مقالات

در پایین مقاله 16 تمرین کاردرمانی ساده و قابل اجرا در منزل را برای بهبود راه رفتن کودکان به همراه تصویر و توضیح ، ارایه داده ایم که حتما توصیه میکنیم مشاهده بفرمایید.

اساسا کاردرمانی برای راه رفتن کودک چیست ؟

راه رفتن یکی از مراحل رشدی مهم در کودکان است معمولا کودکان به صورت طبیعی و تا حدود یک سالگی به مرحله راه رفتن میرسند اما در این میان ممکن است به دلایل مختلف نظیر  آسیب دیدگی ، بیماری یا ضعف عضلانی پروسه راه رفتن کودک دچار مشکل شود.

اینجاست که نقش کاردرمانی برای راه رفتن کودک اهمیت می یابد و کاردرمانگر میبایست پس از یک دوره ارزیابی دقیق ، برنامه درمانی متناسب با شرایط کودک را برای راه رفتن طراحی و اجرا کند
کاردرمانگر  چرخه راه رفتن کودک را تجزیه و تحلیل کرده و راهکارهایی را ارائه میدهد تا به کودک در راه رفتن روان و صحیح کمک کند.

چه کودکانی باید تحت آموزش کاردرمانی برای راه رفتن قرار گیرند:

تاخیر حرکتی و فلج مغزی
آسیب های نخاعی
شکستگی ها
فلج مغزی
دیستروفی عضلانی یا سایر اختلالات اسکلتی عضلانی

ما در مرکز جامع توانبخشی ایران از یک تیم حرفه ای کاردرمانی برای راه رفتن کودک بهره میبریم ، کاردرمانی با استفاده از گیت پلیت یکی از متدهای موفق ما در این زمینه است ،جهت همراهی با ما تماس بگیرید 66596151

چرخه راه رفتن در کودکان به چه صورت است؟

 روند قدم برداشتن صحیح در کودکان شامل  مراحل زیر است

 لحظه ای که پای کودک به زمین می رسد
 لحظه ای که وزن بدن کودک روی پایش قرار می گیرد
لحظه ای که مرکز ثقل کودک روی پایش است
 لحظه ای که پای کودک در حال جدا شدن از زمین است

تمام این مراحل راه رفتن جز به جز توسط کاردرمان آنالیز میشود و مشکلات کودک در هنگام راه رفتن بررسی میگردد.

وسایل مورد نیاز برای آموزش راه رفتن

  • واکر
  • استپ
  • وزنه
  • تردمیل
  • کش و طناب
  • کوله پشتی
  • رول یا متکا
  • سینی یا اسکوتربورد

تکنبک ها و تمرینات کاردرمانی برای راه رفتن کودک

تمرینات متنوعی برای بهبود راه رفتن کودکان وجود دارد که جهت آشنایی خانواده‌ها در این مقاله به آنها می پردازیم شایان ذکر است که قبل از انجام این تمرینات حتما با کاردرمانگر خود مشاوره لازم را داشته باشید و نکات احتیاطی نظیر احتمال وجود تشنج و یا پوکی استخوان در کودک خود را مطرح کنید 

1- تمرین تحمل وزن بر روی یک پا
یک پای کودک را روی زمین قرار داده و پای دیگر را روی زانوی خود قرار دهید به مدت ۳۰ ثانیه بر روی هر پا تحمل وزن را ایجاد کنید در این تمرین سعی کنید که تنه کودک صاف باشد.



2- حرکت بشین و پاشو
این تمرین در واقع اساس و پایه توانایی کودک برای راه رفتن می باشد که در این تمرین می توانید از یک چهارپایه و سطحی بلند تر برای انجام استفاده کنید ، نکته مورد نظر در این تمرین سرعت در ایستادن و آرامش در نشستن است.

تعداد: بسته به توان کودک به صورت میانگین 15 مرتبه انجام دهید



3- تقویت عضلات تنه
حرکت خم و راست آرام در حالت ایستاده و همچنین حرکت دراز و نشست میتواند در بهبود کنترل تنه در کودکان و نهایتاً کیفیت بهتر ایستادن موثر باشد.

تعداد: بسته به توان کودک به صورت میانگین 15 مرتبه انجام دهید



4- تمرین ایستادن بر روی دو زانو
ایستادن روی دو زانو در واقع پایه و اساس ایستادن بر روی کف پا می باشد لذا در کودکانی که هنوز توانایی ایستادن بر روی دو پا و تعادل این وضعیت را ندارند توصیه می‌کنیم که تمرینات ایستادن روی دو زانو را به شکلی که کودک بین دو پای شما قرار دارد انجام دهید سپس می توانید در مراحل پیشرفته تر راه رفتن روی دو زانو را با کمک در کودک خود تمرین کنید.

تعداد: بسته به توان کودک به صورت میانگین 2 دقیقه انجام دهید



5- حساسیت زدایی کف پای کودک
برخی از کودکان به واسطه بیش حسی ناحیه کف پای پایشان از قرار دادن پا بر روی زمین حس ناخوشایندی دارد لذا با تحریک کف پا از طریق برس های نرم و همچنین ماساژ میتوانید تمرینات حساسیت زدایی را انجام دهید.

تعداد: بسته به توان کودک به صورت میانگین 15 مرتبه انجام دهید

احتیاط : در کودکان دارای تشنج با کاردرمانگر مشورت شود.



6- تقویت قدم برداشتن
با استفاده از دو بالشت یا دو عدد رول پای کودک را بین دوتا بالشت قرار داده و با فشار آوردن این دو به سمت هم برای کشیدن پای کودک از میان دو بالشت مقاومت ایجاد کنید ، این کار به تقویت عضلات خم کننده ران کمک می کند.

تعداد: بسته به توان کودک به صورت میانگین 10 مرتبه در هر پا انجام دهید



7- ایجاد تعادل در راه رفتن و ایستادن
در این تمرین می توانید از یک سینی استفاده کنید، کودک را روی سینی در حالت ایستاده بر روی فرش قرار داده سپس با حرکت دورانی سینی و حرکت رو به جلو و طرفین به صورت آرام تعادل کودک را در جهات مختلف بر هم بزنید.

تعداد: بسته به توان کودک به صورت میانگین 1 دقیقه انجام دهید



8- استفاده از وزنه های پوشیدنی برای راه رفتن
در این تمرین می توانید با تهیه دو وزنه پوشیدنی مطابق تصویر زیر که در فروشگاههای ورزشی موجود است راه رفتن کودک را با استفاده از وزنه تقویت کنید، وزنه های مورد استفاده بسته به سن کودک و جثه کودک متغیر می باشد و معمولاً از نیم کیلو تا ۱ کیلوگرم متفاوت است.

تعداد: بسته به توان کودک به صورت میانگین 5 دقیقه راه برود



9- تمرین تعادلی با استفاده از ملحفه
کودک را بر روی یک ملحفه که روی سطح سرامیکی یا سنگ وجود دارد قرار داده ، سپس به آرامی ملحفه را مورد کشش قرار دهید کودک می بایست تعادل خود را بر روی ملحفه حفظ کند.در این تمرین میتوانید با استفاده از دو تکه ملحفه حرکات قدم برداشتن را به صورت مجزا بگیرید.

تعداد: بسته به توان کودک به صورت میانگین 2 دقیقه انجام دهید

احتیاط: حتما شخص دیگری از پشت کودک را مراقبت کند



10- تمرین تقویت عضلات مچ پا
در این تمرین از کودک بخواهید که به صورت مداوم حرکت پنجه پاشنه را انجام دهد به این شکل ابتدا به روی پاشنه رفته سپس پنجه و همین کار را تکرار کند.

تعداد: بسته به توان کودک به صورت میانگین 30 مرتبه در هر پا انجام دهید



11- تمرین تعادلی با استفاده از استپ
در این تمرین بین پاهای کودک یک استپ قرار داده ، این حالت منجر به افزایش سطح تکا و تعادل کودک می شود سپس می توانید با ضربه های آرام به طرفین لگن و به جلوی لگن تحریکات تعادلی را ایجاد کنید، نکته مد نظر این است که استپ در حالت عمودی بر روی طول بلندتر قرار می گیرد.

تعداد: بسته به توان کودک به صورت میانگین 2 دقیقه انجام دهید.



12- راه بردن کودک با استفاده از نوار پارچه ای
در این روش از یک نوار پارچه ای که دور کمر کودک بسته اید استفاده می‌کنید و در این حالت راه رفتن را برای کودک تسهیل میکنید نکته مورد نظر این است که شما پشت کودک قرار می گیرید.

تعداد: بسته به توان کودک به صورت میانگین 3 دقیقه انجام دهید


13- استفاده از روسری برای ساپورت راه رفتن کودک
در این روش از کودک بخواهید که یک طرف روسری را در یک دست خود گرفته و در حالتی که سر دیگر در دستان شماست به آرامی حرکت کند.

تعداد: بسته به توان کودک به صورت میانگین 15 مرتبه انجام دهید



14- استفاده از کوله پشتی و وزنه در حین راه رفتن
با استفاده از چند کتاب در کوله پشتی که وزنی متناسب با سن کودک شما ایجاد می کند و بسته به شرایط تعادلی کودک که با کمک و یا بدون کمک باشد از کودک بخواهید که با این شرایط راه برود.

تعداد: بسته به توان کودک به صورت میانگین 3 دقیقه انجام دهید



15- تمرین راه رفتن پهلو به پهلو کنار دیوار
در این تمرین در حالی که پشت کودک ایستاده‌اید، کودک دستانش را به دیوار گرفته و این تمرین را انجام می دهد اگر که کودک توانایی تعادل در این شرایط را نداشته باشد می‌توانید از لبه مبل و یا صندلی برای این تمرین استفاده کنید.

تعداد: بسته به توان کودک به صورت میانگین 2 دقیقه انجام دهید



16- استفاده از واکر یا تردمیل در تقویت و بهبود راه رفتن
انواع و اقسام واکر در سایزهای مختلف برای کودکان وجود دارد که می توانید بسته به قد کودک از این واکرها برای تمرینات راه رفتن استفاده کنید ، همچنین تردمیل با دور آرام نیز برای بهبود راه رفتن کودکان موثر می باشد.

تعداد: بسته به توان کودک به صورت میانگین 5 دقیقه انجام دهید

به اهتمام فرهنگ محمدخانی کاردرمانگر

کلیه حقوق این مقاله متعلق یه موسسه توانبخشی ایران است

1000 کاراکتر باقیمانده


خدمات مرکز

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

کلینیک تهران

مشاوره رایگان