نمرات نوزاد در مقیاس به اصطلاح آپگار می تواند خطر تشخیص بعد از فلج مغزی یا صرع را پیش بینی کند. 

ادامه مطلب: پیش بینی ابتلا به فلج مغزی از روی نمره آپگار

محققان یک پلت فرم از بازی های رایانه ای ایجاد کرده اند که به کودکان مبتلا به اختلالات عصبی اجازه می دهد تا اختلالات عضلانی و عصبی را بهبود بخشند.

ادامه مطلب: ابداع بازی رایانه ای برای بهبود حرکات صورت کودکان مبتلا به فلج مغزی

حقیقات جدید نشان می دهد که راه اندازی سیستم ایمنی بدن در موش های نوزاد، نشانه هایی را که اغلب در اختلال طیف اوتیسم و ​​سایر شرایط رشد مشاهده می شود، تولید می کند

ادامه مطلب: عفونت ویروسی در دوران نوزادی میتواند باعث ایجاد علائم اوتیسم در کودکان شود

 اختلال اوتیسم شامل ناتوانی های رشدی در طول زندگی از جمله دشواری یا ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران و تعامل اجتماعی است

ادامه مطلب: کاهش خطر ابتلا کودک به اوتیسم با مصرف ویتامین در بارداری

اسکلروز متعدد یا ام اس یک بیماری مزمن است که به اعصاب در طناب نخاعی و مغز و نیز عصب بینایی آسیب می‌زند

ادامه مطلب: آشنایی با 21 نکته درباره بیماری ام اس

اگر خونرسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شده و متوقف گردد، این قسمت از مغز دیگر نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد. این وضعیت را اصطلاحاً سکته مغزی می‌نامند

ادامه مطلب: مهم‌ترین علایم سکته مغزی

تاخیر رشد و نمو اصطلاحی پزشکی است که هنگامی که نوزادان در حد مورد انتظار وزن نمی‌گیرند و رشد نمی‌‌کنند، به کار می‌رود.

ادامه مطلب: عواملی که سبب تاخیر رشد در کودک می شوند و درمان تاخیر رشد در کودکان

اصطلاح اختلال مغز و اعصاب به هرگونه وضعیتی که ناشی از اختلال عملکرد در بخشی از مغز یا سیستم عصبی باشد و منجر به علائم جسمی یا روانی می‌شود، اطلاق می‌گردد.

ادامه مطلب: مشکلات مغز و اعصاب در کودکان ، علایم و راهکارهای درمانی

 
* پرتاب توپ به هوا
بچه ها به صورت دایره ای می ایستند ، مربی توپ را به هوا پرتاب می کند یکی از بچه ها را صدا می زند .بچه ای که نام او برده شده باید بلافاصله به وسط دایره آمده و توپ را بگیرد و اجازه ندهد که توپ بیافتد .پس از اینکه بچه ها این مرحله را یاد گرفتند یکی از بچه ها توپ را به هوا پرتاب می کند و اسم یکی دیگر از دوستانش را صدا می زند و بازی به همین منوال ادامه پیدا می کند تا یکی یکی بچه ها حذف شوند و برنده ها مشخص می شود 
 

 
 
* قایم موشک
برای اجرای این بازی ابتدا بچه ها باید قایم شدن در جاهای مختلف را یاد بگیرند وقتی پنهان شدن را یاد گرفتند در مرحله بعد پیدا کردن وبه دنبال هم گشتن را یاد می گیرند .
 
·
 
برای شروع این کار ابتدا مربی و کودک با هم مسابقه می دهند بعد ازاینکه کودک متوجه شد از او چه می خواهیم این کودک بایک کودک دیگر مسابقه می دهند و در آخر بصورت گروهی مسابقه طناب کشی را انجام می دهند.
 
*گذاشتن توپ بین دو پا و پریدن
 
      در این بازی بچه ها باید بتوانند توپ را بین دو پایشان کنترل کنند و همزمان شروع به پریدن کنند.
 
 
      
* پریدن از روی کمر دیگران
بچه ها باید به صورت خمیده بایستد ویکی از بچه ها از روی آنها بپرد . برای آموزش این بازی ابتدا از بچه می خواهیم از روی موانع بلند بپرند .پس از اینکه این کار را یاد گرفتند .چند تا از بچه ها به صورت خمیده می ایستند و یکی از بچه ها از روی آنها می پرد .
 
 
 
* به صورت دایره بایستند و توپ را برای هم شوت کنند
 
ابتدا بچه ها باید به صورت انفرادی بتوانند توپ را برای هم شوت کنند و سپس به صورت دایره ای بایستند و به همین صورت که ایستاده اند توپ را برای یکدیگر شوت کنند 
 

 
 
*چرخیدن دور صندلی همراه با موسیقی و نشستن به محض قطع صدا
آموزش این بازی به این صورت است که ابتدا آهنگی برای بچه ها پخش می کنیم و از آنها می خواهیم که به دور صندلی ها بچرخند و به محض قطع شدن آهنگ روی صندلی بنشینند.(لازم به ذکر است در هر دوره یکی از صندلی ها نسبت به بچه ها کم می شود) و هرکس بعد از قطع صدا ایستاده بود از بازی خارج می شود .
 
 
 

 

*عمو زنجیرباف و آسیاب بچرخ  
 در این بازی ها بچه ها به صورت دایره می ایستند و صدای حیوانات و حرکات تخیلی از قبیل شانه زدن ، خندیدن ،گریه کردن را تقلید می کنند.
 
 
   
*جمع کردن توپ با آهنگ و متوقف کردن هنگام قطع صدا
در این بازی از بچه ها خواسته می شود با پخش آهنگ شروع به جمع کردن توپهای روی زمین کنند و بلافاصله بعد از قطع شدن آهنگ، دیگر هیچ توپی را برندارند و بعد از اتمام کار شروع به شمردن توپها می­کنند فردی به عنوان برنده معرفی می شود که تعداد توپهای بیشتری را جمع کرده باشد.
 
 
 
برنامه های آموزشی جهت تقویت توجه، تمرکز و هماهنگی چشم و دست
 
تقلید ساخت با قطعات بریکس
هدف: هماهنگی چشم و دست ، تقویت توجه و تمرکز.
نحوه اجرا: ابتدا از یک قطعه شروع می کنیم، یک قطعه برای کودک و یکی برای مربی .
مربی قطعه ای را در زوایای مختلف گذاشته و از کودک می خواهد به همان شکل قطعه را بگذارد.
هنگامی که کودک این مرحله را به خوبی پشت سر گذاشت مراحل پیشرفته تر و با دو قطعه را ادامه داده و به تدریج تعداد قطعات را بیشتر می کنیم و کودک باید طبق الگوی مربی قطعات را بچیند. وقتی کودک توانست با تقلید قطعات را بچیند از او می خواهیم به صورت تخیلی با استفاده از قطعات اشکالی مانند برج بسازد.
قابل ذکر است در تمام این مراحل قطعاتی که کودک و مربی به کار می برند باید همرنگ و هم شکل باشند
 
 
 
 
 
 
*بولینگ
هدف: هماهنگی چشم و دست
نحوه اجرا : ابتدا از کودک می خواهیم توپ را به سمت بولینگ ها قل بدهد، پس از آن چند عدد از بولینگ ها را با فاصله زیاد از یکدیگر گذاشته و از بچه می خواهیم توپ را بدون هدف به طرف بولینگ بزند، سپس بولینگی را به عنوان هدف مشخص کرده و از او می خواهیم توپ را به طرف آن قل بدهد و به تدریج فاصلة بین بولینگ ها را کمتر و تعداد بولینگ ها را افزایش می دهیم.
 
 
 
 
 
دکمه بستن
هدف: تقویت مهارتهای حرکتی ظریف، آموزش مهارت خودیاری .
نحوه اجرا : ابتدا با مقوا یک دکمه و جا دکمه بزرگ تهیه کرده و از کودک می خواهیم دکمه را در جا دکمه قرار دهد پس از آنکه مهارت کافی را در این مرحله بدست آورد، این کار را با دکمة جدا و جا دکمه جدا بر روی پارچه انجام می دهد. پس از یاد گیری این مرحله کودک بایدبتواند دکمة لباس را بیرون از تن و روی تن دیگران یا روی لباس عروسک باز و بسته کند.
آخرین مرحله یادگیری بستن دکمه لباس در تن خود کودک است
 
 
 
 
ماز
هدف: تقویت هماهنگی چشم و دست، تقویت عضلات دست
نحوه اجرا: برای اجراای این برنامه ابتدا کودک باید بتواند با مداد بین خطوط موازی حرکت کند بعد از یادگیری این مرحله حرکت با مداد و از بین خطوط مارپیچ یا شکسته به او آموزش داده می شود اگر کودک در این مرحله توانست بدون هیچ خطایی دو شکل را با خط به هم متصل کند وارد مرحله ماز ساده می شویم در برنامه یک ماز بدون مانع برای کودک رسم می کنیم و کودک باید بتواند با مداد از این موانع و بدون برخورد با دیواره ها عبور کند.
آخرین مرحله عبور از ماز با مانع است که در این مرحله کودک علاوه بر اینکه باید بتواند از بین خطوط عبور کند باید مواظب باشد به موانع برخورد نکند و راه اصلی را بدون برخورد با آنها پیدا کند.
 
 
 
 
اعصاب سنج
هدف: تقویت هماهنگی چشم و دست و تقویت توجه و تمرکز
نحوه اجرا: در این برنامه کودک باید یاد بگیرد دستة فلزی را بدون برخورد با میله های پر پیچ و خم فلزی حرکت دهد. در صورت برخورد دسته به فلزی صدای بوق بلندی شنیده می شود. در این بازی به دلیل روشن شدن لامپ و داشتن صدا خطاها برای بچه ها بارز است و بیشتر دقت می کنند که خطا نکنند.
 
 

دانش آموزان دارای اوتیسم ممکن است نیازهای ویژه‌ای در زمینه‌های یادگیری، مهارت‌های اجتماعی و ارتباط‌گیری داشته باشند. این ده راهکار ساده این امکان را به آموزگاران می‌دهد که به این نیازها جهت دهند و بهترین بازدهی را از دانش آموزان مبتلا به اوتیسم داشته باشند

ادامه مطلب: ده راهکار برای اداره کلاس دانش آموزان دارای اوتیسم

اسهال

اسهال یکی از شایع ترین بیماری های دوران کودکی است. علل مختلفی مانند عفونت، عدم تحمل غذایی یا نوشیدن زیاد آب میوه می توانند باعث اسهال کودک شوند. تا زمان قطع اسهال کودک را در خانه نگه دارید و به او مایعات بدهید. اگر کودک غذای جامد را شروع کرده است از دادن غذاهای مسهل با فیبر بالا و غذاهای چرب خودداری کنید. در شرایطی که اسهال کودک بعد از 24 ساعت قطع نشود یا اگر کودک کمتر از 6 ماه دارد و یا علائم بیماری دیکر مانند تب بیشتر از 38.5، استفراغ، مدفوع سیاه رنگ یا خونی و یا درد شکمی دارد، حتما با پزشک کودک تماس بگیرید.

 

 

تب 

در نوزادان تب پایین ممکن است نشانه عفونت جدی باشد، به همین علت اگر دمای بدن کودک کمتر از 3 ماه با تب سنج مقعدی 37.7 یا بیشتر و یا نوزاد بین 3 تا 6 ماه در 38.33 درجه یا بیشتر است، به سرعت با پزشک کودک تماس بگیرید. مراقب گوش درد، سرفه، بی حالی، جوش، استفراغ یا اسهال باشید. کودک را با مایعات، حمام ولرم و پوشاندن لباس سبک آرام کنید. از پزشک کودک در مورد چگونگی استفاده صحیح از تب برها سوال کنید.

 

 

 

 یبوست

بعضی از نوزادان چند بار در روز عمل دفع را انجام می دهند و بعضی دیگر هر چند روز یکبار این کار را انجام می دهند. اگر نوزاد یا کودک نوپا به اندازه ای که شما انتظار دارید عمل دفع را انجام نمی دهد، نگران نباشید. یبوست زمانی است که مدفوع کودک به سختی و همراه با درد خارج می شود. ممکن است پزشک پیشنهاد کند مقداری آب یا آب آلو به شیشه یا فنجان او اضافه کنید. اگر یبوست ادامه پیدا کرد یا کودک علائم دیگری مانند درد شکمی یا استفراغ دارد، حتما با پزشک تماس بگیرید.

 

 

 

التهابات پوستی

نوزادان پوستهای بسیار حساسی دارند. التهابات پوستی ممکن است از دانه های ریز تا دانه های سفید (میلیا) و یا قرمز تا التهابات خارش دار (اگزما) متفاوت باشند. برای جلوگیری از التهابات ناشی از پوشک، حتما پوشک نوزاد را مرتب تعویض کنید و برای پیشگیری پماد بمالید. برای اگزما از صابون های زبر استفاده نکنید و همیشه پوست کودک را مرطوب نگه دارید. بیشتر التهابات پوستی جدی نیستند اما اگر التهاب پوستی کودک دردناک یا شدید است یا  علائمی مانند تب و یا تاول را دارد، حتما با پزشک تماس بگیرید.

 

 

سرفه 

شدت سرفه در کودکان متفاوت است.سرفه های خشک که شبیه صدای پارس سگ هستند ممکن است خروسک باشد. سرفه هایی که با تب کمک همراه هستند معمولا سرماخوردگی هستند اما اگر تب بالا باشد می تواند به معنی سینه پهلو یا آنفولانزا باشند. خس خس همراه با سرفه ممکن است نشانه آسم یا عفونت باشند. نوزادان مبتلا به سیاه سرفه، با صدایی شبیه جغد سرفه می کنند. استفاده از دستگاه بخور و مایعات می تواند این علائم را کاهش دهد. نباید به کودکان زیر 4 سال داروهای سرفه داده شود.

 

 

درد دندان درآوردن

در حدود شش ماهگی، اولین دندان کودک شروع به جوانه زدن از لثه می کند. زخم شدن لثه می تواند کودک را عصبی و بدخو کند. برای التیام این درد چیزی برای جویدن به کودک بدهید. حلقه های دندان گیر برای این منظور بسیار مناسب هستند. ماساژ ملایم لثه های کودک با انگشت هم می تواند به کاهش درد کمک کند.

 

 

 

درد گاز 

آروغ زدن، گریه کردن و نفخ شکم می توانند علائم گاز معده کودکان باشد. گاز معده مشابه کولیک باعث گریه غیر قابل کنترل نوزاد نمی شود. چون گاز معمولا به علت بلعیدن هوا ایجاد می شود، به آرامی به او غذا بدهید و حتما آروغ نوزاد را بگیرید. علت گاز معده در کودکان نوپا تغذیه با مواد غذایی چرب و یا با فیبر بالا و یا نوشیدن آب میوه زیاد است.

 

 

 

گرفتگی بینی

وقتی کودک سرما می خورد، ممکن است بینی اش به شدت کیپ شود. برای کودکان زیر 4 سال نمی توان از داروهای متداول سرماخوردگی استفاده کرد. به جای استفاده از آنها سرم نمکی برای شستشوی مخاط بینی استفاده کنید و بعد محلول را با پوار از بینی کودک خارج کنید. برای کمک به آسان تر نفس کشیدن نوزاد در شب از دستگاه بخور  استفاده کنید.

 

 

 

حالت تهوع و استفراغ

نوزادان معمولا بعد از غذا خوردن، کمی بالا می آورند اما استفراغ مداوم و با شدت نیاز به ارزیابی پزشک دارد. اسهال و استفراغ می تواند نشانه وجود ویروس باشد. از دست دادن مایعات به علت استفراغ می تواند منجر به بی آبی بدن شود.  کودک را با مقدار متداول محلول الکترولیت از بی آبی محافظت کنید. اگر استفراغ بعد از چند ساعت  قطع نشود یا با تب همراه شود و یا کودک  نتواند غذای جامد را پایین نگه دارد، با پزشک تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

وقتی کودک مشکلی دارد، آرامش خودتان را حفظ کنید

هیچ چیز بیشتر از کودک بیمار والدین را مضطرب و نگران نمی کند. سعی کنید به اعصابتان مسلط باشید. به غریزه تان اعتماد کنید اما در مورد نشانه هایی که اخطار دهنده هستند و لازم است با پزشک تماس بگیرید هشیار باشید. بعضی از نشانه های هشدار دهنده شامل تغییر در اشتها، نق نق کردن، بی حالی، مشکلات تنفسی، خارش، سفتی گردن، تب بالا، حمله ناگهانی و خیس نبودن پوشک است.

 

 

 

 

 

خیلی از مردم به محض این‌که گردنشان درد می‌گیرد یا دچار دردهای پراکنده در ناحیه شانه‌ها، لگن و کمر می‌شوند، به فکر روش‌های تشخیصی دقیق می‌افتند و به دنبال راهی می‌گردند که بیماری‌شان را زودتر تشخیص دهند

ادامه مطلب: سندروم دردهای عضلانی و مشکلات ناشی از ان

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: حداقل 7 تا 10 درصد از جمعیت ایران دچار نوعی ناتوانی اولیه و یا ناتوانی ناشی از حوادث و بیماری‌ها هستند و به خدمات توانبخشی نیاز دارند.

 توجه به شیوع بالای حوادث، بلایای طبیعی و حوادث ترافیکی و جاده‌ای، رشد بیماری های مزمن به دلیل سبک زندگی جدید و صنعتی شدن جامعه، افزایش امید به زندگی در بدو تولد و افزایش جمعیت سالمندان، توجه جدی سیاست گذاران و متولیان حوزه سلامت به گسترش خدمات توانبخشی را ضروری کرده است.

افزایش کمیت و کیفیت ارائه خدمات توانبخشی بدون بهره گیری از فناوریهای این حوزه، امکان پذیر نیست و در همین زمینه، توسعه این فناوریها به عنوان یکی از سه هدف اصلی سازمان بهداشت جهانی در برنامه عملیاتی 2014 تا 2021 گنجانده شده است.

 

۱- حساس نشوید:

به پیش فعالی دانش آموزان حساسیت فراوان نشان ندهید، زیرا احتمال دارد برای جلب توجه باشد.

۲- محیط آرام:

تا می‌توانید با روش‌هایی کلاس را آرام کنید. کودکان بیش فعال در محیط پرسروصدا و شلوغ، تحریک‌پذیری بیشتری دارند. قصه گویی برای آرامش کلاس معجزه می‌کند

۳- تمرکز دانش آموزان بیش فعال را به هم نزنید

زمانی که مشغول انجام تکلیفی است با او حرف نزنید. دانش آموزان پیش فعال زود تمرکز خود را از دست می‌دهند.

۴- برنامه‌ریزی کنید

به او برنامه‌ریزی در کارها را یاد بدهید و کمکش کنید تا برنامه‌ی روزانه برای خودش بنویسد

۵-کارهایش را محدود کنید

تعداد کارهای کمی از او بخواهید. برخی از دانش آموزان بیش فعال در مدرسه کارهای متنوع و زیادی انجام می‌دهند مثلاً: عضویت در گروه سرود و تئاتر، سرگروه درس علوم، نماینده کلاس، مسئول برقراری نظم در راهرو و… این کار درست نیست. دانش آموزان بیش فعال باید تعداد کارهای محدودتری انجام دهند.

۶-بازی رادار

از او بخواهید «رادار» خود را روی شما قفل کند و چند لحظه ازنظر دور نسازد

۷- بازی نگاهتو برنگردون

نگاه خود را به چشمان او بدوزید و بگویید می‌خواهیم ببینیم چه کسی بیشتر مقاومت می‌کند و نگاهش را دیرتر برمی‌گرداند

۸- بازی حواس‌پرت کردن

هنگامی‌که مشغول بازی است. به او بگویید می‌خواهم حواست را پرت کنم. مقاومت کن تا حواست پرت نشود.

۹-هماهنگی با خانواده‌ها

حتماً با خانواده ها هماهنگ باشید. به آن‌ها گزارش بدهید که برای بهبود فرزندشان چه‌کارهایی انجام می‌دهید. از خانواده هم بخواهید تا کارهایی که انجام می‌دهند را به شما بگویند. ارتباط دوستانه بین شما و خانواده دانش آموزان خیلی از مشکلات را حل می‌کند.

۱۰- تشویق کنید

درصورتی‌که احساس کردید با راه‌کارهای گفته‌شده، فعالیت‌های اضافی او کم و تمرکزش بیشتر شد، دانش آموز بیش فعال را تشویق کنید.

 

بررسی انجام شده در آمریکا نشان می‌دهد: مصرف داروی ضد صرع در اوایل دوره بارداری احتمال تولد نوزادان مبتلا به شکاف دهانی را افزایش می‌دهد

ادامه مطلب: مصرف داروی ضد صرع در بارداری و احتمال تولد نوزاد مبتلا به شکاف دهانی

 در برخی از تمدن های باستانی، افراد گروه های خاص جامعه با دخالت در روند رشد و شکل گیری جمجمه سر نوزادان، آن ها را به اشکالی خاص در آورده

ادامه مطلب: تاثیر شکل و فرم جمجمه بر عملکرد مغز انسان

امروز یکی از شایع ترین دردهای مزمن که افراد اللخصوص کارمندان با آن دست به گریبان هستن کمردرد می باشد

ادامه مطلب: صندلی اداری طبی برا جلوگیری از کمردرد

محیط پیرامون کودک، تاثیر بسزایی در رشد فکری و ذهنی کودک دارد. در تمامی دنیا، مهدکودک و محیط بازی کودکان، از مهم ترین مکان هایی است که وقت زیادی صرف طراحی چیدمان آن می شود. چرا که کودک نمی تواند مدت زمان طولانی را در یک محیط خسته کننده بگذراند.

ادامه مطلب: طراحی دکوراسیون مهدکودک

برای بررسی دقیق‌تر درباره تشخیص اختلال اوتیسم حتما باید به متخصص مراجعه کنید اما اگر حداقل نیمی از علائمی که در ادامه خواهیم گفت را در فرزند خود دیدید باید حتما برای بررسی‌های بیشتر اقدام کنید. 

ادامه مطلب: از کجا بدانیم کودک‌مان اوتیسم دارد

گفتار درمانی در سکته ی مغزی:

سکته ی مغزی به علت پارگی یا انسداد عروق مغز اتفاق می افتد.بسته به جایگاه سکته ی مغزی زبان،گفتار،بلع ،خواندن و نوشتار و.... آسیب خواهد دید. و نیاز به گفتار درمانی در سکته مغزی احساس خواهد شد

آسیب های زبانی

به آسیب های زبانی در بیماران سکته ی مغزی آفازی گفته می شود که در طی آن فرد از آنچه قصد گفتن آن را دارد آگاه است،اما نمی تواند آن را به درستی بیان کند.آفازی خود به دو دسته ی آفازی روان و ناروان تقسیم می شود .  

آ-افازی ناروان یا بیانی :

نوعی آفازی که غالبا با ضعف یا فلجی نیم یا همه ی عضلات صورت و بدن همراه است .درک زبانی این بیماران طبیعی یا نزدیک به طبیعی می باشد و غالب آنچه که  دیگران می گویند را درک می کند.صحبت کردن این بیماران بسیار محدود  و همراه با تلاش و تقلا و پر از اشتباه گویی کلمات می باشد .این بیماران در موارد شدید ممکن است هیچ کلامی نداشته باشند. 

ب:آفازی روان یا درکی

در این بیماران گفتار روان و با آهنگ طبیعی اما فاقد معنی می باشد .این بیماران معمولا با ضعف و فلجی اندام های گفتاری ندارند.درک در این بیماران اسیب دیده است و به همین نمی توانند گفتار دیگران را متوجه نمی شوند و از طرف دیگر به علت آسیب در درک گفتار متوجه اشتباه گفتار خود نیز نمی شود.بنابرین در بسیاری از موارد دیگران را به بد فهمی یا عدم همکاری می کنند.

آسیب  های گفتاری

آ:دیزارتری

بسته به اینکه کدام منطقه مغز دچار سکته شده باشد عضلات صورت،زبان،حلق و سایر قسمت های مرتبط با گفتار دچار سفتی و یا شلی یا حرکات نامتناسب می شود. عدم کارکرد درست عضلات گفتاری  باعث گفتار نامفهوم، خواب آلود و شل یا سفت، همراه با تلاش و تقلا،عبارت های کوتاه،حرکات اضافی در حین گفتارش،احساس نفس آلودگی،گفتار توی دماغی،اشتباه گفتن صدا، پایین بودن یا بالا بودن بیش از حد صدا ... در گفتار می شود.حتی  شدت مشکل می تواند به گونه ای باشد که فرد توانایی هیچ حرکتی را نداشته باشد یا صرفا گفتاری شبیه ناله کردن داشتن باشد. 

ب: آپراکسی

نوعی آسیب پیچیده گفتاری است که هنگامی که بیمار یا دیگران از بیمار می خواهند صحبت کند قادر به گفتار درست نیست اما زمانی فرد مشغول کار دیگری می باشد و تمرکزی بر روی گفتار ندارد- مثل آواز خواندن در حین شستن ظرف- می تواند آواها را بدرستی تلفظ کند. 

بلع

 اکثر بیماران سکته ی مغزی دچار مشکلاتی در خوردن بویژه مایعات، عدم یا ضعف حرکات فک،زبان،لب،سخت شدن یا عدم توانایی جویدن و قورت دادن،کاهش وزن و از دست دادن آب بدن، اسپیراسیون و ورود ماده غذایی به ریه و به سبب آن عفونت و حتی مرگ بیمار شود. در بعضی از این بیماران مجبور به استفاده از لوله تغذیه ی بینی - معده و اتصال مستقیم لوله ی تغذیه به معده یا ابتدایی روده ی باریک می شوند.   

خواندن و نوشتن

 بیماری سکته مغزی میتواند علاوه بر توانایی حرف زدن، توانایی خواندن و نوشتن فرد را نیز مختل کند. نوشتن بعضی از این بیماران با تقلا و ناقص، نوشتن بدون معنی یا نوشتن کلمات مشابه آوایی یا معنایی  همراه است.اختلال خواندن در آنها می تواند به صورت عدم توانایی هواند به طور کامل،خواندن با تلاش ،جانشین سازی کلمات و صداها به جایی یکدگر و یا صرفا تولید الفاظ بی معنی باشد. 

لکنت: این آسیب در بیشتر  سکته های نیمکره راست اتفاق می افتد و فرد نیمی از صفحه را نمی بیند. این باعث ایجاد مشکل در خواندن نوشتن ارتباطات روزمره و ... می شود.

برای حرف زدن بیماران سکته مغزی یکی از راهکار ها شروع گفتاردرمانی برای بیماران دچار سکته است ،   

سایر عوارض: عوارضی مانند عدم تمایل به گفتار،تغییر لهجه،عدم توانایی درک و فهم قصد اطرافیان چه به صورت کلامی و غیر کلامی از آسیب های دیگر این بیماران می باشد.

گفتاردرمانی برای بیماران سکته مغزی چه میتواند انجام دهد؟ 

آسیب های زبانی:

گفتاردرمانگر با ارزیابی و مشخص ساختن نوع آسیب زبانی، از شیوه های مختلف سعی به بکارگیری دوباره مناطق آسیب دیده مغزی و استفاده از مناطق دیگر مغز-که به صورت اولیه برای زبان استفاده نمی شوند- برای زبان، استفاده از ریتم و آهنگ برای ایجاد ساختار زبان و بهبود بخشیدن به آن  باعث کاهش یا حذف آسیب زبانی می شود. 

گفتار:

گفتاردرمانگران با توجه به نوع آسیب های مغزی با تمارینی مانند ماساژ،PNF ،تمرینات قدرتی ،حسی،استفاده از زویکرد چند حسی باعث بازگشت قدرت، سرعت ظرافت حرکات  اعصاب و ریتم عضلانی بیمار شده و باعث میشود فرد بتواند براحتی و روان و بدون خطا بار دیگران صحبت کند.

 

بلع درمانی به عنوان شاخه ای از گفتاردرمانی با مسئله ی حیات بلع بیمار مواجه می باشد. عدم درمان درست و منطقی بلع میتواند منجر به کاهش آب بدن، کاهش وزن، عفونت ریه، کما و حتی مرگ بیمار شود.

گفتاردرمانگر با الکتروتراپی، ماساژ،تمرینات دستی، استقامتی، قدرتی ،حسی -حرکتی باعث طبیعی شدن بلع و  کاهش و حذف خطرات فوق می شود. 

خواندن و نوشتن:

در این مورد نیز ابتدا علت مشخص شده و سپس با اصلاح آسیب های فعلی خواندن و  نوشتن بیمار دوباره بدست خواهد آمد.