد 66596151 

 

با استفاده از این وسیله مهارتهای حرکتی درشت و ظریف در 94% بیماران بهبود می یابد.تولید گفتار و روانی آن در 64% بیماران بهبود یافته اما بیشترین میزان بهبودی در سیستم وستیبولار و تعادل کودک فلج مغزی اتفاق می افتد.سیستم وستیبولار از طریق تشخیص وضعیت بدن ، تون عضلانی مورد نیاز جهت اجرای حرکات را ثبت و آنالیز می کند.زمانیکه Therasuit مورد استفاده قرار می گیرد ، قرارگیری بسیار ویژه و دقیق باندهای الاستیکی تمام بدن را به عقب و بر روی پاشنه ها حرکت داده و در یک وضعیت قائم تر قرار می دهد.مرکز ثقل به عقب و بین پاها منتقل می شود و تغییرات بسیار قابل توجهی در تون عضلات اتفاق می افتد.

بلافاصله پس از استفاده از Therasuit یا لباس فضایی با اصلاح شدن راستای اندام های فوقانی و تحتانی ، وضعیت ریلکس تر و قائم تری ایجاد می شود.نحوه ی نرمال شدن تون عضلات با استفاده از این وسیله از طریق تأثیر آن بر تغییرات پوسچرال بدن می باشد.بیماران آتاکسی و اتتوز از تأثیر ثبات دهندگی Therasuit بر روی تنه بهره مند می شوند.کودکان فلج مغزی نیازمند زمان بیشتری جهت استفاده از Therasuit می باشند اما بسیار از این وسیله منتفع می شوند

عملکرد لباس فضایی در کودکان فلج مغزی چگونه است ؟

Therasuit فشار بسیار ویژه ای را برای بدن به کار می برد.سیستم عصبی از هفته دوم بارداری تحت فشار قرار می گیرد.این فشار ویژه به سیستم عصبی این امکان را می دهد که به طور مناسبی رشد یابد.نوزادانی که به طور نارس به دنیا آمده و اختلالات نورولوژیکی دارند به نحو چشمگیری از این درون داد حیاتی محروم می شوند. Therasuit هم از طریق فراهم نمودن تحریکات لمسی و هم ایجاد فشار بر تمام بدن به بازگرداندن عملکرد سیستم عصبی کمک می نماید.همچنین در مشکلات یکپارچگی حسی نیز می تواند مؤثر باشد.

 

چیزی که Therasuit را منحصر بفرد می کند توانایی آن در فراهم نمودن اصلاح داینامیکی بدن می باشد.این بدان معنی است که این وسیله اجازه میدهد که خطا اتفاق بیفتد اما در همان زمان پوزیشن یا حرکت صحیح را تسهیل می کند.ما تنها می توانیم از طریق تجربیات خودمان یاد بگیریم. Therasuit حرکات را برای افراد انجام نمی دهد بلکه تنها آنها را راهنمایی و کمک می نماید.معمولاً در شروع درمان Therasuit به عنوان یک سیستم حمایتی جهت عضلات ضعیف به کار می رود.با پیشرفت کودک فلج مغزی باندها سفت تر شده و مقاومتی را فراهم می آورند که منجر به کسب قدرت می شود.سیستم اسکلتی از طریق تأثیرات loading باندهای الاستیکی توسط نیروهای مکانیکال تحت لود قرار می گیرد.به خوبی اثبات شده است که استخوان سازی مناسب ، کلسیفه شدن و استحکام استخوان ها تنها از طریق نیروهای مکانیکی عمل کننده بر استخوان ها امکانپذیر است.از آنجایی که در این بیماران تحرک بسیار محدود است ، تحمل وزن زود هنگام و در نتیجه استحکام استخوان ها دچار نقص می شود.از بین رفتن املاح معدنی استخوان ها ( هیپ،کالکانئوس و ستون مهره ها ) بسیار شایع است.

 

مطالعه روی بیماران فلج مغزی ها حاکی از تأثیر Therasuit در بهبود دانسیته ( قوام ) استخوان ها بعلاوه ی کاهش نیمه دررفتگی در مفصل هیپ می باشد.

Therasuit یا لباس فضایی پیشرفت عملکردی بیمار را شتاب می بخشد.کودکانی که تحت برنامه ی Intensive therapy با استفاده از Therasuit قرار می گیرند به نتایج بهتر در یک بازه ی زمانی کوتاهتر دست می یابند.

تأثیر Therasuit با پیشرفت چشمگیر صدها کودک و بزرگسال ثابت شده است.روش Therasuit یکی از متدهای استاندارد در درمان اختلالات حسی و نورولوژیکی گردیده است.

 

لباس فضایی در چه بیمارانی کاربرد دارد ؟

 

فلج مغزی (CP)

تأخیر رشدی (MD)

ضربه مغزی (TBI)

پس از سکته مغزی (CVA)

آتاکسی

اتتوز

اسپاستیسیتی

هایپوتونی

فواید لباس فضایی در فلج مغزی :

 

بازآموزی سیستم عصبی مرکزی

فراهم نمودن ثبات خارجی

نرمال سازی تون عضلانی

نرمال سازی راستای بدن تا حد امکان

ایجاد تصحیح داینامیکی

اصلاح الگوی gait

فراهم نمودن تحریکات لمسی

تحت تأثیر قراردادن سیستم وستیبولار

بهبود تعادل و هماهنگی

کاهش حرکات کنترل نشده در

اتاکسی و اتتوز

بهبود آگاهی فضایی و بدنی

ساپورت عضلات ضعیف

فراهم نمودن مقاومت برای عضلات

قوی جهت افزایش قدرت بیشتر آنها

تسریع رشد مهارتهای حرکتی

درشت و ظریف

بهبود دانسیته ی استخوانی

کمک به بهبود راستای هیپ از

طریق loading قائم بر روی مفصل هیپ

 

واژه های کلیدی: جدیدترین وسایل کمکی برای کودکان فلج مغزی

 


 

 

 

 

 

 

یکپارچگی حسی یا sensory integration چیست؟

یکپارچگی حسی به معنی دریافت و پردازش اطلاعات از هفت حس(حرکت ،لمس،فشار،بینایی،شنوایی،چشایی،و بویایی) می باشد

 درمان اس آی از جمله متدهای جدید مورد استفاده در کاردرمانی است که کاربرد موثری در درمان اختلالات طیف اوتیسم بیش فعای و اختلالات یادگیری دارد.

ادامه مطلب: درمان اوتیسم و مشکلات حس عمقی در کودکان از طریق یکپارچگی حسی

 

از گذشته های دور تاکنون همواره روان شناسان ، معلمان ، کارشناسان توانبخشی و همه افرادی که به نحوی با کودکان استثنایی سر و کار دارند

ادامه مطلب: روش های آموزش نقاشی به کودکان کم توان ذهنی

جدول رشد مهارتهای بینایی – شنوایی – حرکتی و گفتار در کودکان یک ساله

 

الف- مهارتهای ادراک بینایی در کودک یک ساله

نگاه کردن به صورت طرف مقابل

تعقیب اشیاء

توجه به شیء که در دست می گیرد.

ادامه مطلب: تمام مهارتهایی که کودکان 1 و 2 ساله باید داشته باشند

 

این تمرینها برای بهبود درک شنوایی و بینایی از ساده به دشوار تنظیم شده اند که با توجه به سطح توانایی کودک می توان اجرا کرد.

ادامه مطلب: چند تمرین مفید جهت بهبود مهارتهای ذهنی پایه در کودکان

 

اهداف بازی درمانی در کودکان فلج مغزی شامل بهبود و پیشرفت عملکردهای اندامهای فوقانی و دست در کودکان از طریق بازی و فعالیتهای هدفمند است.

ادامه مطلب: بازی درمانی درکودکان فلج مغزی

فهرست سوالات این مقاله

طول عمرکودکان فلج مغزی

درمان فلج مغزی خفیف

مشکلات ذهنی در فلج مغزی

مشکلات هوشی در فلج مغزی

مشکلات درکی در فلج مغزی

مشکلات ارتباطی در فلج مغزی

مشکلات گفتاری در فلج مغزی

مشکلات غذاخوردن در فلج مغزی

مشکلات آبریزش دهان در فلج مغزی

مشکلات حواس در فلج مغزی

مشکلات بینایی در فلج مغزی

مشکلات شنوایی در فلج مغزی

تشنج در فلج مغزی

مشکلات رفتاری در فلج مغزی

 

    • آیا طول عمر کودکان فلج مغزی طبیعی خواهد بود؟

     اکثر کودکان فلج مغزی سالم هستند و می توانند طول عمر طبیعی داشته باشند

    فلج مغزی یک شرایط مادامالعمر است، اما پیشرونده نیست.این بدان معنی است که علائم در طول زمان بدتر نمی شود.با درمان و مداخلات درمانی، بسیاری از کودکان مبتلا به فلج مغزی می توانند رشد کنند و زندگی مستقل و سازنده ای داشته باشند. بسیاری از افراد دیگر با کمک مراقبتی حرفه ای و کمک های خانوادگی می توانند به بزرگسالی برسند و زندگی کنند.

  • از آنجا که اختلاف زیادی بین علایم فردی فلج مغزی  وجود دارد، برآورد طول عمر فلج مغزی بسیار دشوار است. طول عمر فرد در درجه اول بستگی به شدت علائم و موفقیت درمان دارد. یک مطالعه منتشر شده توسط موسسه ملی بهداشت نشان می دهد که در موارد شدید ممکن است 25 درصد احتمال زندگی تا سن 30 سالگی را داشته باشد..

     

    هیچ پاسخ یا راه حلی برای اندازه گیری طول عمر یک کودک مبتلا به فلج مغزی وجود ندارد. همیشه بهتر است که با پزشک فرزندتان مشورت کنید تا درباره پیش آگهی فردی خود صحبت کنید تا برنامه ها بتوانند براساس آن انجام شود.

    با درک خطرات بالقوه و امکان عوارض، می توانید به کاهش این عوامل کمک کنید و اطمینان حاصل کنید که کیفیت زندگی و طول عمر کودک شما بهترین است.

    چگونه می توانم بفهمم که کودکم به علت قصورپزشکی به فلج مغزی مبتلا شده است؟


    قابلیتهای پزشکی در سال های اخیرپیشرفتهایی  نسبتا کوچک اما قابل توجه در درمان های جدید فلج مغزی را صورت داده است .این پیشرفت ها میتوانند گامهای موثری در جلوگیری از فلج مغزی ایجاد کنند .

    به تازگی مقاله جدید و مفصلی در زمینه بیماری فلج مغزی انواع آن راههای تشخیص و متدهای درمانی این بیماری منتشر شده است جهت تمایل به مطالعه اینجا کلیک کنید

    در کنار این مسیله اشتباهات پزشکی نیز میتواند به صورت غفلت یا بی توجهی حرفه ای پزشکی باعث خطای پزشکی شود. این مورد می تواند در هر سطح رخ دهد. به عنوان مثال، یک پزشک ممکن است نتواند شرایط اورژانسی جنین را تشخیص دهد و منجر به آسیب زایمانی شود .

    پرستار ممکن است نتواند به خوبی از نوزاد دران آی سی یو محافظت کند. و یا یک خطای مدیریت زمان زایمان ممکن است باعث شود که به موقع زن باردار به بخش منتقل نشود. هر کدام از این ها می تواند به عوارض ناشی از فلج مغزی منجر شود.

    با بررسی پرونده پزشکی کودکان زمانبندی ها شرایط احیا بررسی نوع داروهای تجویز شده با کمک پزشکان دیگر میتوانید از احتمال وجود قصور پزشکی در مورد فرزند فلج مغزیتان مطلع شوید

  • ادامه این مبحث را در یک مقاله کاملتر مطالعه کنید

درمان فلج مغزی خفیف امکانپذیر است ؟

 فلج مغزی خفیف عموما به شرایطی اطلاق میگردد که کودک صرفا در یک یا دو اندام ضعف سیستماتیک عصبی خفیفی را داشته باشد . لذا درمان فلج مغزی خفیف به واسطه کاردرمانی و گفتاردرمانی میتواند موفقیت آمیز باشد اما محو شدن تمامی مشکلات حرکتی و گفتاری کودک دارای فلج مغزی خفیف به شرایط زیادی بستگی دارد که سطح ضایعه مغزی همکاری والدین ، استمرار توانبخشی و کاردرمانی ، همکاری کودک و... از جمله این شرایط میباشد.

   آیا همه کودکان فلج مغزی مشکلات یادگیری و ذهنی خواهند داشت ؟

 

خیر مشکلات یادگیری و ذهنی در کودکان فلج مغزی به سطح آسیب مغزی مرتبط است و حدود 30 درصد از کودکان فلج مغزی از نظر ذهنی سالم هستند و میتوانند در مدارس عادی ادامه تحصیل دهند و سایر کودکان فلج مغزی ممکن است انواع بخصوصی از مشکلات یادگیری را تجربه کنند. این موارد شامل دامنه کوتاه توجه، مشکلات برنامه ریزی حرکتی (سازماندهی کردن و مرتب کردن)، مشکلات درکی و مشکلات گفتاری (زبانی) می شود

.

 

    آیا کودکان فلج مغزی دارای مشکلات هوشی هستند ؟

 

کودکان فلج مغزی از نظر تواناییهای هوشی کاملا متفاوت هستند. برخی علیرغم مشکلات جسمی شان، تواناییهایی مشابه سایر افراد دارند و برخی دیگر نیز درجاتی از ناتوانی هوشی را در دامنه ای از خفیف تا شدید و قابل ملاحظه دارند. گفتار نامفهوم، آبریزش دهان یا حرکات غیر طبیعی کودک ممکن است تأثیر اشتباهی روی نقص هوشی بگذارد

.

مرکز جامع توانبخشی ایران به عنوان قدیمی ترین و اولین مرکز تخصصی کاردرمانی گفتاردرمانی و فیزیوتراپی فلج مغزی آمادگی همراهی با شما عزیزان را در زمینه های  مختلف درمان و مشاوره را دارد با ما تماس بگیرید تلفن66596151

   آیا همه کودکان فلج مغزی مشکلات ادراکی دارند؟

 

خیر همه کودکان فلج مغزی مشکلات ادراکی ندارند

درک به حس ایجاد شده از اطلاعات دریافتی از حواس گفته می شود. درک کودک را قادر به انجام کارهایی مثل عبور از موانع، قضاوت درباره اندازه و شکل اشیاء و درک اینکه چگونه خطوط در کنار هم یک نامه را تشکیل می دهد می سازد. کودکانی که از این مشکلات رنج می برند ممکن است مسائل شان تا زمان مدرسه یا پیش دبستانی نمایان نشوند.

 

 آیا همه کودکان فلج مغزی مشکلات ارتباطی دارند ؟

 

خیر برخی از کودکان فلج مغزی ممکن است مشکلاتی در درک و ابراز ایده ها و نظراتشان داشته باشند. آنها ممکن است نیاز به پیروی از دستورالعملهایی برای حمایت داشته باشند. اگر کودکی هر یک از مشکلات از قبیل جمله سازی، دادن اطلاعات خاص، داستان سازی درباره احساسات داشته باشد این احتمال وجود دارد که یادگیری او نیز آسیب دیده باشد.

 

     آیا همه کودکان فلج مغزی مشکلات گفتاری خواهند داشت ؟

 

خیر حدود 50 درصد از کودکان فلج مغزی دارای اختلال گفتاری و حرف زدن هستند ،به علت درگیری عضلات دهان، ممکن است کودکانی یافت شوند که به سختی صحبت می کنند. برای کودکان با محدودیت گفتاری ممکن است یک سیستم ارتباطی جایگزین به کمک آنها بیاید مثل تخته ارتباطی، کتاب یا وسایل الکترونیکی مناسب باشد.

 

گفتار نامفهوم در کودکان فلج مغزی لزوما به معنی نقص هوشی نیست.

 

      آیا همه کودکان فلج مغزی مشکلات غذا خوردن دارند ؟

خیر بسیاری از کودکتن فلج مغزی مشکلی در بلع و غذا خوردن نخواهند داشت و

فلج مغزی ممکن است عضلاتی را که مسئول باز و بسته کردن دهان و حرکت دادن لبها و زبان هستند را نیز درگیر سازد. این کودکان ممکن است مشکلاتی در جویدن و بلعیدن غذا و نوشیدنی ها داشته باشند.

 

  آیا همه کودکان فلج مغزی درگیر آبریزش دهان هستند ؟

 خیر این وضعیت کاملا به شرایط عضلانی دهان این کودکان مرتبط است به علت کنترل ضعیف عضلات ممکن است بعضی از کودکان فلج مغزی درجات مختلفی از آبریزش دهان را داشته باشند. آبریزش دهان زمانی که روی فعالیت حرکتی ظریفی متمرکز می شوند به طور محسوسی افزایش می یابد.

 

h)    مشکلات حواس در کودکان فلج مغزی

 

کاهش حس (لمس) در بعضی از کودکان فلج مغزی ممکن است انجام فعالیتهای حرکتی ظریف و بزرگ آنها را تحت تأثیر قرار دهد و آن به میزان درگیری اندامها بستگی دارد. این کاهش حس اغلب با فقدان آگاهی از اندامهای شان مرتبط است و ممکن است کودک نیاز به تشویق شدن برای به کار گیری از اندامهای مبتلا و درگیرشان داشته باشند.

 

      آیا کودکان فلج مغزی مشکلات بینایی دارند ؟

 

خیر بعضی از کودکان فلج مغزی ممکن است نقایص بینایی داشته باشند. یکی از این موارد ممکن است استرابسیموس (انحراف چشم یا چرخش چشم) باشد. یک یا هر دو چشم به سمت داخل یا خارج چرخیده و باعث می شود که عملکرد همزمان هر دو چشم مختل گردد. این امر ممکن است منجر به دوبینی یا تمرکز با یک چشم شود.

 برخی دیگر از کودکان فلج مغزی نیز به دلیل تشکیل نشدن عصب بینایی ممکن است دچار کم بینایی باشند.

    

آیا کودکان فلج مغری مشکلات شنوایی خواهند داشت ؟

 خیر این موضوع بستگی به سطح درگیری در ناحیه تمپورال مغز دارد که در ام آر آی مشخص میشود حدود 20 درصد از کودکان فلج مغزی درگیر مشکلات شنوایی هستند

 

   آیا همه کودکان فلج مغزی مبتلا به صرع و تشنج هستند؟

    خیرتنها حدود  30 درصد از کودکان فلج مغزی دچار تشنج هستند

در صورت وجود صرع پزشک ممکن است با تجویز دارویی که مناسب کودک باشد تشنج را کنترل کند. در صورت لزوم ممکن است دارو را چندین بار تغییر دهد تا دوز و نوع داروی مناسب را بیابد. گاهی اوقات تشنجها غیر قابل کنترل هستند.

 

  • آیا وضعیت کودک فلج مغزی تغییر خواهد کرد؟

 

فلج مغزی یک وضعیت ثابت یا بیماری دائم است. کودکان فلج مغزی تا پایان عمرشان با این وضعیت زندگی می کنند. هرچند تمام کودکان بزرگ می شوند، به همان مقدار می آموزند که با گسترش یافتن و مداخله کاردرمانی می توانند تأثیرات ناتوانی شان را روی انجام کارهای روزمره کاهش دهند ولی با این وجود فلج مغزی را نمی توان به طور کامل درمان کرد.

 

آسیب به مغز در حال رشد افزایش نمی یابد اما با این وجود همه کودکان فلج مغزی ممکن است دوره هایی را داشته باشند که پیشرفت در آنها به ظاهر متوقف شده که این ممکن است به واسطه علل زیر باشد:

 

  • بالا رفتن انتظارات و توقعات از کودک زمانی که بزرگتر می شود.

 

(برای کودک فلج مغزی انجام کارهای ساده ممکن است نیاز به تمرین بیشتری داشته باشد برای مثال  لباس پوشیدن و غذا خوردن به طور مستقل را ممکن است در مراحل بالاتری نسبت به همسالان خود کسب کند.)

 

  • بیماری
  • استرس (برای مثال تغییرات مثل تغییر منزل، آمدن نوزاد جدید)
  • صرع
  • جهش ناگهانی در یک ناحیه در حال توسعه
  • آیا کودک راه رفتن را خواهد آموخت؟

 

مطمئن شدن از آن تا زمانیکه کودک تحت نظر کاردرمان، متخصص کودکان و متخصص مغز و اعصاب کودکان برای چند ماه و یا حتی چند سال نباشد اغلب امکانپذیر نیست. بسیاری از کودکان با درجات خفیف و متوسط فلج مغزی راه رفتن را یاد می گیرند.

 

  • آیا کودک فلج مغزی صحبت کردن را خواهد آموخت؟

 

اغلب کودکان فلج مغزی صحبت کردن را یاد می گیرند. برخی یاد نخواهند گرفت و بقیه گفتار کمی خواهند داشت که فهم آن هم سخت می باشد. کودکان که صحبت نمی کنند ممکن است مهارتهایی در استفاده از ارزشهای جایگزین ارتباطی یا افزایش دهنده ارتباطی داشته باشند.

 

  • آیا کودک فلج مغزی قادر به مراقبت از خودش خواهد بود؟

 

هدف مداخله به هنگام در دوران کودکی، تشویق کودک در توسعه مهارتهای خودیاری است مثل دستشویی رفتن، غذا خوردن تا آنجا که امکان دارد. برخی از کودکان فلج مغزی خفیف با این موضوع مشکلی نخواهند داشت. برای برخی این مرحله آهسته و کند می باشد و در برخی با مشکلات شدید نیاز به کمک قابل ملاحظه از دیگران دارند.

 

این مهم است که کودک را تشویق کنید و به او اجازه دهید تا آنجا که امکان دارد خودش کارهایش را انجام دهد.

 

  • آیا کودک فلج مغزی مشکلات رفتاری خواهد داشت؟

 

فلج مغزی یک بیماری فیزیکی و جسمی است و همراه با مشکلات رفتاری خاصی نمی باشد. از آنجا که در دیگر نواحی تفاوتهای فردی در برقراری ارتباط وجود دارد کودک می آموزد چگونه از عهده نیازهای روزمره زندگی اش برآید. کودکانی که مشکلات رفتاری دارند نیاز دارند که همانطور که با همسالانشان برخورد می شود با آنها نیز شود.

 

 

{jcomments on}