امروزه دانش آموزانی که در یادگیری مفاهیم و مهارت های ریاضی دارای مشکلاتی هستند، بیشتر مورد توجه واقع شده اند.

از ابتدای دوره پیش دبستانی، والدین، آموزگاران و پژوهشگران شاهد این موضوع هستند که برخی از دانش آموزان در یادگیری مهارت های ساده و بدیهی دچار مشکل هستند. به عنوان مثال، برخی از کودکان در یادگیری نام اعداد، شمارش و تشخیص تعداد اقلام یک مجموعه مشکل دارند. بعضی از این کودکان کماکان در طول تحصیلات خود در مدرسه مشکلاتی را در زمینه یادگیری ریاضی بروز می دهند. در واقع، 5 تا 8 درصد کودکان سنین مدرسه دارای ناتوانی ریاضی هستند

\.

ناتوانی ریاضی چیست؟ ناتوانی ریاضی، عبارت است از مشاهده یک مشکل یادگیری غیر منتظره، بعد از اینکه آموزگاران یا سایر متخصصان آموزش دیده، تجارب یادگیری مناسبی را طی یک دوره زمانی در اختیار کودکان قرار دادند. تجربه های یادگیری مناسب، به فعالیت هایی اطلاق می شود که بر پایه پژوهش های معتبر استوار بوده و برای استفاده عملی طراحی شده باشند. دوره زمانی، به زمان کافی برای کمک به کودکان در یادگیری مفاهیم و مهارت هایی که برای آنها دشوار است، گفته می شود. نوعا، کودکان دارای ناتوانی ریاضی با وجود به کارگیری روش های تدریس مناسب، نمی توانند مانند همسالان خود در زمینه ریاضیات، به اندازه کافی پیشرفت نمایند.

مطالعات نشان داده اند که برخی از دانش آموزان دارای ناتوانی در ریاضی، دارای ناتوانی خواندن و اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی نیز هستند. براساس برخی از مطالعات نیز، گروهی از دانش آموزان تنها ناتوانی ریاضی دارند.

دلایل ناتوانی در فهم ریاضی در کودکان :

وقتی کودکی دارای ناتوانی ریاضیات تشخیص داده می شود، ناتوانی او ممکن است ناشی از یک یا چند مورد از حوزه های حافظه، رشد شناختی و توانایی بینایی ـ فضایی باشد.

  1. 1. حافظه: مشکلات حافظه ای ممکن است عملکرد ریاضی کودکان را به چند شکل تحت تاثیر خود قرار دهد. موارد زیر نمونه هایی از این نوع می باشند:

- کودک ممکن است دارای مشکلات حافظه ای باشد که با توانایی به یاد آوردن اعمال اصلی ریاضی تداخل می نماید.

- در کلاس های بالاتر ممکن است مشکلات حافظه ای، توانایی کودک را در یادآوری مراحل مورد نیاز حل مسئله های سخت تر، مراحل حل معادلات جبری و یا معانی علائم خاص (مثل į، S، ؟،) تحت تاثیر خود قرار دهد. ممکن است آموزگار فرزند شما بگوید او دیروز این مسائل ریاضی را می دانست ولی به نظر نمی رسد بتواند امروز آنها را به یاد آورد.

- هنگام کمک به فرزند خود در انجام تکالیف ریاضی، ناتوانی او در به خاطر آوردن روش حل مسئله ای که همان روز در مدرسه تدریس شده، ممکن است شما را متعجب سازد.

  1. 2. رشد شناختی: دانش آموزان دارای ناتوانی ریاضی در اثر تاخیر در رشد شناختی دچار مشکلاتی می شوند که مانع یادگیری و پردازش اطلاعات می شود. ممکن است این امر مشکلاتی را در موارد زیر ایجاد نماید:

- درک صورت مسئله ریاضی

- درک نظام های عددی

- به کارگیری شیوه های موثر شمارش

  1. 3. مشکلات بینایی ـ فضایی: ممکن است مشکلات بینایی ـ فضایی با توانایی کودکان در حل درست مسئله های ریاضی تداخل پیدا کند. موارد زیر نمونه هایی از مشکلات بینایی ـ فضایی می باشند.

- مشکل درج نامرتب اعداد در ستون ها جهت محاسبه

- مشکلات مربوط به ارزش مکانی اعداد که دربرگیرنده درک دستگاه ده دهی است.

- مشکل درک نقشه ها و هندسه

کدام مهارت های ریاضی تحت تاثیر قرار می گیرند؟ براساس مصوبه آموزش 2004 (IDEA)، در خصوص افراد دارای ناتوانی، ناتوانی یادگیری ریاضی ممکن است در حوزه محاسبات ریاضی و یا حل مسئله های ریاضی مشخص شود.

  1. 1. محاسبات ریاضی: کودکی که دچار ناتوانی یادگیری محاسبات ریاضی است، اغلب ممکن است طی آموزش اولیه ریاضی در یادگیری مهارت های اصلی که ریشه در حافظه و مسائل شناختی دارد، با مشکل مواجه شود. به عنوان مثال، مطالعات پژوهش نشان داده اند، دانش آموزانی که اعمال اصلی ریاضی را با دشواری می آموزند، در مقایسه با دانش آموزانی که در این رابطه از خود مهارت نشان می دهند، طی یک دوره زمانی دوساله، برخلاف انتظار در زمینه انجام اعمال ریاضی پیشرفت مناسبی نداشتند.

به نظر می رسد این مشکل تداوم داشته باشد و از ویژگی های مشکلات حافظه ای یا شناختی باشد. دانش آموزانی که محاسبات ریاضی را با دشواری انجام می دهند در برخی یا بیشتر مهارت های زیر مشکل دارند:

- تشخیص علائم و معانی آنها مثل (+، -، ×، >، =، <، %). یاد آوردن راحت پاسخ های اعمال ریاضی مثل (؟=4+3، ؟9×9، ؟=8-15).

- گذر از روش های پایه ای (ساده تر) شمارش به سوی روش های پیچیده تر در محاسبه پاسخ مسئله های ریاضی.

به عنوان مثال، دانش آموزانی که از روش پایه ای شمارش یکی یکی استفاده می کند، برای جمع 2 چیز با 4 چیز دیگر، از 1 شروع کرده و همه آن چیزها را شمارش می کند تا به 6 برسد. دانش آموزی که روش پیچیده تر شمارش دسته ای را به کار می گیرد برای جمع 4 با 2، از 4 شروع کرده و با شمردن 2 چیز دیگر به پاسخ 6 می رسد.

- درک خاصیت جابجایی (مثل 7=4+3 و 7=3+4)

- حل محاسبات چند رقمی که مستلزم کسر کردن (تفریق) و انتقال دادن (جمع) می باشد.

- نامرتب نوشتن اعداد هنگام رونویسی مسئله ها از روی تابلو یا کتاب درسی.

- نادیده گرفتن ممیزها که در مسئله های ریاضی پیدا می شوند.

- فراموش کردن مراحل حل محاسبات مختلف.

  1. 2. مسئله های کلامی ریاضی: در ناتوانی یادگیری صورت مسئله های ریاضی به مهارت ها و فرآیندهای دیگری مرتبط می شود. مشکل در هر یک از این مهارت ها می تواند به نوعی با توانایی کودک در چگونگی تشخیص حل موثر مسئله تداخل پیدا کند. ممکن است فرزند شما در برخی و یا بیشتر فرایندهای مربوط به صورت مسئله های ریاضی، مثل موارد زیر دچار مشکل باشد:

- خواندن صورت مسئله

- درک زبان و یا مفهوم جمله ها و این که مسئله چه چیزی را طلب می کند.

- تفکیک اطلاعات مهم از اطلاعات بی اهمیت که برای حل یک مسئله ضروری نیستند.

- به کارگیری طرحی برای حل مسئله

- توانایی انجام محاسبات درست برای حل مسئله ها

  1. 3. قواعد و روش های ریاضی: دانش آموزان دارای ناتوانی ریاضی در یادگیری قواعد و روش های حل محاسبات و درک صورت مسئله ها، عقب ماندگی رشدی از خود نشان می دهند. نمونه ای از قواعد ریاضی چنین است که 0=0× هر عدد. یک قاعده شامل مراحل حل مسئله های ریاضی مانند جمع، تفریق، ضرب و تقسیم می باشد. در این جا عقب ماندگی به این مفهوم است که ممکن است کودکی این قواعد و روش ها را کندتر از همسالان خود یاد بگیرد و در آموختن آنها به کمک و یاری دیگران نیاز داشته باشد.
  2. 4. زبان ریاضی: بعضی از کودکان در درک زبان ریاضی و اصطلاحات آن مشکل دارند (مثل بزرگتر از، کوچکتر از، مساوی و معادله). متاسفانه برخلاف خواندن، معنی یک علامت یا اصطلاح ریاضی را نمی توان در جمله حدس زد. برای درک یک مسئله ریاضی باید معانی هر یک از علائم و اصطلاحات آن را دانست. به عنوان مثال، برای حل مسئله های زیر دانش آموزان باید مفهوم علائم موجود در آنها را بدانند.

؟= (8+6)×(4+3)                   یا       108>72       صحیح یا غلط؟

  1. 5. ناتوانی ریاضی در سطوح مختلف کلاس: با مشکل تر شدن برنامه درسی، ناتوانی ریاضی در سطوح مختلف کلاسی به شکل های متفاوتی نمایان می شود. به عنوان مثال، در برنامه های درسی پیشرفته تر ریاضیات، باید زبان تخصصی ریاضیات شامل علائم و اصطلاحات را به خوبی دانست. به نظر می رسد که مشکلات مربوط به روش های شمارش، به خاطر آوردن سریع اعمال اصلی ریاضی و حل مسئله های کلامی ریاضی در سطوح مختلف ادامه داشته و تقویت یادگیری نیازمند آموزش های بیشتری در این زمینه باشد.

کاردرمانی ذهنی میتواند یک عنصر کلیدی در درمان اختلالات ریاضی باشد شما در مورد مشکلات درک ریاضی کودک خود نگران هستید با ما همراه شوید 66596151

 

 

درمان و تمرینات موثر در اختلال یادگیری ریاضی

: دانش آموزان دارای ناتوانی ریاضی، از لحاظ نقاط قوت و ضعف با یکدیگر متفاوت هستند. پیش از تصمیم گیری در مورد انتخاب بهترین روش، این نقاط باید شناسایی شوند. از جمله کارهایی که بسته به علائم مشاهده می توان برای کمک به دانش آموزان دارای ناتوانی ریاضی انجام داد عبارتند از:

  1. 1. حافظه مفاهیم ریاضی:

- برای حل مسائل، دستورالعمل های کتبی شامل گام های حل مسئله ارائه دهید.

- از ابزارهای حافظه ای برای کمک به یادآوری مفاهیم پایه استفاده کنید.

- بعد از حل مسئله توسط دانش آموز، او را وادار کنید که به عقب برگردد و به صورت کتبی یا شفاهی توضیح دهد که چگونه مسئله را حل کرده است.

- هنگامی که دانش آموز درحال یادگیری مفاهیم تازه ریاضی است، از وسایل نمایشی، موارد دیداری و مثال هایی از دنیای واقعی استفاده کنید.

- بیشتر مهارت ها را تمرین کنید.

- اثبات های درس ریاضی را کاهش دهید.

- آزمون ها و تکالیف را با دانش آموزان مرور کنید.

- مسائل پیچیده و گسترده را به قسمت های کوچک تر تقسیم کنید.

- اجازه دهید که دانش آموزان برای کمک به انجام بهتر تکالیف از ماشین های حساب و جداول مفاهیم پایه یا دستورالعمل های کتبی استفاده کنند.

  1. 2. افزایش توجه و تمرکز:

- مسائل را در ارتباط با زندگی واقعی ارائه دهید.

- چون دانش آموزان دارای سبک های یادگیری متفاوتی هستند، از روش های ارائه متنوعی (شنیداری، دیداری و غیره) استفاده کنید.

- آهنگ صدا را تغییر دهید (بالا و پایین).

- همیشه مثال بزنید.

- به دانش آموز اجازه دهید با صدای بلند و یا آهسته کار کند.

- شلوغی، اغتشاش و آشفتگی کلاس را برطرف کنید.

- به دانش آموزان آموزش دهید که در امتحانات، پیش از اینکه پاسخ های خود را ارائه دهند، پاسخ ها را بررسی کنند.

  1. 3. درک و فهم حل مسئله:

- مثال های زیادی بزنید و به مراحل و گام های طی شده برای مسائل اهمیت بدهید.

- دانش آموزان را تشویق کنید پیش از حل مسئله حدس بزنند که مسئله چگونه حل می شود.

- دانش آموزان را وادار کنید که مفاهیم یاد گرفته شده را برای معلم یا کلاس تکرار کنند.

- هنگام انجام دوره های کار، دانش آموزان را با یکدیگر جفت کنید.

- مثال هایی از دنیای واقعی ارائه کنید.

- سوالات مربوط به مفاهیم ریاضی (جدید و قدیم) را تشویق کنید.

- دانش آموزان را وادار کنید که مسائل را به روش خودشان حل کنند.

  1. 4. ترس ها و اضطراب ریاضی:

- دانش آموز را تنها موقعی با نام صدا بزنید که تکلیف انجام شده درست باشد.

- به دانش آموزان اجازه دهید که در آزمون ها از ماشین حساب، جداول مفاهیم ریاضی و دستورالعمل های کتبی استفاده کنند.

- برای کامل کردن آزمون ها و تکالیف به دانش آموزان وقت اضافی بدهید.

- نسبت به پیشرفت دانش آموزان مثبت و خوشبین باشید.

- برای پاداش دادن به موفقیت ها از پاداش های غیر مادی استفاده کنید.

از نظر پژوهشگران هیچ دارویی برای دانش آموز ریاضی وجود ندارد اما با انجام اقداماتی، یک کودک می تواند ریاضیات را یاد بگیرد و در زندگی به کار گیرد. آموزش ویژه شامل روش های چند حسی و روش های مشابه می شود. بنابراین اقدامات زیر برای دانش آموز ریاضی مفید می باشد:

  1. 1. انجام بازی های ریاضی: بازی های ریاضی که مفاهیم و تمرین ها را مرور می کنند، مفید هستند. زیرا در هنگام انجام بازی ها، کودکان همه چیز را لمس می کنند. ریاضیات لمسی یک روش خوب برای تدریس مفاهیم پایه (جمع، تفریق، ضرب و تقسیم) به کودکان است. روش لمسی، حتی برای کودکانی بدون ناتوانی ریاضی نیز، سودمندتر از سایر روش ها است.
  2. 2. استفاده از روش های دیداری: به دانش آموزان کمک کنید تا مسائل ریاضی را مجسم کنند. این روش ها شامل چیزهای ساده ای مانند کشیدن یک شکل یا نمودار می شود. کودکان را وادار کنید تا به تصاویر، نمودارها یا شکل های ارائه شده در کتاب توجه کنند. پیش از این که شروع به حل مسئله کنید، شکل ها را با صرف وقت برای دانش آموزان توضیح دهید.
  3. کودک را تشویق کنید که مسئله را با صدای بلند بخواند.
  4. 4. مثال هایی از مسائلی که پیش تر حل شده اند به کودک بدهید و از او بخواهید که در مورد مثال هایی از زندگی واقعی فکر کند.
  5. 5. برای این که کودک بتواند اعداد را به طور مرتب و درست روی خطوط نگه دارد، به تر است که از کاغذ گراف استفاده کند.

مهمترین چیز برا یک معلم یا والدینی که با کودک دارای ناتوانی ریاضی کار می کنند، این است که هرگز تسلیم و یا مایوس نشوند. هر کودکی می تواند یاد بگیرید و فقط روش یادگیری کودکان با یکدیگر متفاوت است.

واژه های کلیدی: اختلال یادگیری ریاضیات _ درمان مشکلات یادگیری ریاضیات _ روشهای تقویت یادگیری در ریاضیات

گردآوری:بهنود اسدی کارشناس کاردرمانی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آخرین بروزرسانی ( چهارشنبه, 29 آذر 1391 ساعت 17:43 )