گرفتگی صدا / Hoarseness چیست؟

گرفتگی صدا ، یک نوع اختلال در کیفیت صدا است که باعث ایجاد تغییرات غیر طبیعی در صدای فرد می شود. این تغییرات به دلیل تغییر ایجاد شده در تارهای صوتی و حرکت آن ها به وجود آمده است که در تولید صدا تاثیر گذاشته است و برای توصیف آن ممکن است از کلماتی مثل صدای خشن یا خش دار استفاده شود.

این تغییرات می تواند از خفیف تا شدید باشد. اختلالات صوتی می تواند در بزرگسالان ، نوجوانان و کودکان ایجاد شود.

صدای ما چگونه تولید می شود؟

به هنگام تولید صدا ، هوا از طریق ریه ها به سمت نای و جعبه صوتی (حنجره) حرکت می کند. در داخل حنجره دو تار صوتی وجود دارد که با عبور هوا از بین آن ها ،  شروع به لرزش می کنند و باز و بسته می شوند. این لرزش و ارتعاش به وجود آمده در تارهای صوتی ، صدا را تولید می کند. به طور معمول ، تارهای صوتی ارتعاش می کنند تا صدای واضح و رسا ایجاد کنند. اختلالات صوتی هنگامی رخ می دهد که تارهای صوتی از حالت طبیعی خارج شوند و در ارتعاش و  باز و بسته شدن صحیح تارها مشکل به وجود آید.

دلایل گرفتگی صدا / hoarseness چیست؟

چندین دلیل احتمالی برای گرفتگی صدا و سایر اختلالات صوتی وجود دارد. برخی از دلایل متداول عبارتند از:

سیگار کشیدن

استعمال دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود دست دوم (سیگار کشیدن فرد دیگر و استشمام دود سیگار آن فرد یعنی دودی که به طور غیر مستقیم استشمام می شود) می تواند نقش مهمی در آسیب به حنجره و اختلالات صوتی داشته باشد. مواد شیمیایی موجود در سیگار و سایر دخانیات می تواند تارهای صوتی را تحریک کند و به آن ها آسیب بزند.

آلرژی

آلرژی و حساسیت می تواند باعث التهاب تارهای صوتی شود که در نتیجه می تواند منجر به خستگی صوتی و گرفتگی صدا شود.

رفلاکس معده / برگشت اسید معده به مری

رفلاکس معده هنگامی رخ می دهد که اسید موجود در معده به مری و سپس به تارهای صوتی می رسد و باعث تحریک و تورم تارهای صوتی می شود.

استفاده بیش از حد صدا

صحبت کردن یا آواز خواندن برای مدت طولانی می تواند تارهای صوتی را تحت فشار قرار داده و منجر به خستگی تارهای صوتی و گرفتگی صدا شود.

عفونت ها                                                                               

عفونت های ویروسی ، مانند سرماخوردگی ، می توانند علت گرفتگی صدا باشند. همچنین عفونت های باکتریایی می توانند باعث شوند که تارهای صوتی ملتهب شوند و منجر به گرفتگی صدا شوند.

چگونگی تشخیص گرفتگی صدا

گرفتگی صدا به طور معمول در طی یک ارزیابی توسط یک متخصص گوش و حلق وبینی (که به عنوان پزشک ENT نیز شناخته می شود) تشخیص داده می شود. ENT / متخصص گوش و حلق و بینی در طول ارزیابی ، به صدای شما گوش می دهد و در مورد سابقه پزشکی و علائم ، از شما سؤال می پرسد و جعبه صوتی (حنجره) شما را معاینه می کند. ENT / متخصص گوش و حلق و بینی با استفاده از لارنگوسکوپی حنجره شما را معاینه می کند  تا حرکت و ساختار تارهای صوتی را بررسی کند. لارنگوسکوپی روشی است که در آن یک دوربین ریز از طریق لوله ای وارد دهان یا بینی می شود و به پزشک امکان می دهد هرگونه تورم ، قرمزی یا سایر تغییراتی که در تارهای صوتی ایجاد شده است را ببیند. ENT / متخصص گوش و حلق و بینی ممکن است صدا درمانی (روش غیر جراحی) را به عنوان اولین خط درمانی برای یک اختلال صوتی توصیه کند. یک آسیب شناس گفتار و زبان (گفتاردرمانگر) متخصص در اختلالات صوتی بهترین فرد برای ارزیابی صدای شما است.

صدا درمانی / صوت درمانی چیست؟

صدا درمانی به افراد مبتلا به اختلالات صوتی کمک می کند تا با استفاده از روش های غیر جراحی ، رفتارهای صوتی غلط را تغییر داده و از تارهای صوتی خود به طور صحیح استفاده کنند. این روش ها و رویکردها توسط گفتاردرمانگرانی که به صورت تخصصی در حیطه صوت و صدا کار می کنند ارائه می شود. درمان به موقع صدا ، به جلوگیری از اختلالات دیگر که ناشی از تداوم استفاده غلط از صدا است ، کمک می کند.

ارزیابی صدا توسط گفتاردرمانگر

یک گفتاردرمانگر صدای شما را ارزیابی می کند تا علت خستگی و گرفتگی را تعیین کند. گفتاردرمانگر ابعاد مختلف صدا مانند دامنه صوتی ، زیر و بمی ، بلندی و کیفیت صدای شما و... را بررسی می کند. آن ها همچنین در مورد تاریخچه پزشکی و علائم شما سؤال می کند. درمانگر صوتی شما بر اساس اطلاعات جمع آوری شده در طول ارزیابی ، یک برنامه درمانی شخصی به شما ارائه می دهد.

ما در تیم مرکز جامع توانبخشی ایران ، گفتاردرمانگران ماهری داریم که به صورت تخصصی در حیطه صوت درمانی کار می کنند. اگه شما هم با مشکلات صدا مواجه هستید در صورت تمایل می توانید از راه های زیر با ما در ارتباط باشید:

02188242410

نوبت   اینترنتی

 

اهداف صوت درمانی چیست؟

اهداف صوتی درمانی ممکن است برای بزرگسالان و کودکان یکسان باشد. با این حال ، تکنیک ها ممکن است متفاوت باشد. در صوت درمانی به عنوان یک بزرگسال ، می توانید یاد بگیرید که چگونه از صدای خود به روشی مؤثرتر استفاده کنید. این امر می تواند به شما کمک کند که از صدای خود به روشی درست و مناسب استفاده کنید. اگر کار شما به صورتی است که از صدای خود زیاد استفاده می کنید (مشاغلی مثل آموزگاری ، فروشندگی یا وکالت) می توانید در صوت درمانی بیاموزید که چگونه می توانید صدای خود را تنظیم کنید و چگونه از تکنیک های تنفسی مناسب استفاده کنید. این می تواند به شما کمک کند با صدای بلندتر و برای مدت طولانی تر صحبت کنید بدون اینکه دچار خستگی صوتی شوید یا به حنجره خود آسیب بزنید.

برخی از اهداف صدا درمانی عبارتند از:

  • تورم و التهاب تارهای صوتی را کاهش می دهد

صدا درمانی می تواند به شما نشان دهد که چگونه رفتارهای غلط را که باعث آسیب به جعبه صوتی می شود ، از بین ببرید یا از بروز آن ها جلوگیری کنید. حذف این رفتارها و جلوگیری از بروز آن ها به کاهش تورم و التهاب تارهای صوتی یا جعبه صوتی کمک می کند.

  • عملکرد تارهای صوتی را بهبود می بخشد

صدا درمانی همچنین می تواند به شما نحوه صحبت کردن و آواز خواندن صحیح را آموزش دهد ، سلامت صوتی را تسهیل کند و خطر ابتلا به گرفتگی صدا را کاهش دهد.

  • تنش عضلات حنجره را کاهش می دهد

تنش یعنی تحت فشار بودن که در حین صدا درمانی ، شما یاد می گیرید که تنش در عضلات حنجره را کاهش دهید. تکنیک های صوت درمانی که به عنوان تمرین به شما داده می شود می تواند به بهبود صدای شما کمک کند و خطر ابتلا به بی صدایی (دیسفونی) ناشی از تنش عضلات را کاهش دهد.

  • حمایت تنفسی را تقویت می کند

یک درمانگر صدا می تواند تمرینات خاصی را که به بهبود حمایت تنفسی خاص کمک می کند ، به شما آموزش دهد. حمایت تنفسی خوب برای حفظ کیفیت صدای خوب ضروری است.

  • زیر و بمی و بلندی صدا را بهبود می بخشد

بسیاری از تمرین های مختلف صوتی ، می توانند به اصلاح زیر و بمی و بلندی صدا کمک کنند. همچنین برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون ، برنامه هایی برای کمک به بهبود صدا و وضوح گفتار طراحی شده اند. یک گفتاردرمانگر که تخصصی در حیطه صوت کار می کند ، جلسات درمانی را انجام می دهد.

چه مدت طول می کشد تا نتایج صوت درمانی را ببینید؟

صدا درمانی به طور معمول یک بار در هفته به مدت 4-16 هفته انجام می شود. برخی از افراد ممکن است پس از دوره اولیه درمان خود به تداوم جلسات نیاز داشته باشند (برای حفظ صدای صحیحی که ایجاد شده است). هر جلسه 30-45 دقیقه طول می کشد. صدا درمانی فرایندی است که برای دیدن نتایج ، نیاز به وقت و تلاش دارد. برای دیدن پیشرفت در صدای خود ، باید هر روز ، مدتی را در خانه به تمرین اختصاص دهید. علاوه بر این ، شما ممکن است بعد از شروع درمان ، تغییرات فوری را در صدای خود مشاهده نکنید. برای مشاهده تغییرات در کیفیت صدا ، ممکن است چندین هفته یا ماه نیاز به تمرین داشته باشید. اما اگر به آن پایبند باشید ، می توانید پیشرفت های چشمگیری در کیفیت صدای خود مشاهده کنید.

انواع تمرینات گفتاردرمانی برای درمان گرفتگی صدا

در حین صدا درمانی ، گفتاردرمانگر شما تمریناتی را برای بهبود صدا به شما آموزش می دهد. تمرینات توصیه شده به شما ممکن است با توجه به علت مشکل صوتی شما متفاوت باشد. آن ها ممکن است شامل:

  • تمرینات تنفسی

تمرینات تنفسی به شما کمک می کند تا از سیستم تنفسی ، به طور موثر و کارآمد برای کنترل بهتر نفس خود استفاده کنید ، که می تواند به تولید صدای قوی تر و سازگارتر کمک کند.

  • تمرینات تشدید

وقتی هوا از تارهای صوتی عبور می کند و وارد دهان می شود ، این حفره دهان و بینی و سینوس ها هستند که باعث ایجاد تفاوت در صدا می شوند و صدای منحصر به فرد هر شخصی را ایجاد می کنند. تمرینات تشدید به شما کمک می کند تا یاد بگیرید که چگونه از دهان ، بینی و سینوس ها استفاده کنید تا صدای بهتری تولید کنید ، که می تواند به شما در صحبت با صدای صاف تر و طنین انداز تر کمک کند.

  • تمرینات تنظیم صدا

تمرینات تنظیم صدا به شما کمک می کند تا یاد بگیرید که چگونه از تنفس و تارهای صوتی خود استفاده کنید تا صدای خود را طراحی و تنظم کنید. این تمرینات همچنین ممکن است به شما در صحبت با صدای بلندتر و سازگارتر کمک کند.

  • تمرینات زیر و بمی

تمرینات زیر و بمی به شما کمک می کند تا بتوانید صداهایی را در سطوح مختلف ایجاد کنید ، که می تواند در بهبود تورم تارهای صوتی کمک کننده باشد.

  • تمرینات کششی و آرامشی

این تمرینات برای کاهش تنش و فشردگی در حنجره شما طراحی شده است.

رعایت بهداشت صوتی

چندین کار که اگر انجام دهید می توانید خطر ابتلا به گرفتکی صدا را کاهش دهید. بهداشت صوتی خوب شامل موارد زیر است:

  • سیگار را ترک کرده و از قرار گرفتن در معرض دود دست دوم خودداری کنید تا خطر ابتلا به گرفتگی صدا و خطر ابتلا به سرطان حنجره را کاهش دهید.

  • از قرار گرفتن در معرض تحریک کننده ها مانند گرد و غبار ، دود و مواد شیمیایی خودداری کنید. اگر شغل شما طوری است که نمی توانید از آن ها جلوگیری کنید ، ماسک بزنید.
  • برای مرطوب نگه داشتن غشاهای مخاطی دهان و گلو و حفظ رطوبت تارهای صوتی ، آب زیادی بنوشید ، چرا که می تواند به محافظت از تارهای صوتی شما در برابر آسیب ها کمک کند. وقتی رطوبت تارهای صوتی کم باشد احتمال آسیب پذیری آن ها افزایش می یابد.

 

  • اگر احساس می کنید که در حال گرفتگی صدا هستید ، از صحبت کردن یا آواز خواندن خودداری کنید و به حنجره خود استراحت بدهید. استراحت به آن زمان می دهد تا بهبود یابد و خطر آسیب بیشتر را کاهش دهد.
  • وقتی صحبت می کنید ، سعی کنید از صدایی استفاده کنید که به حنجره شما فشار وارد نکند در عین حال که با اعتماد به نفس هستید ولی با صدای خیلی بلند صحبت نکنید. همچنین از صحبت در محیط های پر سر و صدا خودداری کنید. این موارد از فشار زیاد بر روی تارهای صوتی شما جلوگیری می کند.

آیا صدا درمانی همان گفتار درمانی است؟

گفتاردرمانی بر بهبود مهارت های ارتباطی متمرکز است ، در حالی که صدا درمانی بر بهبود کیفیت صدا تمرکز دارد. با این حال ، هر دو نوع درمان توسط یک آسیب شناس گفتار زبان ( گفتاردرمانگر) انجام می شود.

 

ENT / متخصص گوش و حلق و بینی چه کاری می تواند برای خستگی انجام دهد؟

ENT می تواند علت خستگی شما را ارزیابی کرده و درمان مناسب را توصیه کند. توصیه ها ممکن است شامل صدا درمانی ، دارو درمانی یا جراحی باشد.

آیا گفتاردرمانگران حیطه صوت می توانند به آواز خواندن کمک کنند؟

بله ، گفتاردرمانگران صدا می توانند به آواز کمک کنند. آن ها می توانند به شما در بهبود کیفیت صدای خود کمک کنند و به شما یاد دهند که چگونه از تکنیک های مناسب تنفس استفاده کنید.

آیا ندول / گره تارهای صوتی می تواند باعث گرفتگی صدا شوند؟

بله ، گره های تار صوتی می توانند باعث خستگی و گرفتگی شوند. گره های صوتی ، ضایعه های خوش خیمی هستند که روی تارهای صوتی شکل می گیرند. آن ها معمولاً در اثر استفاده بیش از حد از صدا ایجاد می شوند. گره ها کیفیت صدا را کاهش می دهند و هنگام صحبت کردن باعث درد می شوند. درمان گره های صوتی ممکن است شامل صدا درمانی ، دارو درمانی یا جراحی باشد.

فواید صدا درمانی چیست؟

صدا درمانی می تواند به شما در یادگیری نحوه استفاده صحیح از صدا ، برای جلوگیری از آسیب یا حذف آن کمک کند. صدا درمانی می تواند از ضایعه های خوش خیم حنجره مثل ندول / گره تارهای صوتی جلوگیری کند. گره تار صوتی معمولاً برای خوانندگان و افرادی که از صدای خود زیاد و یا نادرست استفاده می کنند ، ایجاد می شود. hز صدا درمانی همچنین برای کمک به بهبود تارهای صوتی بعد از عمل جراحی و آسیب هایی که ممکن است در طول عمل به حجنره وارد شود ، استفاده می شود.

 

ترجمه توسط تیم پژوهشی مرکز جامع توانبخشی ایران