کاردرمانی ، مرکز کاردرمانی ، کلینیک کاردرمانی جسمی
کاردرمانی جسمی | مرکز جامع توانبخشی ایران
- توضیحات
کاردرمانی جسمی چیست؟
کاردرمانی جسمی از جمله زیر شاخه های رشته کاردرمانی می باشد که امروزه در ایران نقش بسزایی در بازتوانی حرفه ای و فیزیکی افراد ناتوان خصوصاً حیطه کودکان یا همان کاردرمانی کودکان ایفا می کند
کاردرمانگر جسمی با استفاده ازتکنیکهای خلاقانه حرفه ای و آکادمیک بدنه اصلی تیم توانبخشی بسیاری از ضایعات نظیر فلج مغزی سکته مغزی و غیره را تشکیل میدهند
کاردرمانی جسمی به عنوان اصلی ترین زیر شاخه کاردرمانی است که اهم فعالیت آن در زمینه بیماریهای ذیل میباشد:
ضربه مغزی
نوروپاتی
پیشگامان کاردرمانی جسمی که با استفاده همزمان از عضلات و ذهن در فعالیت ها، سلامت و تمرینات و حتی کار می توان سلامتی افراد را تحت تاثیر قرارداد. هدف کار درمانی جسمی به طور کلی جلوگیری از پیشرفت بیماری و بازگرداندن توانایی های از دست رفته تا حد امکان، جهت بازگشت بیمار به زندگی و سطح فعالیت قبلی استند
.کاردرمانی اکنون در ایران در دو زمینه جسمی و ذهنی فعال است ، در این بخش به کاردرمانی جسمی می پردازیم اگر اطلاعات بیشتری در زمینه کاردرمانی ذهنی نیاز دارید به صفحه کادرمانی ذهنی مراجعه نمایید
فهرست این مقاله:
کاردرمانگر جسمی کیست؟
شرایط اخذ مجوز کاردرمانی
وسایل کاردرمانی جسمی
تکنیک های کاردرمانی جسمی
چه کودکانی به کاردرمانی جسمی نیاز دارند؟
کاردرمانی جسمی در کودکان
بازار کار کاردرمانی جسمی
ویژگیهای یک کاردرمانی جسمی خوب
راههای دسترسی به بهترین کاردرمانی جسمی
مراحل رشد حرکتی و جسمی کودکان
کاردرمانگر جسمیکیست؟
متخصصین کاردرمانی جسمی افرادی هستند با تحصیلات آکادمیک در سطوح کارشناسی ،کارشناسی ارشد و دکترا که بیشتر در زمینه تخصصی جسمی و فیزیکی فعالیت دارند
در ایران جهت اعطای مجوز مطب کاردرمانی علاوه بر دارا بودن مدارک آکادمیک چندین سال سوابق کاری نیز جزء شرایط تاسیس مطب می باشد
مجوز کلینیک کاردرمانی و و مرکز کاردرمانی
دفتر کار درمانی به محلی اطلاق می گردد که طبق ضوابط و مقررات وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی جهت انجام خدمات کار درمانی پس از اخذ مجوزهای لازم دایر می شود
اجازه تأسیس دفترکار در شهر تهران به یک نفر دکترای PhD ، کارشناس ارشد، کارشناس کاردرمانی دارای حداقل 5 سال سابقه کار تمام وقت در رشته کار درمانی در بخش دولتی ، خصوصی یا خیریه دارای مجوز معتبر ارائه داده می شود
اجازه تأسیس دفتر کار در سایر شهرها به یک نفر کارشناس و بالاتر در رشته کاردرمانی دارای حداقل 3 سال سابقه اشتغال به کار تمام وقت در رشته کار درمانی در بخش دولتی ، خصوصی یا خیریه دارای مجوز معتبر ارائه می شود .
در هنگام مراجعه به کلینیک ها و مراکز کاردرمانی حتما از وجود مجوز های لازم اطمینان حاصل نمایید
وسایل کاردرمانی جسمی
تجهیزات مورد استفاده کاردرمانی غالباً غیر الکترونیکی می باشد و تجهیزاتی نظیر توپ سی پی ، نردبان ایستاده ، استندینگ بورد ، تخته تعادل ، بالاتس بیم و...در کاردرمانی جسمی تجهیز میشود.
تکنیک های مورد استفاده در کاردرمانی جسمی چیست؟
درکلینیکهای کاردرمانی جسمی تکنیکهای مختلفی جهت رسیدن به اهداف و مهارتهای ذیل انجام میشود
برنامه ریزی حرکتی و هماهنگی حرکتی
پردازش حسی و یکپارچگی حسی
مهارتهای حرکتی ظریف
مهارت های دست نویسی
مهارتهای بینایی حرکتی
مهارت های مرتبط با بازی
مهارت های خود تنظیمی
مهارتهای مراقبت از خود
رفتارهای سازگارانه
مهارتهای تعادلی
چه کودکانی به کاردرمانی جسمی نیازدارند؟
حیطه کاری متخصصین کاردرمانی در زمینه های وسیعی نظیر بیماری های ارتوپدی نورولوژی و غیره در رده های سنی مختلف می باشد که موارد آن در زیر اشاره شده است
در زمینه های فعالیت کاردرمانی جسمی:
درمان اختلالات حرکتی کودکان فلج مغزی
تاخیر حرکتی اتلالات مربوط به عضله و عصب
سندرم داون
مشکلات حرکتی بیماریهای متابولیک
تورتیکولی
خام حرکتی یا کلامزی
کاردرمانی جسمی در کودکان
کاردرمانی در زمینه کودکان خصوصا در ایران رشد قابل توجهی داشته است و در زمینه درمان بیماریهایی نظیر فلج مغزی بسیار مورد توجه قرار گرفته است به دلیل نوع فضای این رشته و تجهیزات و تکنیکهای مورد استفاده کارآمدی رشته کاردرمانی در زمینه اطفال مورد توجه اکثر پزشکان قرار گرفته است
ماهیت کودک این است که بازی کند و یاد بگیرد
اگر توانایی یادگیری کودک در بازی مورد توجه قرار گیرد در استقلال انها و چگونگی احساسشان تاثیر خواهد داشت
کاردرمانگر جسمی به کودکان میتواند کمک کند تا به طور مستقل زندگی کنند و توانایی آنها در بازی و یادگیری را بهبود بخشد
کاردرمانگران میتوانند روی تمام سنین کار کنند تا بتوانند مهارت های لازم برای زندگی روزمره خود را از جمله
بازی، لباس پوشیدن، نوشتن؛ افزایش دهند
مهارت های حرکتی شامل هماهنگ کردن عضلات کوچک مانند دست و چشم
کمک به کودک جهت نگهداری ابزارهایی مانند مداد قاشق استفاده از قیچی می باشد
این فعالیت ها معمولا در هنگام شروع مهدکودک مورد نیاز است به عنوان مثال نقاشی کردن قیچی کردن مهارت مراقبت از خود مهارت های مورد استفاده از چاقو؛ چنگال ؛ توالت رفتن؛ بستن دکمه ها ؛لباس پوشیدن؛ مهارتهای بازی ؛مانند استفاده از پازل؛
پردازش حسی روشی است که بدن به اطلاعاتی که از محیط اطراف دریافت میشود واکنش نشان میدهد
کودکان ممکن است به زبری بافت برخی لباس ها و یا چرخش تکراری و جویدن بعضی چیزها حساسیت نشان دهند
اگر کودک شما در هر یک از زمینه های زیر دارای مشکل میباشد
به کلینیک ما مراجعه فرمایید
اختلال طیف اوتیسم ؛فلج مغزی؛ اختلال هماهنگی در دست و پا ؛تاخیر رشد سندروم دان؛ فلج ارب ؛سندروم های ژنتیک و متابولیک؛ اختلال شنوایی؛ آرتروز؛ ناتوانی در یادگیری؛ دیستروفی عضلانی؛ مشکل در گرفتن مداد؛ در کودکان پیش دبستان مهارت های بازی آمادگی برای مدرسه؛از جمله مشکلات کودکانی است که به ما مراجعه میکنند
بازار کار رشته کاردرمانی جسمی در ایران و جهان
وضعیت درآمدی این رشته خصوصاً در ایران بسیار وابسته به نحوه ارائه مطلوب خدمات میباشد که در صورت جلب رضایت مراجعین می تواند سطح مطلوبی داشته باشد
طبق نوشته مجله اکونومیست اقتصادی کاردرمانی جزو رشتههای پردرآمد ایران هستند که پیشبینی شده تا سال ۲۰۲۲ به ترتیب ۲۹ درصد رشد داشته باشند؛ بهخصوص که آمار سن پیری جامعه متاسفانه بالا رفته است. درحال حاضر فارغالتحصیلان این رشته میتوانند در مراکز دولتی مانند بیمارستانها، مراکز توانبخشی یا حتی فدراسیونهای ورزشی فعالیت داشته باشند یا بعد از گذراندن دوران طرح و به دست آوردن ۶سال سابقه کار در بیمارستانها و... خود اقدام به تاسیس کلینیک کنند
یک کاردرمانگر جسمی موفق چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
اولین و مهمترین اصل موفقیت در این رشته کسب تجربه لازم و پایه علمی قوی در زمینه جسمی میباشد
دومین اصل جدیت در کار و رعایت اصول اخلاقی در حین اجرای متدهای کاردرمانی است
سومین اصل بکارگیری جنبه های خلاقانه است
و چهارمین اثر استفاده از تجهیزات و فضای مناسب برای فعالیت های جسمی می باشد
چگونه میتوان به بهترین مرکز کاردرمانی جسمی دسترسی پیدا کرد؟
سوابق کاری یک موسسه بهترین گزینه اعتماد به آن موسسه است همچنین استعلام از طریق مراجعین قبلی و رضایت آنها نیزروش مناسبی در انتخاب یک کلینیک کاردرمانی جسمی است
رزومه کاری متخصصین، تجهیزات ،فضا وبرخورد پرسنل نیزاز جمله ویژگیهای یک کاردرمانی جسمی مورد تایید است
جهت مشاهده سایر مراکز کاردرمانی جسمی میتوانید به بانک اطلاعاتی ما مراجعه نمایید
با توجه به اينكه که 1 تا 3 درصد کودکان ایرانی با مشکل حرکتی به دنیا میآیند. کودکانی که حتی در سنین 3 یا 4 سالگی نیز نمیتوانند سینهخیز یا چهار دست و پا راه بروند.و اينكه تعداد قابل توجهی از بیماران بعد از عمل جراحی نمیتوانند با شغل سابقشان تطبیق یافته و بازدهی قبلی را داشته باشند و یا بسیاری از بیماران روانی پس از درمان نمیتوانند به زندگی اجتماعی برگشته و در حد سایر افراد جامعه فعالیت کنند
آیا میتوان با فیزیوتراپی مشکلات فوق را حل کرد و یا برای بهبود اختلالات فوق باید از رواندرمانی کمک گرفت؟متخصان کاردرمانی جسمی معتقدند که بهترین راه درمان مشکلات و اختلالات یاد شده، استفاده از روش کاردرمانی است زیرا یک کاردرمان در دو حیطه روانی و جسمانی به معالجه اختلالات مورد نظر میپردازد.در واقع کاردرمانی تنها رشته علوم توانبخشی در مقطع لیسانس است که به درمان اختلالات در حیطه جسمانی و حیطه روانی میپردازد. این رشته به عنوان یک رشته کُلنگر، تمامی ابعاد یک بیماری و تأثیرات جانبی آن را به روی زندگی شخصی و اجتماعی در نظر گرفته و با ارائه تکنیکهای درمانی مناسب، ضمن در نظر گرفتن علائق و انگیزه فرد، او را به سوی فعالیت روزانه مستقل سوق میدهد.
متخصصان کاردرمانی جسمی با تسلط کافی بر علوم مختلف فیزیولوژیکی، آناتومیکی و روانشناختی، یک برنامه جامع درمانی را به بیماران ارائه میدهند؛ یعنی در کاردرمانی، تمرکز درمان فقط روی بیماری نیست، بلکه تمامی ابعاد زندگی فرد، مورد بررسی قرار میگیرد. گفتنی است که هدف این رشته به حداکثر رساندن استقلال افراد بیمار و ناتوان در انجام کارهای روزمره و فعالیتهای اجتماعی و همچنینآمادگی برای آموزش حرفهای است
فیلم کاردرمانی یک جلسه کاردرمانی جسمی
كلينيك كاردرماني جسمي مركز جامع توانبخشي ايران با در اختيار داشتن كادر مجرب و با سابقه در زمينه كاردرماني كودكان و با بهره گيري از متد ها و تجهيزات جديد و خلاقانه به حول و قوه الهي در اين حيطه در حال ارايه خدمات مطلوب درخور اين كودكان آسماني ميباشد.
جهت آگاهی از مراحل رشدی طبیعی در کودکان و مقایسه کودکتان با شرایط طبیعی حرکتی سلسله مراحل رشدی حرکتی را به تفضیل بخوانید:
مراحل رشدی حرکتی کودکان 0 تا 6 ماهه
حرکات درشت/ تحرک
- بلند کردن سر (3 تا 4 ماهگی)، بلند کردن تنه در حال دمر (4 تا 6 ماهگی)، نشستن با تکیه بر دستها
-بازی کردن (بالا و پائین تکان خوردن) در حالت ایستاده با حمایت والدین
-غلتیدن از یک مکان به مکان دیگر
حرکات ظریف/ دستکاری
-رشد گرفتن صحیح اشیاء
-استفاده از الگوهای گوناگون گرفتن
-حفظ اشیاء با دست و به دهان بردن آنها
-انتقال اشیاء از یک دست به دست دیگر
-بررسی دقیق اشیاء با چشم
-بازی با دستها در خط وسط
مراحل رشدی حرکتی کودکان 6 تا 12 ماهه
حرکات درشت/ تحرک
-نشستن مستقل
-غلتیدن از یک مکان به مکان دیگر
-آمدن به وضعیت نشسته به صورت مستقل
-چرخیدن در وضعیت نشسته
-ایستادن با حمایت
-بازی کردن در حالت ایستاده و تکیه بر یک چیز
-چهار دست و پا رفتن در ابتدا بر روی شکم و سپس روی چهار اندام (10 ماهگی)
-راه رفتن با گرفتن یک شخص یا چیز (12 ماهگی)
حرکات ظریف/ دستکاری
-در دهان گذاشتن وسایل بازی
-دسترسی صحیح و مستقیم به وسایل بازی
-بازی با وسایل بازی در خط وسط و انتقال آنها بین دستها
-زدن اشیاء به یکدیگر برای ایجاد صدا
-تکان دادن وسایل بازی در هوا
-رها کردن وسایل بازی به داخل جعبه
-غلتاندن توپ به سوی بزرگسالان
-گرفتن اشیاء کوچک با نوک انگشتان
-اشاره کردن به اشیاء با انگشت اشاره و استفاده از آن برای اکتشاف وسایل بازی
-استفاده ناشیانه از اشیاء
مراحل رشدی حرکتی کودکان 12 تا 18 ماهه
حرکات درشت/ تحرک
نشستن روی صندلی کوچک
-بازی کردن در حالت ایستاده
-راه رفتن، به حالت چمباتمه نشستن و برداشتن اسباب بازی از روی زمین
-بالا رفتن و نشستن روی صندلی بزرگسالان
-پرتاب سریع و با قدرت توپ
-کشیدن اسباب بازی حین راه رفتن
-آغاز دویدن
-بالا رفتن از پله ها حین گرفتن نرده یا دیوار با یک دست
-هل دادن و کشیدن جعبه یا وسایل بازی بزرگ روی زمین
حرکات ظریف/ دستکاری
-نگه داشتن مداد رنگی، خط خطی کردن
-نگه داشتن دو اسباب بازی در یک یا دو دست
-رها کردن اسباب بازی به داخل جعبه، حتی جعبه کوچک
-روی هم قرار دادن مکعبها و جا دادن وسایل بازی در جای مربوط به خود (قرار دادن تکه ها روی صفحه)
-تلاش برای ساخت پازل
-باز و بسته کردن جعبه وسایل بازی
-استفاده از دو دست حین بازی، با یک دست شئ را نگه می دارد و با دست دیگر آنرا دستکاری می کند.
مراحل رشدی حرکتی کودکان 18 تا 26 ماهه
حرکات درشت/ تحرک
-دویدن، چمباتمه زدن و بالا رفتن از وسایل
-حرکت با وسایل راندنی بدون استفاده از پا (مثلا ماشین کودکان)
-شوت کردن توپ به سمت جلو
-پرتاب توپ به سوی هدفهای بزرگ
-پرش با دو پا
-بالا و پائین رفتن از پله ها
حرکات ظریف
-تکمیل چهار تا پنج قطعه از پازل
-ساخت برج (مثلا با چهار مکعب)
-نگه داشتن مداد رنگی با نوک انگشتان و کشیدن شکلهای ساده (خطوط صاف یا مدور)
-نخ کردن دانه های تسبیح
-آغاز استفاده از ابزار ساده (برای مثال چکش پلاستیکی)
{jcomments on}