بیماری فلج مغزی نوعی عارضه سیستمی مغزی است که باعث مشکلات حرکتی و یا شناختی در کودک می‌شود ،یکی از دغدغه های مهم اشخاص این است که بتوانند است بروز مشکلات مغز و اعصاب نظیر فلج مغزی در کودکان خود جلوگیری کنند، فلج مغزی به دلایل شناخته و ناشناخته ایجاد می‌شود ،از جمله تولد زودرس و یا نارس بودن نوزاد.

 یکی از سوالات بسیاری از والدینی که  نوزادان نارس دارند این است که آیا احتمال دارد که نوزاد من در آینده دچار عوارض مغزی و یا اصطلاحاً مبتلا به سی پی شود؟

 تاکنون پزشکان نتوانسته اند دلایل محکم و قانع کننده ای به این سوال بدهند و همیشه به این موضوع اکتفا می کنند که باید درگذرزمان دید که رفلکس های عصبی و مهارت های حرکتی و مراحل رشدی کودک مثل گردن گرفتن غلت زدن و غیره به چه صورت خواهد بود و بر این اساس می توانند پیش بینی کنند که آیا این کودک می تواند در آینده مشکلات عصبی داشته باشد یا خیر.

اما در حال حاضر محققین توانسته اند با استفاده از بررسی شکنجه ها و شیارهای مغزی در نوزادان نارس به این پیش بینی جامع عمل بپوشانند در این مقاله به یافته های جدید پزشکان در خصوص کودکان سی پی و رابطه آن با شکنجه های مغزی پرداخته شده است.

 سیستم  تصویر برداری به صورت معمول اختلال در رشد طبیعی  شیارها و شکنج های  قشر مخ (بخش خاکستری )را به عنوان یک عامل پیش  بینی کننده ی مشکلات تکاملی _عصبی  در آینده معرفی کرد .

رابطه شکنج هی مغزی و پیش بینی فلج مغزی

 ناهنجاری در ماده خاکستری همان اختلال در رشد طبیعی شیار ها و شکنج های سطح قشر مخ است که این ناهنجاری که در نوزادان نارس با وزن بسیار پایین دیده میشد به عنوان تنها عامل پیش بینی کننده ی اختلالات عصبی_تکاملی شناخته شد .

این مطالعات در مجله ی انلاین نوزادان که شامل 122 نوزاد نارس به دنیا آمده با وزن 1 کیلوگرم یا کمتر منتشر شد. تصویر برداری از مغز در نوزادانی با سنین یکسان در بیمارستان Houston زیر نظر دکتر Neltal Parikh در بیمارستان کودکان انجام شد . کودکان در سنین 18 تا 24 ماهگی آزمایش  میشدند  با مقیاس های Bayley  و Toddler . تمام این مقیاس ها دارای استاندارد  معاینه جهت تشخیص فلج مغزی بودند.  همراه با نتایجی که شامل اختلال در رشد طبیعی شیار ها و شکنج های قشر مخ بودند محققان یافتند که اختلالات کیستیک غیر طبیعی در سر و گردن کودکان نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل پیش بینی کننده ی فلج مغزی شناخته میشود .

وجود این 2 پیش بینی کننده اغلب نشان دهنده ی وجود بیماری بود . اما نبود این 2 به این معنا نیست که بیماری  وجود نخواهد داشت .

دکتر slaughter میگوید ما نمیتوانینم پیش بینی کنیم که قطعا نوزادانی  که MRI خوبی دارند سالم هستند . به پزشکان پیشنهاد میشود که اگر این 2 عامل  پیش بینی کننده  را یافتند  سریعا درمان را شروع کنند. همچنین این تحقیق بیشتر بر روی ماده خاکستری مغز تاکید دارد در حالی که مطالعات اخیر بیشتر بر روی ماده سفید متمرکز است .

دکتر slaughter میگوید بسیاری از مشاوره ها  در رابطه با پیامد ها به خانواده ها بر پایه ماده سفید مغز  است. یافته ها نشان میدهد که نمیتوان فقط بر روی ماده سفید به عنوان عامل پیش بینی کننده بیماری ها تکیه کرد

مترجم روژین محمد خانی دانشجوی کاردرمانی.

 مرکز جامع توانبخشی ایران به عنوان اولین مرکز تخصصی کودکان فلج مغزی در ایران آماده ارائه راهنمایی ها و مشاوره در خصوص مراحل رشد حرکتی نوزادان و احیاناً ارائه راهکارهای درمانی جهت کمک به کودکان دارای تاخیر رشدی می باشد در صورت تمایل می توانید با ما همراه شوید

 

تلفن 02188242410