اگر متوجه شده اید که فرزندتان در مهارت های ارتباطی و صحبت کردن در حال پسرفت است و کلماتی که آن ها قبلا می گفته اند ، نمی گویند ، ممکن است فرزندتان دچار بازگشت زبان به عقب شده باشد.

بازگشت و پسرفت زبان یعنی این که کودک قبلا از یک سری استراتژی ارتباطی (یا استراتژی های ارتباطی) استفاده می کرده است ولی الان متوقف شده است و دیگر از آن ها استفاده نمی کند. برای مثال کودک از کلمه یا کلماتی برای بیان استفاده می کرده است ولی الان رشد آن ها متوقف شده و یا حتی آن ها را به سطح صحبت کردن با صداسازی برگردانده است.

آیا باید نگران بازگشت و پسرفت زبان باشیم؟

همه کودکان در مقطعی از رشد گفتار و ارتباطاتشان ممکن است بازگشت زبان را تا حدی تجربه کنند و برخی از اشکال بازگشت زبان در بچه ها پیش بینی می شود اما بازگشت زبان همچنین می تواند یکی از ویژگی های اوتیسم باشد. لطفاً در نظر داشته باشید که بازگشت زبان فقط یکی از بسیاری از خصوصیات اوتیسم است (بازگشت و پسرفت زبان به تنهایی ، به معنای اوتیسم بودن کودک نیست و فقط یکی از علائم آن است). بازگشت و پسرفت زبان می تواند به عنوان بخشی از رشد کودک نو پا باشد. همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم ، استفاده نکردن از کلماتی که قبلا بیان می کرده است یا از دست دادن مهارت های ارتباطی خاصی که یک کودک یک بار داشت ، بخشی از رشد طبیعی است و اغلب باعث نگرانی نمی شود.

اگر فرزند شما چند روز یا حتی یک هفته مهارت خاصی را از دست می دهد ، نگران نشوید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که وقتی متوجه بازگشت و پسرفت زبان هستید ، عادی عمل کنید. نیازی نیست که در مورد مهارت از دست رفته کاری انجام دهید یا به طور مداوم از فرزند خود بخواهید که این کار را انجام دهد. این مهارت احتمالاً طی چند روز یا هفته به خود به خود باز می گردد. کار شما این است که با فرزند خود صحبت کنید ، با هم بازی کنید و از آن لذت ببرید.

اگر نگران گفتار و رشد زبان فرزندتان هستید ، می توانید زودتر اقدام کنید و از گفتار درمانگران کمک بخواهید.

در اینجا نمونه ای از بازگشت زبان برای کودکان نو پا که کوتاه مدت و گذرا هستند ، آورده شده است:

  • کودکی که از صداها و کلمات تقلید می کرد ناگهان تکرار را متوقف می کند.
  • یک کودک نو پا که از کلمات برای برقراری ارتباط استفاده می کرد ، به سمت اشاره برای برقراری ارتباط و خواسته ها و نیازهای خود باز می گردد.

چه عواملی باعث بازگشت و پسرفت زبان در رشد کودک نو پا می شود؟

ابتدا برخی از دلایل بازگشت و پسرفت زبان در کوتاه مدت را که به خودی خود برطرف می شود ، توضیح می دهیم سپس در مورد بازگشت و پسرفت زبان به عنوان ویژگی اوتیسم صحبت خواهیم کرد. و سرانجام ، تفاوت بین بازگشت زبان و تأخیر در گفتار را توضیح خواهیم داد.

در اینجا برخی از دلایل متداول که باعث بازگشت و پسرفت زبان برای کوتاه مدت درکودکان نوپا می شود ، آورده شده است:

تغییر بزرگ در زندگی

تغییرات بزرگ در زندگی می تواند منجر به یک دوره کوتاه مدت پسرفت زبان و بیان نکردن کلماتی که قبلا استفاده می کرده است ، شود. تغییری مثل خواهر و برادر جدید ، شروع پیش دبستانی و ... که فرزند شما در حال پردازش این تغییر است و هنگامی که آن ها بیشتر به آن تغییر عادت می کنند ، مهارت های زبانی آن ها مجددا ظاهر می شود.

بیماری

برای کودکان بسیار رایج است که وقتی احساس خوبی ندارند ، به تکنیک های ارتباطی قدیمی برگردند. وقتی بیمار می شوند ، انرژی کافی ندارند ، بنابراین آن ها به شکل های ارتباطی آسان و قبلی برمی گردند. پس از استراحت و بهبود فرزند شما می توانید مهارت های ارتباطی قبلی خود را برای ظاهر شدن دوباره آن ها ببینید.

رشد پشت سر هم در زمینه ها و مهارت های دیگر

کودکان نوپا انرژی بالایی دارند و در حال رشد در مهارت ها و زمینه های مختلف هستند. کودکانی هستند که بسیاری از انرژی رشد خود را به مهارت های حرکتی مانند یادگیری بالا رفتن یا راه رفتن ، اختصاص می دهند تا و این جا ممکن است یک پسرفت کوتاه را در مهارت های زبانی خود تجربه کنند. آن ها به سادگی تمرکز خود را به حوزه دیگری از رشد منتقل کرده اند و به محض تسلط بر مهارت جدید خود ، می توانید مهارت های زبانی قبلی آن ها را برای ظاهر شدن دوباره مشاهده کنید.

بیان نکردن کلماتی که قبلا بیان می شد و پسرفت زبان به عنوان یکی از نشانه های کودکان نوپا اوتیسم است. اگر کودک شما پسرفت زبان را تجربه می کند و شما نمی توانید علت را مشخص کنید (بدون تغییر خاصی در زندگی کودک یا بیماری) و مهارت های قدیمی آن ها را بعد از مدتی دوباره مشاهده نمی کنید ، لازم است که با پزشک متخصص اطفال خود مشورت کنید و در صورت تشخیص غیر طبیعی بودن پسرفت زبان می توانید به گفتاردمانی مراجعه کنید تا در کسب دوباره مهارت های زبانی به کودک شما کمک کنند.

در صورتی که کودک شما دچار پسرفت زبان شد و کلماتی که قبلا بیان مثی کرد دیگر بیان نمی کند می توانید با آسیب شناسان گفتار و زبان (گفتاردرمانگران) مرکز جامع توانبخشی ایران که در این زمینه تجربه دارند مشورت کنید. در صورت تمایل از راه های زیر با ما در ارتباط باشید:

02188242410

نوبت   اینترنتی

چه زمانی پسرفت زبان و بیان نکردن کلماتی که قبلا بیان می شد، نشانه اوتیسم است؟

ماهان 20 ماهه عاشق بازی با ماشین های اسباب بازی و دویدن در اطراف خانه است. هنگامی که او 15 ماهه بود ، شروع به گفتن تعداد انگشت شماری از کلمات ، از جمله مامان ، دادا ، شیر و ... برای برقراری ارتباط کرد. او همیشه یک کودک مستقل بوده است و برای مدت طولانی از بازی خود لذت می برده است. در حدود زمانی که او 18 ماهه می شد ، والدینش متوجه شدند که او از هیچ کدام از کلماتی که قبلاً آموخته بود استفاده نمی کند. او شروع به اشاره کردن به چیزهایی که می خواست کرد یا کارهایی را برای به دست آوردن رساندن درخواست هایش به دیگران انجام می داد. او حتی از مبلمان بالا می رفت تا سعی کند چیزهایی را که می خواهد بدست آورد. تا 20 ماهگی ، کلماتی که قبلا استفاده می کرد برنگشت و والدینش نگران بودند ، بنابراین آن ها با پزشک متخصص اطفال خود قرار ملاقات گذاشتند تا بتوانند بهتر درک کنند که چگونه می تاونند به پسرشان کمک کنند چون تاکنون هر کاری را امتحان کرده اند که به پسرشان کمک کند ولی به نظر می رسد بی نتیجه بوده است.

برای مشاهده نشانه های اوتیسم و ارتباط آن با گفتار کودکان کلیک کنید.

درمان اوتیسم و مشکلات حس عمقی در کودکان از طریق یکپارچگی حسی

هنگامی که پسرفت زبان به دلیل اوتیسم رخ می دهد ، مهارت های زبانی کودکان به تنهایی و بدون حمایت متخصصین مرتبط دوباره ظاهر نمی شود. کودکان مبتلا به اوتیسم و ​​خانواده های آن ها می توانند از حمایت گفتاردرمانی و سایر متخصصان برای شناسایی و استفاده از تکنیک های اثبات شده برای استخراج مهارت های قدیمی و جدید زبانی بهره مند شوند. هنگامی که پسرفت زبان به عنوان ویژگی اوتیسم اتفاق می افتد ، مهم است که بدانید حمایت از سایر زمینه های رشدی ، مانند بازی و تنظیم و یکپارچگی حسی ، می تواند بر آمادگی آن ها برای یادگیری دیگر مهارت ها و  زبان کودک تأثیر گذار باشد.

اگر کودک شما هم از کلماتی که قبلا بیان می کرده است دیگر بیان نمی کند ، با متخصصین مربوطه در ارتباط باشید و از روند رشد کودک خود اطمینان حاصل کنید.

 

ترجمه توسط تیم پژوهشی مرکز جامع توانبخشی ایران