روش های ساده‌ای برای تعامل با کودک و کمک به رشد و تکامل او وجود دارد.که در اینجا به ۷ روش ساده و مفید برای کمک به تقویت رشد مغزی کودکان اشاره شده است.


* بازی های مختلف با زبان:
الیزابت کریسول، مدیر برنامه ریزی درسی دوران کودکی در مؤسسه رشد کودک دانشگاه مینه‌سوتا، می گوید: «یکی از فعالیت‌هایی ساده ای که به راحتی می توان آن را در اکثر برنامه‌های روزانه کودک قرار داد، بازی با زبان است. در هنگام تعویض پوشک و یا زمان های بازی با کودک، می توانید زبان خود را از زاویه های مختلف بیرون آورده و به کودکتان نیز فرصت بدهید تا این فعالیت را انجام دهد.»
این فعالیت روش مفیدی است که از حدود ۳ ماهگی کودک، او را تشویق به کنترل زبان کرده و به بهبود مهارت خوردن و رشد گفتار او نیز کمک خواهد کرد.
همچنین، والدین می توانند با این روش با کودک خود ارتباط برقرار کنند.

* روی شکم قرار دادن کودک:
روی شکم قرار دادن کودک تا ۶ ماهگی، نه تنها برای تقویت قدرت بدنی و هماهنگی او مفید است، بلکه روش بسیار خوبی برای تعامل با کودک نیز می باشد.
برای انجام این فعالیت می توانید در کنار کودک و یا روبروی او دراز بکشید. برای کودک قصه بگویید و یا اجازه دهید کودک در آینه نگاه کند، و یا اسباب بازی هایی را برای بازی با کودک بیاورید.
این فعالیت، برای رشد و تکامل کودک مفید بوده و سبب یادگیری زودهنگام او نیز خواهد شد.

چنانچه در کودک خود مشکلاتی نظیر تاخیر حرکتی ،شناختی و مشکلات تمرکز و حافظه مشاهده کردید. شده را نشان می دهد، میتوانید با تیم تخصصی ما  مشورت کنید. تیم کاردرمانی مرکز جامع توانبخشی ایران بالغ بر 20 سال است که در این فعالیت میکند در صورت تمایل می توانید از روش های زیر با ما همراه شوید:

02188242410

نوبت  اینترنتی

 

* حواس پنجگانه کودک را تحریک کنید:
تکه پارچه هایی را با بافت‌های متفاوت جمع‌آوری کرده و اجازه دهید کودک با آنها بازی کند.
سعی کنید اندازه پارچه ها را کوچک انتخاب کنید. خصوصیات پارچه ها را برای کودک خود توصیف کنید؛ زیرا کودکان از طریق حواس خود یاد می گیرند.
قرار دادن کودک در معرض زبان توصیفی غنی، به او کمک می کند تا در آینده دامنه لغات بسیار خوبی داشته باشد.

* دسته بندی اشیاء به کوچک و بزرگ:
کودکان نوپای دو تا سه ساله دوست دارند وسایل مختلف خانه را به " بزرگ" و "کوچک" دسته بندی کنند. این فعالیت کلمات و مفاهیم بزرگ و کوچک را به کودکان می آموزد، و به آنها کمک می کند در مورد اندازه اشیاء فکر کرده و با مهارت های اولیه ریاضی مانند مراحل اولیه درک اندازه ها نیز آشنا شوند.


* مهارت گوش دادن را در کودک تقویت کنید:
روزانه میلیون ها مسیر عصبی در کودکان ایجاد می شود که این مسیرها در طول زندگی کودکان برای دریافت اطلاعات استفاده خواهند شد.
شنیدن موسیقی به تحریک این فرآیند کمک می کند.
این گونه مسیرها به کودک در رشد و تکامل مهارت های گفتاری، شناختی، اجتماعی و عاطفی کمک خواهند کرد.
کارشناسان به والدین توصیه می کنند که کودک را در معرض انواع مختلفی از  موسیقی قرار دهند.

* با کودک خود شعر و آواز بخوانید:
هنگامی که آواز می خوانید، مطمئن شوید که کودک را نزدیک خود نگه داشته اید و حرکات دهان خود را نیز اغراق آمیز کنید – به خصوص زمانی که آهنگ های بدون کلام می خوانید. 
به علاوه، پاسخ‌های کودک را با تقلید از او تأیید کنید؛ زیرا تایید و تقویت مثبت، صدای خود انگیخته و فعالیت‌های حرکتی را در کودک تشویق می کند، و این روش سبب یادگیری کودک شما نیز  خواهد شد.
برای کودک آهنگ هایی با ریتم تند و آهسته پخش کنید؛با صدای بلند و آهسته شعر بخوانید و از نت های بالا و پایین نیز استفاده کنید. 

* دالی بازی کنید:
این بازی به کودکان کمک می کند تا با مفهوم ثبات شیئ آشنا شوند؛ به این معنی که متوجه شوند که یک شیئ وجود دارد حتی اگر نتوانند آن را ببینند.
سن مناسب برای شروع این بازی زمانی است که کودک حدودا ۹ ماهه باشد؛ البته کودکان در سنین پایین تر نیز از این بازی لذت می برند.

 

از مطلب زی هم دیدن کنید:

چند فعالیت برای افزایش رشد شناختی در کودکان نوپا

 

ترجمه توسط تیم پژوهشی کلینیک کاردرمانی کودکان