در روزهایی که سندروم داون در کشورهایی مثل ایالات متحده و انگلیس سال به سال مشهودتر است در ایسلند این بیماری در مرحله نابودی کامل است و به طور میانگین تنها سالانه ۲ کودک با بیماری سندروم داون به دنیا می آیند. بیمارستان دانشگاه ملی ایسلند از سال ۲۰۰۰ به زنان باردار پیشنهاد آزمایشات غربالگری را داده است.

 

. زنان باردار با انجام آزمایش غربالگری چنانچه متوجه نشانه هایی از سندروم داون شوند به بارداری خود با سقط جنین خاتمه می دهند. طبق آمار به دست آمده در ایالات متحده ۶۷ درصد زنان با تشخیص این اختلال به بارداری خود خاتمه می دهند اما در ایسلند ۱۰۰ درصد زنان این کار را در جهت ریشه کنی سندروم داون انجام می دهند. سقط جنین در ایسلند با رضایت کامل مادران انجام می شود و هیچ اجباری در کار نیست. علیرغم سیاستی که ایسلند در نظر گرفته است و هزینه هایی که مراقبت از این کودکان دارد به اعتقاد خیلی ها باید به حضور کودکان سندروم داون در جامعه ارزش داده شود و ریشه کنی بارداری های داون امری کاملا غیر اخلاقی است. نظر شما در رابطه با سیاست این کشور چیست؟

 
طرح درمان شش مرحله ای
پس از اینکه برای یک کودک بیماری فلج مغزی تشخیص داده میشود
برای والدین نگرانی و سوالاتی پیش می آید از جمله
فلج مغزی چیست ?چگونه فرزند من دچار این بیماری شده است ? آینده کودک فلج مغزی چگونه است ?چگونه میتوانم با وجود اخنلال فلج مغزی به رشد پیشرفته و کمک کنم?
به احتمال زیاد پدر و مادر از این موضوع خوشحال می شوند که در حالی که فرزند آنها دارای آسیب فیزیکی است می توان آن را مدیریت کرد و برای درمان او از افراد متخصص در زمینه های مختلف کمک گرفت برای درمان افراد فلج مغزی نیاز به اطلاعات هماهنگی برنامه ریزی و همکاری دارد توانایی های فرد مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت توانایی ها مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند اهداف شکل می گیرد زندگی فرد برنامه اجرا و نظارت خواهد شد برنامه درمان شش مرحله ای شامل موارد زیر است
1تشخیص بیماری و گرفتن سوابق پزشکی
2تشکیل دادن تیم مراقبتی 3ارزیابی توانایی ها 4مشخص کردن اهداف 5ایجاد و نظارت بر یک طرح هماهنگ 6نگهداری سوابق که این مرحله در زیر شرح داده شده است
مرحله ۱ دریافت تشخیص و گرفتن سوابق پزشکی فلج مغزی
پس از تشخیص فلج مغزی برای والدین آسیب مغزی و علت آن ارائه می شود لیستی از میزان موقعیت و شدت فلج مغزی کودک و سایر شرایط مرتبط با آن تهیه می شود والدین نیز باید یک کپی از سوابق پزشکی و نتایج آزمایش برای ثبت در پرونده پزشکی تهیه کنند
مرحله 2 تشکیل تیم مراقبت
پزشک متخصص مراقبت های اولیه و روند ارزیابی و توانایی کودک را با همکاری والدین کودک آغاز میکند از اونجایی که تحقیقات ثابت کرده که کودک مبتلا به فلج مغزی ممکن است و مرز شرایط ثانویه شرایط مرتبط با بیماری است قرار بگیرد پزشک و اولیای کودک را به چند متخصص ارجاع می‌دهد که هر کدام ارزیابی‌های خود را در برنامه مراقبت قرار میدهند تحقیقات ارتباط بین فلج مغزی و ذهنی بینایی شنوایی و اختلال و و تشنج را نشان داده است در این طرح مراقبت های پزشکی به طور همزمان به تمام موارد رسیدگی می‌کند تیم مراقبت های پزشکی ممکن است شامل یک یا چند متخصص باشد متخصص گوش و حلق و بینی متخصص مغز و اعصاب کاردرمانگر مشاوران اجتماعی دندانپزشکان و ارتودنتیست ها پزشک متخصص اطفال متخصصان تغذیه گفتاردرمانگر متخصص توانبخشی
مرحله ۳ توانایی‌ها را ارزیابی کنید
ارزیابی های تحرکی و اختلال حرکتی شدت و مقدار نقص را تعیین می‌کند با این حال ممکن است تعدادی از ارزیابی های دیگر مانند مهارت‌های ذهنی رفتاری عاطفی و تمرکز مورد نیاز باشد ارزیابی های مورد نیاز شامل موارد زیر است ارزیابی های تحرک و اختلال حرکتی توان عضلاتی هماهنگی و کنترل حرکت رفلکس تعادل عملکرد حرکتی دهان(بلع و گفتار)
مرحله ۴ تعیین اهداف
فلج مغزی یک بیماری مزمن است به این معنی که از بین نمی‌رود وضعیت هر کودک منحصر به فرد است و هر کودک ممکن است نیاز به یک طرح مراقبت شخصی داشته باشد هدف اصلی در درمان فلج مغزی یک فرد با بالاترین درجه استقلال همراه با کیفیت مطلوب زندگی است
اهداف طرح مراقبت از فلج مغزی عبارتند از
بهینه سازی تحرک_ کنترل درد _حداکثر رساندن استقلال _افزایش تعاملات اجتماعی با همسالان_ مراقبت از خود _حداکثر توانایی برقراری ارتباط _حداکثر رساندن پتانسیل یادگیری _بهبود کیفیت زندگی
تحقیقات ثابت کرده امید به زندگی یک کودک مبتلا به فلج مغزی می تواند به بهینه سازی شرایط کودک کمک کند اکثر افراد مبتلا به فلج مغزی به استثنای موارد شدید طول عمر طبیعی خواهند داشت تحقیقات نشان می‌دهد امید به زندگی کودک مبتلا به فلج مغزی تحت تاثیر قرار گرفتن در سطح ترک خود توانایی برقراری ارتباط تغذیه کنترل درد است
 
مرحله ۵ ایجاد پیاده سازی و نظارت بر برنامه جامعه مراقبت پزشکی
 
متاسفانه پروتکل درمان استاندارد برای کودک مبتلا به فلج مغزی وجود ندارد از آنجا که شرایط هر کودک منحصر به فرد است هر کودک یک رویکرد خاص برای درمان نیاز دارد برنامه های درمان به احتمال زیاد شامل یک یا چند مورد می باشدپ
 
در خصوص چگونگی روند درمان کودک فلج مغزی خود با ما در تماس باشید تلفن 66596218
 
درمان _عمل جراحی _داروها _ طب مکمل _ درمان طبی _
 
نیاز های پزشکی برای کسانی که فلج مغزی هستند بستگی به شدت اختلال ممکن است با تغییر کودک به سن بلوغ تغییر کند
درمان همزمان با نیازهای کودک است به عنوان مثال مداخله زودهنگام معمولا شامل تشخیص زودهنگام و اطلاعاتی است از طرف دکتر به والدین منتقل می شود تا خانواده را تشویق کند تا شرایط کودک را درک کنند سن 2 تا ۵ سالگی تمرکز روی بهینه سازی حرکات کودک قرار می‌گیرند از سن ۵ تا ۱۰ سالگی کودک در مدرسه و تحت هدایت طرح اموزش فردی که توسط سیستم مدرسه ارائه می شود ثبت نام می شود از سن ۱۱ تا ۱۵ سالگی ترکیب و فرصت‌هایی برای افزایش اجتماعی شدن کودک و بهینه‌سازی توانایی و برای کار کردن مستقل است در سن ۱۵ سالگی تمرکز روی انتقال کودک به بزرگسالی با فرصتهای زندگی مستقل دانشگاه و نیروی کار قرار می گیرد
 
مرحله ۶ نگهداری سوابق
اکثر کشورها معتقدند که متخصصان پزشکی که از ابتدا تجویز درمان را انجام میدهند مدارک پزشکی را تنها چندین سال نگهداری می‌کنند نگهداری پرونده پزشکی برای کودک مبتلا به فلج مغزی دارای مزایای بسیاری است پیشرفت را ارزیابی می‌کند اهداف و برنامه های درمان را به روز می کنند با اعضای تیم مراقبت جدید به اشتراک گذاشته میشود هزینه های تکثیر را زمانی که پرونده های پزشکی برای بیمه بیمه درمان یا پرداخت هزینه مورددرخواست قرار می‌گیرد کاهش میدهد
 
تیم ترجمه مرکز جامع توانبخشی ایران

ممکن است بیشتر ما با این اختلال که اوتیسم نام دارد آشنا باشیم و اگر از نشانه های آن آگاهی داشته باشید می توانید تصور کنید که چقدر سخت است که والدین یا پرستار این کودکان باشید. اوتیسم اختلال جدی است که توانایی یادگیری و ارتباطات اجتماعی کودک را مختل می کند. این اختلال پیچیده ذهنی به دلیل جهش ژن هنگام تولد رخ می دهد که مراقبت می شود اما درمان خیر

ادامه مطلب: حرف هایی که نباید به والدین کودکان اوتیسم زد

ضعف در روابط اجتماعی یکی از مهم‌ترین مشکلات کودکان مبتلا به اوتیسم است. وابستگی معمول نسبت به پدر و مادر و سایر افراد دیده نمی‌شود. این کودکان از نگاه کردن به چشم دیگران اجتناب می‌کنند.
اختلال شدید و مستمر در ۳حوزه تعامل اجتماعی متقابل- ارتباطات و الگوهای رفتاری- فعالیت‌ها و علایق است که قبل از ۳سالگی قابل تشخیص بوده و ارزیابی‌های لازم جهت تشخیص آن شامل موارد زیر است

ادامه مطلب: تاثیر کاردرمانی بر روی کودکان اوتیسم

 علائم و نشانه های اختلالات یادگیری: سنین 5 الی 9
 
مشکل یادگیری ارتباط بین حروف و صداها
قادر به ترکیب صداها برای ایجاد کلمات نیست
هنگام خواندن کلمات پایه دچار سردرگمی می شود
سرعت پایین یاد گرفتن مهارت های جدید
به طور مداوم کلمات را اشتباه می گوید و همین اشتباهات دوباره و دوباره تکرار می کند
مشکلاتی در زمینه یادگیری اصول اولیه ی ریاضی
به سختی ساعت را تشخیص دادن یا به یاد آوردن توالی زمانی
 
 علائم و نشانه های اختلالات یادگیری: سنین 10 الی 13
 
دشواری درک زبان و مهارت های ریاضی
مشکلاتی در زمینه سوالات چالشی و مشکلاتی در رابطه با کلمات
عدم علاقه به خواندن یا نوشتن، و خودداری از بلند خواندن
دست خط بد و ضعیف
مهارت های نظمی ضعیف (مرتب کردن اتاق خواب، انجام تکالیف، میز نامرتب و بی نظمی)
مشکلاتی در زمینه دنبال کردن مباحث کلاس و دادن نظرات خود با صدای بلند
یک کلمه را به صورت متفاوتی تلفظ کردن
 
 اختلالات یادگیری در ریاضی
ناتوانی در یادگیری ریاضیات به میزان قابل توجهی بسته به دیگر نقاط قوت و ضعف کودک بستگی دارد. توانایی یک کودک  برای حل مسائل ریاضی به شکل متفاوتی با یادگیری زبان یا یک اختلال بصری یا مشکل با توالی زمانی، حافظه و نظم، تاثیر خواهد گرفت.
 
یک کودک مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی ممکن است با حفظ و سازمان دهی اعداد، علائم محاسباتی و تعداد “واقعیت ها” (مانند 5 + 5 مساوی ده) دچار مشکل شود. کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری ریاضی ممکن است با اصول شمارش (مانند شمارش دو تا دو تا  یا پنج تا پنج) مشکل داشته باشند یا اعلام کردن زمان و ساعت برایشان دشوار باشد.
 
 اختلالات  یادگیری در نوشتن
ناتوانایی های یادگیری به صورت کتبی می تواند شامل عمل فیزیکی نوشتن یا فعالیت ذهنی در درک و ترکیب اطلاعات باشد. اختلال نوشتن پایه به مشکلاتی فیزیکی اشاره می کند که کلمات و حروف را تشکیل می دهند. ناتوانی در نوشتن بیانگر تلاش برای سازمان دادن افکار و پیاده کردن آن ها بر روی کاغذ است.
 
علائم و نشانه های اختلالات یادگیری در زبان حول محور عمل نوشتن می گردد و شامل موارد زیر است :
 
با دقت کپی کردن حروف و کلمات
تلفظ صحیح
به درستی و منسجم نوشتن
 
 درمان اختلالات یادگیری 
 
هنگامی که بحث اختلالات یادگیری پیش می آید، همیشه نمی توان به راحتی گفت که چه کاری باید انجام داد و از کجا می توان کمک گرفت. قطعا مهم است که به متخصصانی که می توانند به طور دقیق  مشکل را تشخیص دهند مراجعه کرد. 
 
هم چنین ممکن است که بخواهید با مدرسه کودکتان در ارتباط باشید و کمک های آموزشی تخصصی بگیرید. اما نقش خود را نادیده نگیرید. شما فرزند خود را بهتر از هر کس دیگری می شناسید، بنابراین در انتخاب گزینه های خود، در مورد درمان های جدید و خدمات و نظارت بر آموزش فرزند خود، مدیریت کامل داشته باشید.
 
? جزئیات مربوط به اختلالات یادگیری کودک خود را یاد بگیرید. 
 
در مورد نوع اختلالات یادگیری فرزند خود بخوانید و یاد بگیرید و بدانید  که چگونه این مشکل بر روند یادگیری کودک تأثیر می گذارد و اینکه چه مهارت های شناختی لازم است. 
اگر بدانید که چگونه اختلالات یادگیری بر فرزند شما تاثیر می گذارد، یادگیری تکنیک ها آسان تر است. 
 
? درمان های تحقیقاتی، خدمات و نظریه های جدید. 
 
در کنار دانستن در مورد نوع اختلالات یادگیری، خود را به مجهز به آخرین گزینه های درمانی موجود کنید. این می تواند به شما در حمایت از فرزندتان در مدرسه کمک کند.
 
 
کم نیستند والدینی که سعی می‌کنند بدون حضور فرزندان بیش‌‌فعال‌‌شان مهمانی بگیرند یا به مهمانی بروند. آنها معتقدند «به هر حال مهمانی باعث می‌شود برنامه خواب و خوراک بچه‌ها به‌هم بخورد و روال عادی‌شان تغییر کند». به‌علاوه بچه‌ها در مهمانی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند و این مسأله زمینه بدقلقی آنها را فراهم می‌کند؛ مخصوصاً اگر زمینه بیماری‌هایی چون «نقص توجه- بیش‌فعالی» را داشته باشد.

ادامه مطلب: چگونه کودکان بیش‌‌ فعال را کنترل کنیم

چگونه والدین باید مراقب وجود اختلال در ستون فقرات فرزندشان شوند و بهترین روش برای پیشگیری از بروز اینگونه مشکلات چیست چگونه باید از اینگونه ناهنجاری ها در فرزندانمان اطلاع پیدا کنیم

ادامه مطلب: دلایل بروز انحراف ستون فقرات درکودکان

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، در مورد شیوع کمردرد و گردن‌درد در کودکان،‌ هشدار داد و گفت:‌ سالانه حدود 100 هزار نفر در کشور دچار سکته مغزی شده و 3 هزار نفر نیز مبتلا به ضایعات نخاعی می‌شوند

ادامه مطلب: علل درد کمر و گردن‌ در کودکان

یکی از عمده‌ترین علت معلولیت‌های شدید فیزیکی در کودکان، ‌فلج مغزی است و این عارضه به عنوان اختلال غیر پیش‌رونده و پایدار رشد حرکتی  که در جنین در حال رشد یا مغز نوزادان اتفاق می‌افتد در نظر گرفته می‌شود

ادامه مطلب: ضرورت مدیریت استرس برای مادران دارای کودکان فلج مغزی

گریه کودک اتیسم در هنگام آموزش برای بسیاری از پدر و مادرها زجر آور و نگران کننده است . در زیر به  موارد مهم اشاره می کنیم که می تواند در مقابله و برخورد با گریه کودک اوتیسم مفید باشد

ادامه مطلب: نکاتی مهم درباره گریه کودک اتیسم در حین آموزش

 
بیماری‌های همراه با نشانگان داون
 
 
این افراد به علت اختلال در کروموزم‌ها و علاوه بر مشکلات معمول خود در کودکی، مشکلات پزشکی، رفتاری، جسمی و... را نیز همراه دارند. در زیر به چند نمونه از این بیماری‌ها اشاره می‌کنیم

ادامه مطلب: بیماری هایی که کودکان سندروم داون به آن دچار هستند

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه برای راه‌اندازی حداقل یک مرکز اوتیسم در هر استان هدف گذاری کرده‌ایم گفت: مقدمات بهره‌برداری و راه‌اندازی اولین مدرسه اوتیسم در تهران فراهم شده است

ادامه مطلب: بهره‌برداری از اولین مدرسه ویژه اوتیسم در تهران

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، علی قاسمی اظهار کرد: از چند سال قبل، اجرای طرح مطالعاتی استفاده از سلول‌های بنیادی بندناف با همکاری پژوهشگاه رویان و بیمارستان قائم (عج) برای بیماران فلج مغزی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با هدف بررسی اینکه، آیا استفاده از این روش برای بیماران با مخاطره همراه است، انجام شد که نتایج این طرح که بر روی سه بیمار صورت گرفت؛ با موفقیت همراه بود.

ادامه مطلب: درمان فلج مغزی و اتیسم امکان‌پذیر شد

برخی از کودکانی که مبتلا به فلج مغزی هستند دارای مشکلات گفتاری شدیدی هستند که این مشکلات  ارتباط برقرار کردن  را برایشان دشوار میسازد. 

ادامه مطلب: متد acc راهی برای مهار مشکلات ارتباطی در کودکان فلج مغزی

خانواده هایی که دارای کودک فلج مغزی هستند برای انتخاب ویلچر کودکان فلج مغزی با مشکلات حرکتی گزینه‌های متعددی را باید در نظر داشته باشند از جمله وزن و وضعیت جسمانی کودک

یکی از مشکلات اصلی کودکان فلج مغزی عدم تعادل در ایستادن می باشد که مانع از راه رفتن یک کودک فلج مغزی می گردد روش هایی برای بهبود تعادل در کودکان فلج مغزی وجود داردکه یک از مهمترین آنها برنامه تمرینی شامل نشستن به ایستادن و بالارفتن از پله از جهات مختلف می باشد ولی کاردرمانگر فرهنگ محمد خانی با تکیه بر تجربیات بدست آمده در طول سالیان در هنگام کاردرمانی جسمی و حرکتی با کودکان فلج مغزی با تحلیل حرکت و نشستن و ایستادن و فرۀند های حفظ تعادل در کودکان فلج مغزی قدم در را ابداع وسیله کارآمد و مفید در جهت بهبود تعادل و کمک به راه رفتن کودکان فاج مغزی نموده است .

وسیله کمکی برای تعادل در ایستادن و راه رفتن گیت پلیت یا gait plate نام دارد این وسیله توسط کاردرمانگر فرهنگ محمدخانی طراحی شده و پس از سالیان متمادی استفاده در جهت بهبود وضعیت ایستادن و راه رفتن کودکان فلج مغزی کمک شایانی نموده و کارایی عملکردی خود را در موارد متعدد به اثبات رسانده است.
.gait plate یا همان گیت پلیت دارای تاییدیه های فنی لازم از مرکز تحقیقات توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران و سازمان ثبت اختراعات به شماره ۶۵۰۲۶ بنام آقای فرهنگ محمدخانی مدیزت مرکز جامع توانبخشی ایران می باشد .
در مورد گیت پلیت و نحوه عملکرد ان میتوان به این نکته مهم اشاره کرد که این دستگاه کمک تعادلی ابداعی در تمامی کودکان فلج مغزی  که توانایی کنترل تنه و صاف نگه داشتن زانوهای خود را داشته باشند و در واقع بتوانند کنار دیوار بایستند قابلیت استفاده را دارا می باشد .
گیت پلیت وسیله کمک تعادلی بسیار مناسبی ویژه کودکان فلج مغزی بوده و با توجه به تجربیات حاصل در موارد درمانی گذشته در مرکز جامع توانبخشی ایران جهت استفاده و آموزش در کلینیک ها و مراکز کاردرمانی بسیار مناسب میباشد.

در ادامه به برخی ویژگی های متمایز گیت پلیت - gait plate - می پردازیم که از قرار زیر می باشد

۱-سهولت و سرعت در پوشیدن گیت پلیت توسط کودک فلج مفزی
۲-سبک بودن گیت پلت
۳-سادگی ظاهر و عدم وجود ساختار پیچیده که بعد منجر به افزایش هزینه های نگهداری و تعمیر سود
۴-کنترل مچ پا و عدم محدودیت در حرکت زانو
۵-ارزان بودن این اسپیلنت در مقایسه با بریس های موجود
۶-عدم ایجاد مزاحمت وزدگی برای پای کودکان
۷-راههای تقویت تعادل در کودکان جدید تر و کار آمد تر

ابداع گیت پلیت بعنوان وسیله کمکی برای راه رفتن کودکان فلج مغزی در سال ۱۳۸۸ در مرکز جامع توانبخشی ایران تحولی شگرف در روند مسیر بهبود در راه رفتن و درمان کودکان فلج مغزی این مرکز ایجاد نمود.
لیست اسامی کودکانی که ظرف مدت یکسال گذشته با استفاده از gait plate توانائی راه رفتن و ایستادن را بدست آورده اند به شرح زیر قید گردیده است، همچنین تصاویر ضبط شده مراحل مختلف کسب بهبودی درراه رفتن این عزیزان در آرشیواین مرکزموجود می باشد که متقاضیان می توانند درصورت مراجعه مشاهده مراجعه نمایند.

کودکانی که با gait plate راه رفته اند:
۱-امیرعلی فرح بخش۲-زهرا شنگی ۳-امیرحسین نوروزی ۴-امیرحسین عزیزی۵-ساناز سیدی
۶-ملینا رئیسی۷-مهرزاد بلند ۸-میلاد الهی۹-ملیکا نعل جگر۱۰-حسن مهربان ۱۱-الهه سلطان محمدی
۱۲-عادل کرملو ۱۳-ادلیا خانزاده۱۴-آیلار رضائی ۱۵-امیر مهدی اویسی۱۶-فاطمه طالبی ۱۷-امیر مهیمن
۱۸-الناز حبیبی ۱۹-آرتین محمودی ۲۰-رضا نوربخش ۲۱-روژان گلچین۲۲-نگین دشتی ۲۳-مبینا سپهردین
۲۴-سورنا رمضانی ۲۵-آوین اوستائی ۲۶-ریحانه یوسفی۲۷-امیررضا باقی زاده۲۸-پوریا گنجی۲۹-محمدجواد واحدی و …

کودکانی که با gait plate ایستاده اند:
۱-مهسا عزیزی۲-حسن فریدونی۳-پارسا روحی۴-محمدرضا حضرتی۵-امیرحیدری۶-هانا ملک پور ۷-مبینا سارانی
۸-احسان حسنی۹-پریا جونقی۱۰-آتنا لیریایی۱۱-امیررضا ابراهیمی۱۲-محمدجواد میرهاشمی۱۳-آوا عظیم زاده
۱۴-ابوالفضل صداقت۱۵-امیرحسین شیرزاد۱۶- امیرمحمد منتظری ۱۷-نگار آشفته۱۸-مهرناز معدنی۱۹-سارارسولی
۲۰-رونیکا رسولی۲۱-زهرا میرآقابابا۲۲-عرفان حیدری۲۳-علی تشکری۲۴-علیرضا احمدی۲۵-مبینا نجفیان و …

"ماکالونی به جای ماکارونی" و "انیر به جای پنیر" این واژه‌ها بسیار شیرین است، اما طبق پژوهش‌ها، دیگر وقت آن رسیده است که به "گفتار بچه‌گانه" نگاه دوباره‌ای داشته باشیم

ادامه مطلب: بچگانه حرف زدن کودکان ونحوه برخورد والدین

در نوزادان به دنیا آمده از طریق آی وی اف احتمال بروز مشکل چشم، قلب، اندام تولید مثل و سیستم ادرار نیز تا حدودی افزایش می یابد.

ادامه مطلب: آیا آی وی اف باعث بروز اختلالاتی در نوزاد می شود؟

در این مطلب قصد داریم نکاتی در باره مدیریت بیش فعال در مدرسه ارائه کنیم که کلیات آن برای کودکان تمام سنین قابل استفاده است. ابتدا مطمئن باشید بینایی و شنوایی کودک بررسی شده و وجود سایر بیماری های طبی در اطفال مورد ارزیابی قرار گرفته است

ادامه مطلب: بهترین راه های کنترل بیش فعالی کودکان

کم کاری تیروئید مهمترین علت عقب ماندگی ذهنی در کودکان است
یک متخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان اظهار کرد: کم کاری تیروئید مادرزادی، مهمترین علت عقب ماندگیذهنی در نوزادان است که با تشخیص و درمان به موقع می‌توان از افزایش عوارض بیماری پیشگیری کرد

ادامه مطلب: کم کاری تیروئید و عقب ماندگی ذهنی در کودکان