هیدروتراپی یا آب درمانی، استفاده از آب (داغ، سرد، بخار آب یا یخ) برای تسکین و کاهش ناراحتی و افزایش سلامت فیزیکی و جسمی کودکان فلج مغزی است.

ادامه مطلب: تاثیر آب درمانی در کودکان فلج مغزی

مزایای استفاده از بخش اتاق تاریک در درمان اختلالات ذهنی

اتاق تاریک مجموعه ای است شامل انواع محرکهای نوری و صوتی  و بویایی و همچنین تعداد زیادی نرم افزار های آموزشی جهت آموزشهای پیشرفته ذهنی .

ادامه مطلب: اتاق تاریک کاردرمانی متدی موثر در درمان مشکلات توجه و تمرکز کودکان

کاردرمانی اوتیسم جزو روش‌های درمانی موثر برای این اختلال است که سال‌ها است مورد استفاده قرار می‌گیرد و خوشبختانه در ایران هم به بلوغ نسبی دست پیدا کرده است.

ادامه مطلب: کلینیک کاردرمانی اوتیسم ، نقش کاردرمانی جسمی و ذهنی در اوتیسم | مرکز جامع توانبخشی ایران

تغذیه کودکان سی پی

در این مطلب سعی می کنیم به یکی از موضوعات مهم برای خانواده های کودکان فلج مغزی که ممکن است در روند توانبخشی مورد توجه آنان باشد پرداخته و انواع غذاهایی که برای کودک  فلج مغزی می تواند مفید باشد معرفی نماییم از این حیث تغذیه در کودکان سی پی بسیار حایز اهمیت است

ادامه مطلب: تغذیه مفید برای کودکان فلج مغزی | مرکز جامع توانبخشی ایران

ترمیم آسیب های مغزی با استفاده از سلول های خون بندناف

 

استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف دریک دختر کوچک در ایالات متحده باعث کاهش صدمات مغزی وی شد.

ادامه مطلب: درمان آسیب های مغزی با استفاده از سلول های خون بند ناف| مرکز جامع توانبخشی ایران

وقتی مغز کودک درست فرمان نمی دهد!

تشنج ,فلج مغزی و عقب ماندگی ذهنی شایع ترین بیماری های اعصاب كودكان در كشور است و پزشکان امیدوارند در آینده بتوانند به کمک سلول های بنیادی این اختلالات عصبی را درمان کنند

 

1. گذاشتن اسم روی بچه ها:

"بچه بد"

اگر کودکان را به نام هایی مانند احمق و تنبل و کر.... بنامید، باور می کند که دارای این صفات و خوصیات است. به علت آسیبی که به کار بردن این نامهای منفی به شخصیت کودکان دارد می کند، اعتماد به نفس او از بین می رود.

ادامه مطلب: 10 باید و نباید والدین | مرکز جامع توانبخشی ایران

رابطه بین ورزش و بازی در میان کودکان فلج مغزی از اهمیت بالایی برخوردار است. در متن زیر نکاتی در خصوص ارتباط بین بازی و ورزش برای سلامتی بیشتر کودکان ذکر گردیده است.

ادامه مطلب: چند نکته مهم در انجام تمرینات کاردرمانی کودکان فلج مغزی

آزمون وکسلر کودکان از دامنه سنی 8 تا 16 سال را در برمی گیرد.

هوش آزمایی وکسلر کودکان از 12 خرده آزمون تشکیل شده که به دو گروه کلامی و غیرکلامی تقسیم می شوند.

ادامه مطلب: آزمون وکسلر کودکان ازمحدوده سنی 8 تا16 | مرکز جامع توانبخشی ایران

 

 

اسپیلنت آفو یا AFO در فلج مغزی

 

 

 

کم شنوایی در کودکان فلج مغزی چه مشکلاتی ایجاد میکند ؟

شنوایی برای رشد کامل مهارتهای زبانی کودک لازم است.از آنجا که 5تا 15درصد از کودکان cp آسیب شنوایی دارند شنوایی آنها باید در سنین خیلی پائین و به صورت دائم ارزیابی شود. تصور کنید که شما از یک طرف محدودیت حرکتی داشته باشید و از طرف دیگر صدای اطرافیانتان را نیز نشنوید این وضعیت برای کودک خیلی سخت و ناراحت کننده است و رشد ذهنی او را به تأخیر می اندازد بچه های cp ممکن است2نوع آسیب شنوایی داشته باشند حسی- عصبی یا انتقالی . هر2نوع افت شنوایی ممکن است از ملایم یا عمیق متغیر باشد.افت حسی- عصبی نتیجه آسیب به گوش داخلی (حلزون)، عصب شنوایی و یا هر2 است

ادامه مطلب: کم شنوایی در کودکان فلج مغزی و راهکارهای درمان

مقیاس هوش وکسلر برای کودکان (ویسک) در سال 1969 توسط وکسلر به منظور سنجش هوش کودکان تهیه شده است؛ این مقیاس برخلاف مقیاس های انفرادی مشابه صورت سطوح سنی تنظیم نگردیده، بلکه دارای آزمون های فرعی بوده که ماده های هر آزمون به ترتیب دشواری مرتب شده است. هریک از آزمون های فرعی توانایی متفاوتی را می سنجد و مجموع آن هوش کلی را ارائه می دهد

ادامه مطلب: مقیاس هوش وکسلر برای کودکان | مرکز جامع توانبخشی ایران

 

متن زیر اشاره به نحوه حمام کردن کودکان فلج مغزی دارد که شامل:

بهداشت، آموزش و تکرار تمرینات جدید پیرامون موارد ذکر شده و همچنین تمرین بازی درمانی و خلاقیت موارد ساده تا احساس راحتی برای حمام کردن ایجاد شود. حمام کردن یک عملی است که نیاز به بلندکردن و نگهداشتن و حمل و نقل کودک دارد.

ادامه مطلب: نکات مهم در حمام کردن کودکان فلج مغزی

 

توجه به اصول ذیل ما را در ایجاد ارتباط بهتر با کودک و پرثمر نمودن فعالیت های آموزشی ارائه شده یاری مینماید:

ادامه مطلب: آشنایی با اصول موثر در یادگیری | مرکز جامع توانبخشی ایران

«چگونه به حرفهای بچه ها گوش دهیم و با آن ها صحبت کنیم»

بازنگه داشتن پل ارتباطی میان والدین و کودکان فوق العاده مهم است ما از کودکانمان می خواهیم تا افکار و احساسات شان را با ما درمیان بگذارند، تا بتوانیم آنها را درک کنیم و در بحران های زندگی به یاری آنها برخیزیم.

ادامه مطلب: با کودکان چگونه صحبت کنیم | مرکز جامع توانبخشی ایران

 

بسیاری از کودکان فلج مغزی مشکلات خوردن و آشامیدن دارند

این (مشکلات) می تواند شامل طیف وسیعی باشد؛ از مشکلات کوچک مربوط به هماهنگی حرکات دهانی که باعث می شود غذاخوردن آهسته و با ریخته شدنهای بیش از حد انجام شود تا ناهماهنگی های شدید در مکانیسم که باعث ایجاد شرایط بهداشتی نابسامان و حتی مخاطره آمیز برای زندگی. مدت زمان غذاخوردن، اغلب کودکان موادغذایی کافی دریافت نمی کنند. (1989)Box نشان داد که 20درصد کودکان فلج مغزی در تحقیق وی یا به شدت کم وزن بودند یا در اثر مشکلات خوردن و آشامیدن به طرز بدی تغذیه می شوند. این نشان داد که نیمی از کودکان دچار مشکلات خوردن و آشامیدن هستند.

ادامه مطلب: مشکلات غذاخوردن در کودکان فلج مغزی و راهکارهایی برای آن | مرکز جامع توانبخشی ایران

 

شکاف کام یک نقص به هنگام تولد است که می تواند بر توانایی کودک در صحبت کردن و غذا خوردن تأثیر بگذارد. ولی خوشبختانه ، گفتاردرمانگران می توانند به آن ها کمک کنند تا بتوانند به درستی صحبت کنند و غذا بخورند.

 

بنابراین آن ها می توانند بر هرگونه چالش هایی که با آن روبرو هستند غلبه کنند.

شکاف کام چیست؟

کام در اصل سقف دهان است. سخت کام به قسمت جلوی سقف دهان اشاره دارد که زیر آن استخوان وجود دارد. نرم کام در ادامه سخت کام است که از عضله تشکیل شده است. شکاف کام می تواند در یک طرف سقف دهان باشد ، یا می تواند در هر دو طرف سقف دهان ایجاد شده باشد.

از طرفی برخی از شکاف کام ها آشکار نیستند. این اغلب به عنوان یک شکاف زیر مخاطی شناخته می شود. در یک شکاف زیر مخاطی ، شکاف در کام وجود دارد ، اما بافت صورتی رنگ در دهان آن حفره را پوشانده است ، بنابراین دیدن آن دشوار است. شکاف های زیر مخاطی می توانند برای مدت طولانی تشخیص داده نشود.

چه عواملی باعث شکاف کام در کودکان می شود؟

شکاف کام یکی از انواع نقص ها در هنگام تولد است. شکاف کام به طور معمول بین هفته های چهارم و هفتم بارداری تشکیل می شود. قسمت هایی از کام وجود دارد که باید در طول این بازه زمانی یعنی هفته چهارم تا هفتم به هم بپیوندند. هنگامی که قسمت های کام به هم نمی پیوندند ، یا فقط تا حدودی به هم می پیوندند ، یک شکاف در کام به وجود می آید. کودک ممکن است فقط شکاف کام داشته باشد. با این حال ، ممکن است شکاف کام به همراه تشخیص ژنتیکی برخی از سندرم ها وجود دارد.

عوامل خطر احتمالی برای ایجاد شکاف کام در کودکان شامل موارد زیر است:

  • سیگار کشیدن در دوران بارداری
  • دیابت قبل/در دوران بارداری
  • استفاده از داروهای خاص در سه ماهه اول
  • مصرف مواد مخدر یا الکل در بارداری
  • مراقبت های بهداشتی ناکافی قبل از تولد
  • ژنتیک

روش های درمانی برای شکاف کام کودکان چیست؟

بسیاری از پزشکان و متخصصان در معالجه شکاف کام درگیر هستند.

این تیم شکاف معمولاً شامل موارد زیر است:

  • جراح پلاستیک
  • دندانپزشک
  • متخصص ارتودنسی
  • ENT (متخصص گوش و حلق و بینی)
  • پرستار
  • متخصص تغذیه
  • آسیب شناس گفتار و زبان (گفتار درمانگر)
  • متخصص شنوایی
  • مددکار اجتماعی

یک شکاف کام معمولا برای اصلاح نیاز به جراحی دارد و ممکن است که بچه ها با این شرایط با بزرگ تر شدن و بالا رفتن سنشان ، نیاز به پیگیری های خاص دندانپزشکی یا ارتودنسی و عمل جراحی بیشتری نیاز داشته باشند.

 به خواندن مطلب ادامه دهید تا در مورد گفتار درمانی در کودکان دارای شکاف کام اطلاعات بیشتری کسب کنید.

گفتاردرمانی چیست؟

گفتاردرمانگران به بچه ها کمک می کنند که:

  • گفتار را بهبود بخشند
  • درک را بهبود بخشند و استفاده از گفتار را یاد بگیرند
  • راه های برقراری ارتباط را به روش های غیر کلامی و کلامی بیاموزند.

آسیب شناس گفتار و زبان / گفتاردرمانگر چه کسی است؟

آسیب شناسان گفتار و زبان که به آن گفتاردرمانگر نیز گفته می شود انواع مختلفی از اختلالات ارتباطی و مشکلات بلع را درمان می کنند. یکی از ده کودک (با یا بدون شکاف) نیازهای گفتاری و ارتباطی دارد ، به این معنی که در هر کلاس حدود سه کودک مسائلی خواهد داشت که برقراری ارتباط با دیگران را برای او دشوار می کند. این امر می تواند در دانستن نحوه صحبت و گوش دادن به دیگران ، درک کلمات و دستورالعمل ها برای آن ها دشوار باشد. گاهی اوقات یک مشکل ارتباطی می تواند پنهان باشد و کودکان با مشکلات پنهان می توانند دقیقاً مانند دیگران به نظر برسند و حتی می توانند به همان اندازه باهوش باشند. اما مشکلات ارتباطی می تواند کودکان را به روش های مختلفی تحت تأثیر قرار دهد که در ابتدا ممکن است آشکار نباشد. آنچه به عنوان بد رفتاری یا مشکلات معاشرت و ارتباط  با کودکان دیگر دیده می شود ، می تواند در کودکانی دیده شود که سعی در برقراری ارتباط دارند اما ناامید می شوند و درک نمی شوند.

مسیر درمانی برای گفتاردرمانی کودکان دارای شکاف کام ، شامل ارزیابی گفتار است که توسط گفتار درمانگر انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که هرگونه مشکل در گفتار شناسایی و مدیریت شود.

اختلالات گفتاری که در نتیجه شکاف کام ایجاد می شود

تولید گفتار شامل یک سری حرکات هماهنگ است که با جریان هوا از سیستم تنفسی شروع می شود. این جریان هوا در سیستم های حنجره و حفره های دهان و بینی تعدیل شده و صداهای مختلفی را تولید می کند. صداهای مختلف بسته به مکان و نحوه تولید (بر اساس موقعیت و ارتفاع زبان و گرد کردن لب ها) در دستگاه صوتی تولید می شود.

یک شکاف کام می تواند به شکل های مختلف بر توانایی های گفتار و ارتباطی تأثیر بگذارد. تنوع زیادی در نحوه رشد کودکان از نظر گفتار وجود دارد و بستگی به شدت شکاف ایجاد شده دارد و غالبا مشکلات گفتاری کودک مشخص نخواهد شد تا زمانی که شروع به صحبت کند. کودکانی که با شکاف کام متولد شده اند ممکن است برای کمک به مشکلاتی مانند اختلالات ایجاد شده به گفتاردرمانگران مراجعه کنند. اختلالاتی مانند:

اختلال تولید

یک اختلال تولیدی زمانی است که کودک در تولید و بیان صداهای گفتاری خاصی مشکل دارد. در افراد دارای شکاف کام ، معمولا دارای خطاهای تولیدی هستند که به دلیل ناهنجاری در ساختار و عملکرد و رشد دهان و صورت و الگوهای آموخته شده در اوایل نوزادی و رشد است که باعث می شود طیف گسترده ای از خطاهای گفتاری در این افراد مشاهده شود.

شکاف کام باعث می شود که برخی از صداهای گفتاری که با تماس زبان با کام تولید می شوند مانند / ل/ ، / ر/ و... دچار مشکل شوند و به درستی تولید نشوند.

یا این که صداهایی که برای تولید به فشار هوای دهانی زیادی نیاز دارند و اصطلاحا به آن ها پر فشار گفته می شود مانند /ت/ ، /ک/ و... با وجود شکاف کام ، هوای زیادی از دست می رود و کودکان نمی توانند این صداها را پر فشار تولید کنند و ممکن است به نظر برسد که کودک آن صدا را حذف می کند. اگر شکاف کام دندان های جلویی  را هم تحت تاثیر قرار دهد ، تولید برخی از صداهای لبی دندانی مانند /ف/ و /و/ هم ممکن است دچار مشکل شوند.

اختلال تشدید

منظور از تشدید ، حفره های دهان و بینی هستند که ویژگی های صدا را می سازند. وجود شکاف کام باعث می شود بینی و دهان که باید از هم جدا باشند ، به یک دیگر راه داشته باشند و این منجر می شود که هوای زیادی به طور غیر معمول از بینی خارج شود (هدایت جریان هوا از طریق حفره بینی ، به جای حفره دهان ، در حین تولید گفتار) و کودک به اصطلاح عامیانه ، تو دماغی بنظر برسد.

بعضی اوقات ، مشکلات گفتاری کودک می تواند با مشکلات شنوایی (عفونت گوش و ...) بدتر شود. در این مواقع آن ها نمی توانند صدای افراد دیگر را بشنوند که از تلفظ صحیح صداها و کلمات الگوبرداری کنند ، و بنابراین نمی توانند برای رفع مشکلات تولید صداها کار کنند.

اهداف گفتاردرمانی برای کودکان دارای شکاف کام چیست؟ چگونه آسیب شناس گفتار و زبان (گفتاردرمانگر) به کودکان دارای شکاف کام کمک می کند؟

گفتاردرمانی برای کودکان دارای شکاف کام ، ممکن است به دو صورت انفرادی و گروهی انجام شود. اما معمولا جلسات انفرادی برای کودکان دارای شکاف کام بهتر عمل می کند. با این حال ، گاهی اوقات ، درمان در گروه های کوچک انجام می شود. گفتاردرمانگران فرزند شما را در حدود 18-24 ماهگی و یک بار دیگر در 3 سال ارزیابی خواهند کرد. این ارزیابی ها به این نکته می پردازند که فرزند شما چگونه کلمات را تولید و همچنین نحوه صدای آن ها را هنگام صحبت می فهمد و می شنود. در این جلسات ممکن است به نظر برسد که درمانگر فقط با فرزند شما بازی می کند ، اما این بخش مهمی از روند ارزیابی است تا بتوانند کودک را در یک فعالیت طبیعی تر ارزیابی کنند. در هر مورد ارزیابی ، اگر فکر کنند که لازم است کودکان درمان دریافت کنند ، به والدین درمان را توصیه می کنند.

اهداف اصلی گفتاردرمانی برای کمک به کودکان دارای شکاف کام این است که:

  • با استفاده از تکنیک های درمانیِ تولید ، تولید صحیح (جایگاه قرارگیری اندام های تولیدی برای تولید صحیح هر صدا) صداهای گفتاری را ایجاد کنند.
  • اطمینان حاصل کنند که در هنگام تولید صداهای گفتار ، فشار دهانی خوبی وجود دارد.
  • الگوهای جدید حرکتی گفتاری را ایجاد کنند که جایگزین خطاهای صدای گفتار شود.

هدف این است که کودکان گفتار با کیفیت ، قابل فهم (قابل درک) در سن 5-6 سالگی داشته باشند تا بتوانند وارد مدرسه شوند که بتوانند به طور کامل در کلاس شرکت کنند و با همسالان خود ارتباط برقرار کنند. ممکن است بسیاری از کودکان فقط در کودکی به گفتاردرمانی احتیاج داشته باشند ، اما برخی از آن ها در سال های نوجوانی خود هم به حمایت گفتاردرمانگر نیاز داشته باشند. چقدر و چگونگی این حمایت ، به نیازهای کودک مورد نظر بستگی دارد.

اگر کودک شما دارای شکاف کام است و بعد از گذراندن مراحل جراحی ، برای رفع اختلالات تولیدی نیاز به جلسات گفتاردرمانی دارد می توانید با گفتاردرمانگران تیم مرکز جامع توانبخشی ایران که در درمان اختلالات تولیدی کودکان دارای شکاف کام تجربه زیادی دارند در ارتباط باشید و از آن ها کمک بگیرید. در صورت تمایل می توانید از طریق راه های زیر با ما در ارتباط باشید:

02188242410

نوبت   اینترنتی

گفتاردرمانگر تا زمانی که بداند کودک به کمک نیاز داشته باشد با فرزند شما کار خواهد کرد. هدف این است که همه کودکان تا زمانی که مدرسه را شروع می کنند ، گفتار با کیفیت و قابل فهم داشته باشند.

چگونه والدین می توانند به کودکان دارای شکاف کام خود کمک کنند؟

کمکی که والدین می توانند به کودکان دارای شکاف کام خود بکنند این است که گفتاردرمانی را در اسرع وقت شروع کنند. کودکانی که از همان ابتدا گفتار درمانی را شروع می کنند ، احتمال بیشتری برای موفقیت دارند. درمان همچنین می تواند به بچه های بزرگ تر کمک کند ، اما پیشرفت آن ها می تواند کندتر باشد زیرا الگوهای حرکتی دارای خطای آن ها بیشتر است.

حمایت والدین از کودک در درمان و  ، کلید مهمی برای موفقیت و پیشرفت کودک در گفتاردرمانی است. کودکانی که برنامه گفتار را سریعاً طی می کنند ، کسانی هستند که والدین آن ها در درمان درگیر هستند و کمک می کنند.

درمانگر شما باید برای شما و فرزندتان تکالیفی به شما بدهد تا بعد از هر جلسه آن را انجام دهید. کمک به فرزندتان در تکمیل این فعالیت ها ، پیشرفت مداوم و ایجاد و تقویت مهارت های جدید را تضمین می کند. به عنوان مثال ، تمرین صدای پ به مدت 30 دقیقه در هفته در درمان بسیار مؤثرتر از وقتی است که به مدت 10 دقیقه در هفته انجام می شود.

روند غلبه بر یک اختلال گفتاری می تواند مدت زمان و تلاش زیادی نیاز داشته باشد. بنابراین مهم است که همه اعضای خانواده صبور باشند و درک کنند. برخی از کودکان ممکن است برای کاهش میزان فرار هوا از طریق بینی خود به هنگام صحبت ، به جراحی نیاز داشته باشند.

 

ترجمه توسط تیم مرکز جامع توانبخشی ایران

 

 

 

مشکلات توجه در دوره پیش دبستانی

کودکان سه و چهار ساله عادی نمونه هایی از رفتارهای بی توجهی یا بیش فعالی دارند که ممکن است ناشی از اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی باشد یا هیچ گونه ارتباطی با این اختلال نداشته باشد.

ادامه مطلب: علایم اختلال توجه در رده های سنی مختلف | مرکز جامع توانبخشی ایران

 

 

 

چرا داروها به تنهایی برای درمان اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی کافی نیستند؟

 

درمان روان شناختی که برروی مهارت های والدین، مدیریت رفتار و آموزش تاکید می کند در درمان اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی غالباً در درجه اول قرار دارد و بسیار مفید است. درمان دارویی به تنهایی در درمان مشکلات مرتبط با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی کافی نیست. درمان اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی باید به دو هدف زیر برسد:

  • کاهش نشانه های اصلی اختلال
  • بهبود عملکرد قلمروهای آسیب دیده

ادامه مطلب: روشهای روانشناختی برای درمان اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی | مرکز جامع توانبخشی ایران

 

کودکان فلج مغزی به دلیل مشکلات عضلانی در ناحیه دهان و مجاری گوارشی ،مشکلاتی را در دفع خلط دارند لذا این مقاله شمارا در خصوص دفع خلط و آب دهان در کودکان فلج مغزی راهنمایی میکند

این صفحه جزئیات ساکشن کردن در کودکان فلج مغزی را بیان می کند.

نکته: شما قبل از اینکه روش را خودتان امتحان کنید باید تکنیکهای ساکشن را توسط مراقبین حرفه ای در زمینه سلامت یا یک پرستار حرفه ای یاد بگیرید.

بعضی کودکان برای تمیز کردن مایع مخاطی درون راههای هوایی خود نیازمند کمک هستند. ساکشن کردن به تمیز کردن راه هوایی کمک می کند، اما این روش تنها باید برای کودکی انجام شود که به آن واقعاً نیاز دارد.

ادامه مطلب: ساکشن کردن و دفع خلط در کودکان فلج مغزی | مرکز جامع توانب

نوشتار زیر یک راهنما جهت اعمال شیاف و تنقیه (انما) در کودکان فلج مغزی ( cp ) می باشد .

ادامه مطلب: تنقیه و شیاف گذاری در کودکان فلج مغزی