بهترین فعالیت‌ها برای کودکان فلج مغزی، فعالیت هایی هستند که این کودکان را تشویق می‌کنند که در محیط اطراف خود حرکت کرده و از بخش های آسیب دیده تر بدن خود استفاده کنند.

داشتن فلج مغزی نباید مانع از شرکت کودک شما در اکثر فعالیت ها شود؛ زیرا که در بیشتر اوقات کودک شما تنها می بایست یاد بگیرد که چگونه یک فعالیت را با مهارت ها و توانایی های عملکردی خود سازگار و تنظیم کند.
در مطلب زیر ۱۴ فعالیت مفید و سرگرم کننده  برای بهبود و تقویت تحرک در کودکان فلج مغزی آورده شده است.


فعالیت های مفید برای کودکان فلج مغزی:

بهترین و مفیدترین فعالیت‌ها برای کودکان فلج مغزی می بایست به گونه ای باشند که این کودکان را تشویق کنند تا به طور مکرر و مداوم از بخش هایی از بدنشان که دارای اختلالات حرکتی می باشند استفاده کنند.
به عنوان مثال، کودکانی که کنترل ضعیفی بر روی دستانشان دارند، باید با استفاده از دستان خود فعالیت و تمرین کنند و کودکانی که مشکلاتی در تعادل دارند باید فعالیت هایی را انجام دهند که نیاز به تعادل دارند.
تنها راه بهبود عملکردهای حرکتی ضعیف، تمرین کردن می باشد چرا که به دلیل وجود پدیده نوروپلاستی همیشه شرایط پیشرفت برای کودکان سی پی وجود دارد. اگرچه ممکن است در ابتدا انجام این گونه فعالیت ها چالش برانگیز باشند، اما با تمرین کردن آسان تر خواهند شد.

روش های درمانی مبتنی بر فعالیت برای کودکان بسیار موثر می باشند؛ زیرا کودکان را درگیر و حواس آنها را پرت کرده و کودکان تمریناتی را که برای بهبود عملکرد حرکتی‌شان نیاز دارند را تکرار می‌کنند.
در ادامه ‌به توضیح این گونه فعالیت ها می پردازیم:

کلینیک ایران یکی از پیشگامان در زمینه کاردرمانی کودکان سی پی هیپوتون است شما میتوانید از تجربیات متخصصین ما از یکی از راههای زیر بهره مند شوید:

02188242410

نوبت  اینترنتی



* فعالیت های هنری و کارهای دستی:
فعالیت‌های خلاقانه مانند نقاشی برای کودکان، طراحی و مجسمه‌سازی برای رشد و تکامل مهارت‌های حرکتی ظریف کودکان سی پی بسیار مفید می باشند.  مهارت‌های حرکتی ظریف شامل استفاده از عضلات کوچک‌تر مانند عضلاتی که در دست ها و انگشتان هستند و نیاز به دقت بیشتری دارند، می‌شود.

همچنین فعالیت های هنری می‌توانند روش فوق العاده ای برای بیان احساسات در کودکان فلج مغزی باشد. فلج مغزی می تواند عضلات اطراف دهان را تحت تاثیر قرار دهد و حالات چهره کودکان سی پی را تغییر دهد که در نتیجه ممکن است صحبت کردن را برای این کودکان دشوار کند.
به جای برقراری ارتباط کلامی، کودکان دارای اختلالات حرکتی دهان ممکن است بتوانند راحت تر احساسات خود را ترسیم کنند.

* ورزش های تطبیقی:
شرکت در ورزش های تطبیقی ​​می تواند یک فعالیت بسیار مفید برای کودکان فلج مغزی باشد.
این گونه فعالیت ها نه تنها سبب ترویج سبک زندگی فعالانه برای کودکان فلج مغزی می شوند، بلکه به آنها کار گروهی، اخلاق ورزشی و هدف گذاری را نیز می آموزد.
اکثر ورزش‌ها را می‌توان برای کودکان دارای اختلالات حرکتی تطبیق داد؛ بنابراین ببینید که کودکتان به چه ورزشی علاقه‌مند است و آن را امتحان کنید!  می توانید از فهرست راهنمای ورزش های پارالمپیک نیز استفاده کنید.

با یک اختراع جدید و شگفت انگیز به نام گیت پلیت برای کمک به تعادل کودکان سی پی آشنا شوید

احتمال راه افتادن کودک سی پی خود را پیش بینی کنید 

با کاربرد اسپایدرکیج در کودکان فلج مغزی آشنا شوید

* بازی با مهره ها:
بازی های تخته ای فعالیت های سرگرم کننده ای هستند که کودکان را به یادگیری شمارش، استراتژی و ریسک کردن تشویق می کنند.
هم زمان با رشد مهارت‌های شناختی،از آنجا که علایم اختلال حرکات ظریف در کودکان سی پی مشهود است، کودکان فلج مغزی می‌توانند مهارت‌های حرکتی ظریف خود را نیز با حرکت دادن بازیکن ها، مهره ها، جدا کردن پول و برداشتن کارت‌ها تقویت کنند.
اگر به دنبال ایجاد چالش های بیشتر برای کودکتان  هستید، بسیاری از بازی‌های رومیزی دارای سایز کوچک نیز هستند که معمولا شامل اجزای کوچک‌تری می باشند و بازی کردن با آنها به کاربرد مهارت‌های حرکتی ظریف‌ با دقت و مهارت بیشتری نیاز دارد.

* آواز خواندن
آواز خواندن برای کودکان فلج مغزی که دارای اختلالات گفتاری هستند می تواند مفید باشدو خود نوعی گفتاردرمانی در فلج مغزی محسوب میشود. آواز خواندن توسط بخش متفاوتی از مغز نسبت به گفتار پردازش می شود و با تمرین کافی، ممکن است به بهبود لحن، بیان و روان تر صحبت کردن کودک شما کمک کند.

* عکاسی:
عکاسی فعالیتی است که بخش‌های مختلفی از مغز را تحریک می‌کند. بنابراین می تواند به کودکان فلج مغزی کمک کند تا آگاهی فضایی خود را پرورش دهند و بتوانند احساسات خود را به صورت غیرکلامی نیز ابراز کنند.
علاوه بر این، فشار دادن دکمه‌های دوربین می‌تواند به رشد مهارت‌های حرکتی ظریف آنها نیز کمک کند.

* اسب سواری:
اسب سواری یکی از بهترین فعالیت ها برای کودکان فلج مغزی است؛ زیرا سبب بهبود مهارت های زیر در این کودکان می شود:
* تعادل
* استحکام و قدرت بدنی
* وضعیت بدنی
* هماهنگی
* دامنه حرکتی

در اسب سواری، کودکان سی پی می بایست دائماً مرکز ثقل بدن خود را تغییر دهند تا بتوانند روی اسب بمانند. در واقع، یک روش درمانی کامل بر اساس اسب سواری به نام هیپوتراپی hippotherapy وجود دارد. این روش درمانی برای کمک به افراد دارای اختلالات حرکتی و در جهت بهبود مهارت های حرکتی آنها طراحی شده است. مزیت دیگر این روش این است که تعامل با اسب ها می تواند سلامت عاطفی کودکان را نیز بهبود بخشد.

* شنا کردن
رفتن به استخر یکی از بهترین فعالیت‌ها برای کودکان فلج مغزی می باشد؛ زیرا به آنها اجازه می‌دهد با فشار کمتری بر روی مفاصلشان حرکت کنند.
آب به طور طبیعی دارای خاصیت شناوری می باشد که شما را شناور نگه داشته و سبب می شود تا احساس سبکی کنید. در نتیجه آب به شما کمک می کند تا بدون تحمل وزن زیاد، الگوهای صحیح را تمرین کنید. 
این ویژگی آب، خصوصا برای کودکانی که اندام های تحتانی( پاهایشان) تحت تأثیر فلج مغزی قرار گرفته است، بسیار مفید می باشد؛ زیرا ممکن است به آنها این امکان را دهد تا آزادانه تر از حد معمول حرکت کنند.
آیا تاکنون دقت کرده اید که حرکت کردن سریع در آب چقدر دشوار است؟ این دشواری به این دلیل است که آب دارای خاصیت ویسکوزیته (مقاومت مایعات در برابر جاری شدن) می باشد. این خاصیت به تقویت عضلات کودک شما کمک کرده و میزان زمین خوردن او را نیز کاهش می دهد.

* تاب بازی:
کودکتان را به زمین بازی ببرید و اجازه دهید تاب بازی کند.
تنها روش برای بالا بردن تاب این است که پاها را با قدرت زیاد به سمت بالا بیاورید تا بتوانید حرکت را در تاب ایجاد کنید؛ بنابراین کودک شما تشویق می شود تا پاهای خود را بیشتر حرکت دهد.
تاب بازی به مقدار مشخصی از مهارت گرفتن با دست (grasp) و تعادل نیز نیاز دارد، بنابراین می توانید این فعالیت را به آرامی شروع کنید و با گذشت زمان این مهارت ها رشد خواهند کرد.

* هولاهوپ:
بازی با هولا هوپ یک فعالیت بسیار مفید برای کودکان فلج مغزی است که نیاز به تقویت قدرت در قسمت مرکزی بدن خود دارند. این بازی، چندین ناحیه از مغز را نیز فعال می کند و نیاز به هماهنگی، تمرکز و ریتم دارد.
هنگامی که کودک در بازی با هولاهوپ مهارت به دست آورد، هولا هوپ کردن حتی می تواند آرامش بخش نیز باشد؛ زیرا بدن به حالت خودکار و بدون فکر زیاد بارها آن را تکرار می کند.
چرخاندن هولاهوپ به دور بازو نیز می تواند برای کودکانی که بازوهایشان دچار فلج مغزی شده است مفید باشد.

* رقص:
از فعالیت های مفید دیگر برای کودکان فلج مغزی رقصیدن است.
حرکات رقصی که معمولاً ساده و تکراری هستند برای کودکانی که نیاز به بهبود عملکرد حرکتی خود دارند بسیار مفید می باشند.
انجام حرکات دست با موسیقی به کودک شما کمک می کند تا حرکات خود را با زمان بندی و هماهنگی پیش بینی کرده و سپس آنها را انجام دهد.

* بازی های همراه با دست زدن:
بازی های همراه با دست زدن از فعالیت های بسیار مفید در جهت بهبود عملکرد بازو و دست های کودکان هستند.
اکثر این بازی‌ها با شعر های جذاب همراه هستند و یادگیری آسانی داشته و در هنگام بازی به ایجاد ریتم نیز کمک می‌کنند.
معمولا حرکات دست در این بازی ها شامل موارد زیر است:
* خم و صاف کردن آرنج
* دقت و هماهنگی برای به کف دست همبازی زدن
* تغییر در دامنه حرکتی مچ دست
* باز و بسته کردن دست ها

هنگامی که کودک در انجام این گونه بازی ها مهارت یافت، میتوان سرعت برخی از بازی‌ها را به تدریج افزایش داد تا برای کودک چالش‌برانگیزتر و جذاب‌تر شوند.

* راه رفتن روی جاپاهای کاغذی:
برای انجام این بازی شما می بایست ورقه های کاغذ را بر روی زمین بچسبانید. بهترین کار این است که ورقه های کاغذ را بر روی سطوح سخت بچسبانید.
اگر کفپوش فرش دارید، می توانید با ورقه های نمدی این بازی را انجام دهید تا کاغذها چروک و جمع نشوند.
در این بازی فرض بر این است که شما فقط می توانید روی ورقه های کاغذ قدم بگذارید و بقیه جاها مانند گدازه داغ است.
برای چالش برانگیزتر کردن این بازی، می توانید ورقه های کاغذ را با فاصله بیشتری بر روی زمین قرار دهید؛ و برای ساده تر کردن این بازی، می توان
تعدادی از کاغذها را در کنار هم قرار داد و گروه بندی کرده و مناطق امن بزرگتری را ایجاد کنید.

* دارت
بازی با دارت یک فعالیت سرگرم کننده و چالش برانگیز است که می تواند به کودکان فلج مغزی کمک کند تا بتوانند مهارت های زیر را تمرین کنند:
* گرفتن اشیای کوچکتر
* زمان بندی مناسب برای رها کردن اشیاء
* هدف گیری
* صاف و خمیده کردن آرنج ها
* حرکات مختلف با مچ دست
به دنبال نسخه‌ های مناسب دارت برای کودکان باشید که به کاهش خطر در هنگام بازی کمک می‌کنند (بدون نوک تیز، همراه با آهنربا، بر پایه توپ نواری و غیره).

* بازی های مختلف با حرکات دست:
می توانید حرکات و بازی های مختلفی را با دست انجام دهید و به این ترتیب کودکتان را تشویق کنید تا دستانش را حرکت دهد.
شما می توانید حرکات مختلفی را که می خواهید کودکتان انجام دهد را با هم ترکیب کنید. مثلا زمین را با دستانتان لمس کنید، دستتان را به شکل یک دایره بچرخانید و هر گونه فعالیت دیگری!
این گونه فعالیت ها هماهنگی را در کودک تقویت کرده و همچنین کودک شما را تشویق می کنند که در مورد نحوه انجام دادن حرکات خود فکر کند.


کودکان فلج مغزی را نباید به انجام فعالیت های خاصی محدود کرد:

فلج مغزی نباید کودک شما را از شرکت در فعالیت هایی که دوست دارد انجام دهد باز دارد.
شرکت اجباری در جلسات درمانی ممکن است باعث شود کودکان احساس کنند که فلج مغزی آنها مشکلی است که باید برطرف شود. اجازه دادن به کودکان فلج مغزی برای شرکت در فعالیت‌هایی که سایر کودکان نیز انجام می‌دهند، سبب می شود کودکان فلج مغزی چندان احساس متفاوت بودن نکرده و به طور طبیعی مهارت‌ها و توانایی‌های جدیدی را نیز در خود پرورش دهند.
فعالیت های مختلفی را امتحان کنید تا متوجه شوید کودک شما به انجام چه مدل فعالیت هایی علاقه دارد. به احتمال زیاد، روشی برای تنظیم آن فعالیت وجود دارد تا برای کودک شما مناسب و ایمن باشد.
نهایتا، بهترین فعالیت‌ها برای کودکان فلج مغزی، فعالیت‌هایی است که آنها علاقه مند به انجام آنها هستند.
امیدواریم فعالیت های عنوان شده در این مطلب را با کودکتان انجام داده و خودتان متوجه شوید که چقدر می‌توانند برای کودک شما جذاب و مؤثر باشند.

ترجمه توسط تیم پژوهشی کاردرمانی کودکان ایران