پرسش و پاسخ

با عرض سلام و خسته نباشید 
ببخشید من یک سوال دارم 
پسرم هفت ساله ست مبتلا به اوتیسم . همیشه در حال پیشرفت هست . کلام و درک تقریبا قابل قبولی دارد و ارتباط کم . حالا در برنامه هایش علاوه بر مشکلات حسی . درکی به مشکل بزرگی برخوردیم . پسرم در تشخیص چهره ی افراد بسیار ضعیف است و به جز اعضای خانواده خیلی دیر و به سختی نام کسی را یاد میگیرد . همچنین برای اینکه از ما چیزی بخواهد درخواستش را فقط میگوید صدا کردن را خیلی باهاش کار کردیم ولی یاد نمیگیرد
مثلا . با صدای ارام نزدیک من میشود و میگوید . تشنمه . اب بده بخورم 
یا اینکه بریم مغازه خرید کنیم
دکتر چه درمانی را باید برایش در نظر بگیرم ؟ممنون از شما
 
والد گرامي با سلام.
كودكان اوتيسم به دليل ضعف در عملكردهاي بخشي از مغز به نام لوب تمپورال در برقراري ارتباطات موثر اجتماعي همچون ارتباط چهره به چهره،خواندن هيجانات چهره اي،ناميدن خود و ديگران و...ضعف دارند. 
آنچه اهميت دارد در اين كودكان ميتوان با استفاده از روشهاي انگيزه مند سازي همچون روش PECS ، دقت آنها به چهره و نام افراد را بهبود بخشيد. دراين روش كه بر اساس شرطي سازي بنا شده شما ميتوانيد با پرينت گرفتن از عكس چهره افراد خانواده و فاميل درجه يك، در قطع A4، و ساختن يك آلبوم شخصي، نام اين افراد را به كودك خود بگوييد و سپس از كودك بخواهيد به عنوان مثال عكس مامان را بدهد. اگر درست بود تشويق بلافاصله ارائه ميشود .در مرحله بعد كه ايجاد پاسخ خودانگيخته است كمي از او فاصله گرفته و ميخواهيد عكس داداش را بدهد. با ارائه پاسخ صحيح تشويق ارائه ميشود. 
در مرحله سوم كه مرحله تمايز است همزمان با ارائه تصوير پدر تصوير ديگري مثلا مداد هم ارائه ميشود و اگرپاسخ صحيح نبود ب جاي تشويق مداد ارائه ميشود و كودك تمايز اين دو را متوجه ميشود. در مراحل بعدي كودك بايد به جاي شناخت با اشاره شما به عكس مربوطه نام دايي، پدر،داداش را برده و پاداش دريافت كند. آنچه در روشهاي شرطي سازي مهم است استفاده از پاداشهاي معنا دار براي كودك مثلا فعاليت مورد علاقه او يا تشويقهاي كلامي،نوازش،خوراكي و...است تا انگيزه كافي براي دنبال كردن كار را داشته باشد
✍سمانه کمیلی کاردرمانگر ذهنی
 
 
 

1000 کاراکتر باقیمانده


خدمات مرکز

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

کلینیک تهران

مشاوره رایگان